Gå til innhold

Dette ble den mest solgte bilen i 2021


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men, det er en vesentlig stor forskjell mellom bobla og tesla.
Bobla solgte som hakka møkk uten å være avhengig av incentiver, subsidierer og andre økonomiske fordeler.
Bobla solgte mange millioner fordi det var en bra bil som var verdt prisen.

Her er eksempler som viser hvor galt det går med tesla når bare bittelitt av disse fordelene forsvinner:
https://www.businessinsider.com/tesla-sales-stopped-in-hong-kong-tax-break-for-electric-cars-scrapped-2017-7?amp&jwsource=cl

https://insideevs.com/news/337981/following-tesla-sales-crash-denmark-reconsiders-ev-incentives/

Tesla henger jo etter og er gammeldags på flere område i forhold til konkurrenter, (ikke engang utfordrere)så tesla er ikke engang verdt det som forlanges:
https://www.inverse.com/innovation/best-autonomous-driving-companies

https://www.forbes.com/sites/jamesmorris/2021/03/13/why-is-teslas-full-self-driving-only-level-2-autonomous/

https://topelectricsuv.com/news/volvo/volvo-xc90-recharge/

10 poeng til folkevogna😊😊😊 0 poeng til tesla

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (12 minutter siden):

Nei, ikke incentiver, subsidierer og andre økonomiske fordeler.

Noe mye mer viktig: https://no.wikipedia.org/wiki/Bilrasjonering

Litt historiekunnskap skader ikke.

Bobla solgte 21 millioner biler i gode og dårlige tider verden over. Folkevogna solgte fordi det var en bra bil som var verdt pengene.
Tesla selger kun der det er incentiver, subsidier og andre fordeler. Ellers ikke konkurransedyktig.

Litt innsikt skader ikke.

Fortsatt 10 poeng til folkevogna😊😊😊 og 0 poeng til tesla.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):
Uromomentet skrev (1 time siden):

Men, det er en vesentlig stor forskjell mellom bobla og tesla.
Bobla solgte som hakka møkk uten å være avhengig av incentiver, subsidierer og andre økonomiske fordeler.
Bobla solgte mange millioner fordi det var en bra bil som var verdt prisen.

Nei, ikke incentiver, subsidierer og andre økonomiske fordeler.

Noe mye mer viktig: https://no.wikipedia.org/wiki/Bilrasjonering

Litt historiekunnskap skader ikke.

Nå ville vel ikke VW og Bobla vært mye av uten innblanding og aktiv deltagelse fra Adolf Hitler og partiet han ledet, så man kan vel rimelig greit slå fast at finansene ble hovedsaklig betalt av offentlige midler, da bilen i første omgang ble brukt for å skaffe billige biler til bruk under krigen. Det var først i fredstid etterpå at vanlige folk fikk sine fingre/klør på disse bilene:

https://www.bbc.com/news/business-34358783

Så, greit å kjenne sin historie.

Så kan man si at rasjonering hadde sine helt klare innvirkninger på bilsalget i Norge, men det påvirket ikke internasjonalt salg.

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Enormt imponerende av Tesla. Og de har kun et fåtall utsalgssteder i Norge.

Det blir utrolig interessant å se hva som blir resultatet nå i 2022 med mange gode modeller å velge mellom. Dette blir året hvor vi for første gang ser et veldig modent elbilmarked i Norge med mange gode modeller fra gamle og nye produsenter.

Klarer Tesla å holde på markedet?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
7 hours ago, jon67 said:

Du vet vel at petroleumsinntektene for statsbudsjettet 2022 er på 304 milliarder, mens petroleumsutgiftene er på 27 milliarder?

https://www.regjeringen.no/no/statsbudsjett/2022/statsbudsjettet-2022-statens-inntekter-og-utgifter/id2873448/

Er ikke inntektene utelukkende avkastninger av oljefondet? Skal ikke nekte for av hva oljefondet opprinnelig ble bygget av.

Dette betyr etter hva jeg forstår at dersom vi kuttet de 27 milliarder så ville det ikke berøre inntektene på 304 milliarder. Det ville på sikt minke veksten av inntektene, men det går en stund før dette blir verre enn innsparte 27 milliarder.

Og veksten av oljefondet skyldes idag svjv mer avkastning av investeringene enn nytilførsel av oljeinntekter (men her er jeg på tynn is ...)

Endret av trikola
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (1 time siden):

Rart å kalle Model 3 sitt utseende snodig. Det er jo en av de peneste bilene på markedet spør du meg.

Ja, folk har ganske forskjellig smak. Mange misliker tydeligvis utseendet på Model X men jeg synes det er kanskje den aller peneste bilen i sin klasse. Teslas design er preget av funksjonalisme og minimalisme, og jeg vil tippe av de fleste som også liker moderne funkiskhus synes Teslaene er pene mens de som liker "herskapelige" hus med sprosser og karnapper foretrekker noe helt annet. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Ja, folk har ganske forskjellig smak. Mange misliker tydeligvis utseendet på Model X men jeg synes det er kanskje den aller peneste bilen i sin klasse. Teslas design er preget av funksjonalisme og minimalisme, og jeg vil tippe av de fleste som også liker moderne funkiskhus synes Teslaene er pene mens de som liker "herskapelige" hus med sprosser og karnapper foretrekker noe helt annet. 

Joa, men Teslaene er jo nærmest tidløse i design, i motsetning til de andre bilmerkenes designspråk det siste tiåret, som har vært preget av ekstreme former. Mange av de ser ferdig bulka ut.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...