Arnaud Skrevet 3. januar 2022 Del Skrevet 3. januar 2022 (endret) Hei, Har en Zyxel P2812 hjemmesentral fra Altibox, med mediekonverter separat (altså, ikke fiber «rett inn» hjemmesentralen). Jeg har både internett og tv via hjemmesentralen per dags dato (cat-kable mellom hjemmesentral og tv), men wifi-en når ikke i alle delene av huset. Jeg ønsker da å installere et mesh-nettverk, for både forsterket og mer stabilt wifi hjemme. Jeg vil også gjerne bli kvitt hjemmesentralen/boksen fra Altibox om det er mulig. Jeg har sett på Netgear Orbi RBK752 som mulig mesh ruter+nettverk, da ruter-delen har 3 LAN-porter (noe jeg trenger til TV, alarm, osv.) Jeg har flere spørsmål: Kan jeg bare bytte ut hjemmesentralen med ruter-delen av mest-enhetene, eller må jeg beholde hjemmesentralen (da i bromodus)? Kan TV fungere via mesh-ruteren? Kan Netgear Orbi RBK752 fungere som erstatter av hjemmesnetralen, og er den en "bra" mesh løsning? Setter stor pris på alt hjelp jeg kan få, siden dette er langt utenfor mitt fagområde, og hverken Altibox eller el-butikker virker som de har svar/løsning. Endret 3. januar 2022 av Arnaud Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. januar 2022 Del Skrevet 3. januar 2022 Ja, sentralen kan byttes ut. Men det er to modeller av TV dekoder, Q22 og A. Med Modell A er det enkelt å koble opp mot egen router, enten kablet eller WiFi. Men tror Q22 bruker VLAN. Fant denne bloggen: https://kvtl.com/har-du-en-router-fra-unifi-og-onsker-at-den-skal-virke-med-altibox-sin-tv-losning/ Lenke til kommentar
cacb Skrevet 4. januar 2022 Del Skrevet 4. januar 2022 (endret) Jeg har Altibox og VMG (Zyxel) hjemmesentral + TP-Link Deco M9+ mesh med 3 enheter Jeg har satt Altibox hjemmesentral i bromodus og bruker TP-Link Deco M9+ som ruter. Jeg tar IPTV-signal (Q22 dekoder) rett ut fra hjemmesentralen fortsatt. Jeg mener dette er den desidert enkleste løsningen, og det fungerer helt fint hos meg. Det går an å erstatte hjemmesentralen, men det er mer komplisert, og jeg ser ikke det som et viktig nok poeng. Dessuten, dersom noe feiler i mitt mesh kan jeg bare aktivere Altibox hjemmesentral som ruter og være på nett igjen med en gang, om enn uten mesh. Endret 4. januar 2022 av cacb Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 4. januar 2022 Del Skrevet 4. januar 2022 Den enkleste løsningen er å skru av WiFi delen av hjemmesentralen, og koble Mesh nettet ut fra hjemmesentral, og kjøre TV fra hjemmesentral. Som nevnt, det er noe kløn å få Q22 til å fungere uten å ha den koblet direkte hjemmesentralen. Dersom du ikke vil beholde hjemmesentralen, bør du bytte ut Q22 med Modell A, og kjøre mesh rett fra mediaconverteren. Den enkleste løsningen er kanskje å bytte ut P2812 med en ny hjemmesentral, som kanskje har bedre antenner og da slipper du alt styret. Lenke til kommentar
Arnaud Skrevet 5. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2022 Ok - tusen takk for svarene. Gitt mitt (lavt) kunnskapsnivå, ser det ut som det er best å beholde hjemmesentralen og sette den i bromodus bare. Takk igjen! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå