hekomo Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 (endret) Uromomentet skrev (På 9.1.2022 den 13.01): Toyota selger som hakka møkk i hjemmemarkedet til tesla, nemlig USA. https://www.cnbc.com/2022/01/04/toyota-dethrones-gm-to-become-americas-top-selling-automaker-in-2021.html Eller er dette en upålitlig kilde som du alltid påstår når noe ikke stemmer med dine personlige meninger og oppfatninger? Hvor mange elbiler solgte Toyota? Uromomentet skrev (På 9.1.2022 den 13.28): Er du så emesjonellt og muligens økonomisk tilknyttet tesla at du ikke klarer å forstå at aksjekursen til tesla er høy fordi alt som har med tesla, å gjøre er en gedigen hype: https://www.gartner.com/en/research/methodologies/gartner-hype-cycle Snakk om å være naiv😉 Hva gjør Tesla til en hype? Har alle institusjonelle analytikere falt for en hype? Uromomentet skrev (På 9.1.2022 den 13.37): FSD er jo ikke verdt en dritt. Autopilot og FSD er livssfarlig: https://screenshot-media.com/technology/ai/tesla-autopilot-unsafe/ Hva har dette med FSD å gjøre? Autopilot er ikke FSD. Og hvis Autopilot er farlig, så er alle avanserte cruise control-systemer det. Sitat Tesla utfordrer ikke konkurrentene med selvkjøring engang. tesla bare dilter etter: https://www.inverse.com/innovation/best-autonomous-driving-companies Litt morsomt, for denne artikkelen er basert på påstander fra Guidehouse Insights, som blant annet spådde at iPhone ville floppe totalt og at Nokia var "the shit". Skal si de er treffsikre 😂 Sitat I vårt herrens år 2022, så klarer ikke tesla noe annet ennt å produserer biler som såvidt klarer selvkjøringsnivå 2: https://www.forbes.com/sites/jamesmorris/2021/03/13/why-is-teslas-full-self-driving-only-level-2-autonomous/ Ja, Autopilot er nivå 2. Hva med det? Ingen har påstått noe annet. Sitat Mens konkurrentene skal i samme året (august 2022) lansere biler som klarer selvkjørings nivå 4: https://topelectricsuv.com/news/volvo/volvo-xc90-recharge/ Ah, så det skal de. Så flott da. Løfter er fine. Bare så synd at selv i løftene sine ser det kun ut til å fungere på enkelte utvalgte motorveier i visse hastigheter 😂 Ja, den heter til og med "Highway Pilot"! (Så rart at ingen har klikket over dette, siden enkelte liker å kritisere Tesla for å kalle sin avanserte cruise control for Autopilot.) Artige greier. Endret 10. januar 2022 av hekomo 1 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 debattklovn skrev (På 9.1.2022 den 13.55): Nei. Det står ingenting i artikkelen jeg lenket til om fremtidig. Dette er begrepene tysk rett fant villedende, med god grunn. Tesla villedet altså kundene med løgnaktig markedsføring om hva produktet deres kan, både i Tyskland og Norge. Du bør slå opp ordet "potential". De selger potensialet. Altså noe som ikke er her nå, men som forventes i fremtiden. For jeg skrev nemlig: "Tesla har alltid solgt FSD som en fremtidig tjeneste" Og du svarte: "Nope" Du to feil igjen. 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 (endret) Uromomentet skrev (På 9.1.2022 den 14.14): Om tesla blir like mye verddt som alle bilprodusentene+ apple og Microsoft er jeg ikke så naiv at jeg kjøper meg en så simpel og billig bil ifra tesla for det. Jeg skal ha bil som er mye bedre og bil som er verdt prisen og bil ifra en bilproduent som lover det som biln\en kommer med. Jeg vil ikke bli svindlet og lurt. Det får du ikke ved å skaffe deg tesla, selv om tesla har høy markedsverdi. Hva har verdien på selskapet Tesla med om du liker bilene eller ikke? Tesla-eiere er jo blant de mest fornøyde og trofaste på markedet, så noe må Tesla ha gjort riktig med bilene sine. Folk har påstått at Tesla er overpriset i flere år. Så rart at markedet ikke er enig. Sitat "Analysene" til Hekomo går stort sett ut på at alle andres kilder er utroverdige, uten at han selv klarer å underbygge påstandene sine om hvorfor. Analysene han presenterer er synsing og personlige meninger , så ikke ta det han sier så alvorlig. Hvilke analyser tenker du på da? Sitat Ellers er det masse analyser er analyser fra folk som er emesjonellt og økonomisk tilknyttet tesla om så mye rart. Ta for eksempel analysken om Kodak-momet, som skulle komme allerede i 2012. Hvem skal bilprodusenter skal oppleve Kodakmoment? Er det Toyota? Eller er det Volvo, Mercedes, Porshce, Ford, Ferrari? Eller hvem av bilprodusentene skal oppleve Kodak momentet? Hvilket Kodak-moment i 2012? Hvilke folk er emosjonelt og økonomisk tilknyttet Tesla? Endret 10. januar 2022 av hekomo 3 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 hekomo skrev (5 minutter siden): Det er forresten ingen som har påstått at Tesla vil ha monopol i 2030. ARK Invest har f.eks. som forutsetning at Tesla har 20% markedsandel. Da kunne vår alles store aksjekspert tatt fram sin kalkulator og funnet ut at hvis Tesla selger 20 millioner elbiler i 2030 og har 20% markedsandel så blir det 100 millioner elbiler solgt i 2030. For å sette det i perspektiv så ble det solgt rundt 66 millioner biler i fjor hvorav rundt 4 millioner elbiler. Tror du på 100 milliioner elbiler om bare 9 år? ARK har også påstått at Tesla robot-taxier kommer til å kjøre 2 billioner kilometer i USA i 2025. For å sette det i perspektiv. Det er like mye som all kjøring med personnbiler i dag. Tror du på det? For at du skal blii enda mer aksjeekspert enn du allerede er så foreslår jeg å ta på deg tenkehatten og utvise et snev av kritisk sans til fantasiene du blir servert. 2 1 1 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 (endret) 1 hour ago, hekomo said: Ja, Autopilot er nivå 2. Hva med det? Ingen har påstått noe annet. Bortsett fra Musk da, som påstod at Tesla ville ha tusenvis av robotaxier på gaten i 2020 (nivå 4-5). Vi er nå i 2022 og Teslas selvkjøringssystemer er i praksis noen glorifiserte cruisecontroller som suger. Endret 10. januar 2022 av debattklovn 4 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 1 hour ago, hekomo said: De selger potensialet. Musk selger først og fremst løgner og fantasier. 2 1 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 1 hour ago, hekomo said: Folk har påstått at Tesla er overpriset i flere år. Så rart at markedet ikke er enig. Musk kommer jo uavbrutt med spektakulære løfter som hans selskaper aldri oppfyller, og mainstream media hopper på med sensasjonelle overskrifter for å få clicks og likes. De utviser samme mangelen på kritisk tenkning som mange her på forumet. Men prisen kommer nok kræsjende nedover før eller siden. 4 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 (endret) debattklovn skrev (52 minutter siden): Bortsett fra Musk da, som påstod at Tesla ville ha tusenvis av robotaxier på gaten i 2020 (nivå 4-5). Vi er nå i 2022 og Teslas selvkjøringssystemer er i praksis noen glorifiserte cruisecontroller som suger. Her ser vi igjen at du ikke ser forskjell fra å si at noe kommer i fremtiden, og det å si at det er her nå. Først påstår du at "potensiell" betyr "i dag", og nå påstår du at "vil ha" betyr "har alt". Jaja. Jeg bruker forresten Autopilot daglig, og det er helt fantastisk. Har du i det hele tatt prøvd det selv? Det er litt rart at de som er mest negative til Tesla er de som ikke eier en selv. debattklovn skrev (49 minutter siden): Musk kommer jo uavbrutt med spektakulære løfter som hans selskaper aldri oppfyller, og mainstream media hopper på med sensasjonelle overskrifter for å få clicks og likes. De utviser samme mangelen på kritisk tenkning som mange her på forumet. Men prisen kommer nok kræsjende nedover før eller siden. Musk har nok vært optimistisk på enkelte ting, men når det gjelder ting som Semi og Cybertruck så sa jo Tesla selv at de var overrasket over hvor ekstrem etterspørselen etter bilene deres er i dag. Kombinert med en pandemi som har lagt press på globale forsyninger, så er det ikke rart de ikke prioriterer å få ut Semi og Cybertruck, som begge vil kreve mye batterier. På den annen side har Tesla levert godt over det de guidet, som var 50% vekst i året. I 2021 vokste de med over 80%. Model Y ble også satt i produksjon før opprinnelig planlagt, og fabrikken i Kina var ferdig på rekordtid. Jeg husker at slike som deg påstod at fabrikken i Kina aldri kom til å bli bygget engang, og at det iallfall ikke var noen etterspørsel etter Teslaer der. Det eneste du kommer med i innleggene dine er angrep på Tesla og Musk. Endret 10. januar 2022 av hekomo 1 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 kremt skrev (49 minutter siden): Musk selger først og fremst løgner og fantasier. Hvilke løgner og fantasier? Og hva er poenget med å komme med slike utfall i alle tråder der Tesla nevnes? Går du ikke lei av å gjenta deg selv i det uendelige? 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 (endret) uname -i skrev (2 timer siden): Da kunne vår alles store aksjekspert tatt fram sin kalkulator og funnet ut at hvis Tesla selger 20 millioner elbiler i 2030 og har 20% markedsandel så blir det 100 millioner elbiler solgt i 2030. For å sette det i perspektiv så ble det solgt rundt 66 millioner biler i fjor hvorav rundt 4 millioner elbiler. Tror du på 100 milliioner elbiler om bare 9 år? ARK har også påstått at Tesla robot-taxier kommer til å kjøre 2 billioner kilometer i USA i 2025. For å sette det i perspektiv. Det er like mye som all kjøring med personnbiler i dag. Tror du på det? For at du skal blii enda mer aksjeekspert enn du allerede er så foreslår jeg å ta på deg tenkehatten og utvise et snev av kritisk sans til fantasiene du blir servert. Du bør se litt nærmere på hva ARK Invest har sagt. De har flere ulike scenarier. Og så trenger man ikke være aksjeekspert for å vite grunnleggende, enkle ting som at verdien på et selskap i dag skal gjenspeile fremtiden. Men du klipper jo bort det meste av det jeg skriver av en eller annen grunn. Det virker som hovedfokus er på å hakke løs. Endret 10. januar 2022 av hekomo 3 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 hekomo skrev (2 minutter siden): Du bør se litt nærmere på hva ARK Invest har sagt. De har flere ulike scenarier. Og så trenger man ikke være aksjeekspert for å vite grunnleggende, enkle ting som at verdien på et selskap i dag skal gjenspeile fremtiden. Men du klipper jo bort det meste av det jeg skriver av en eller annen grunn. Det virker som hovedfokus er på å hakke løs. For første gang i diskusjonen så kom du med noe konkret og noe annet enn "KuRsEn GjEnSpEiLeR fReMtIdEn". Og da ble det et digert magaplask. Analysen du støtter deg til baserer seg på fri fantasi som for eksempel at det skal selges 100 millioner elbiler i 2030. 2 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 hekomo skrev (9 minutter siden): Kombinert med en pandemi som har lagt press på globale forsyninger, så er det ikke rart de ikke prioriterer å få ut Semi og Cybertruck, som begge vil kreve mye batterier. Verken Semi, Cybertruck eller Roadster er ferdige produkter. Covid er ingen hindring for å gjøre utviklingsarbeid. 1 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 38 minutes ago, hekomo said: Det eneste du kommer med i innleggene dine er angrep på Tesla og Musk. Nei, jeg har sagt at bilene hans er gode. Jeg skulle gjerne sett at Musks idèer lot seg gjøre og klarte å eliminere trafikkø og man kunne reise fort og trygt. Men idèene hans faller ihop ved den minste granskning. Og da står vi igjen med at vi risikerer at norske politikere som ikke kjenner til fysikk og enkel matematikk forføres av idèene hans og før du vet ordet av det er 50-100 mrd. sløst bort på et udugelig transportsystem. Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 42 minutes ago, hekomo said: Her ser vi igjen at du ikke ser forskjell fra å si at noe kommer i fremtiden, og det å si at det er her nå. Først påstår du at "potensiell" betyr "i dag", og nå påstår du at "vil ha" betyr "har alt". Og du skjønner ikke hva et løfte er ennå, ser jeg. Hadde jeg vært en riking som saat alle skulle kjøpe bilene mine og lovet at bilene skulle gi dem inntjening på 30,000$ årlig fra og med 2020 så hadde jeg ikke sovet godt i vissheten om at jeg løy til og svindlet kundene mine. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 48 minutes ago, hekomo said: Går du ikke lei av å gjenta deg selv i det uendelige? Foreslår at du spør deg selv det samme spørsmålet. 1 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 43 minutes ago, hekomo said: Og så trenger man ikke være aksjeekspert for å vite grunnleggende, enkle ting som at verdien på et selskap i dag skal gjenspeile fremtiden. Man trenger heller ikke være aksjeekspert for å vite at aksjeprisen ofte ikke reflekterer objektive fremtidige verdier i selskapet. Det kan være flere grunner til en stor aksjeprisstigning, for eksempel tomme løfter og sensasjonelle, ukritiske mediereportasjer. Det tror jeg du allerede vet. 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 11. januar 2022 Del Skrevet 11. januar 2022 (endret) uname -i skrev (20 timer siden): For første gang i diskusjonen så kom du med noe konkret og noe annet enn "KuRsEn GjEnSpEiLeR fReMtIdEn". Og da ble det et digert magaplask. Analysen du støtter deg til baserer seg på fri fantasi som for eksempel at det skal selges 100 millioner elbiler i 2030. Det er jo nødvendig å påpeke at aksjekursen i dag faktisk skal gjenspeile forventet fremtidig inntjening. Dette var et ganske grunnleggende poeng som så ut til å ha gått deg hus forbi. Og når noe såpass grunnleggende ikke er på plass, så blir det ganske meningsløst å diskutere. Det blir enda mer meningsløst når du kommer med stråmenn som at "Tesla vil ha monopol" eller "de trenger 30-40 fabrikker". Når stråmennene blir påpekt så ignorerer du det bare og kutter vekk omtrent alt som er skrevet for å unngå å svare på det. Og igjen så fjerner du det meste av innlegget mitt for å unngå å svare på ting, som at du påstod at de aldri kom til å klare å levere et positivt årsresultat. Dette er bare en av dine mange negative spådommer om Tesla som har slått feil. uname -i skrev (20 timer siden): Verken Semi, Cybertruck eller Roadster er ferdige produkter. Covid er ingen hindring for å gjøre utviklingsarbeid. Covid har skapt problemer med forsyningskjeden, som betyr at det er vanskeligere å få tak i alt mulig. Dette påvirker naturligvis hvor raskt man kan få produkter ut på markedet. Endret 11. januar 2022 av hekomo 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 11. januar 2022 Del Skrevet 11. januar 2022 (endret) debattklovn skrev (19 timer siden): Men idèene hans faller ihop ved den minste granskning. Hvilke ideer? debattklovn skrev (19 timer siden): Og du skjønner ikke hva et løfte er ennå, ser jeg. Hadde jeg vært en riking som saat alle skulle kjøpe bilene mine og lovet at bilene skulle gi dem inntjening på 30,000$ årlig fra og med 2020 så hadde jeg ikke sovet godt i vissheten om at jeg løy til og svindlet kundene mine. Hva har dette med saken å gjøre? Poenget er at Tesla kun lovet FSD i fremtiden. Dette bekreftet du med artikkelen din. Og nå bekrefter du det egentlig igjen ved å omtale et "løfte", altså at noe ikke er sagt å være her i dag, men skal komme i fremtiden. Du graver deg jo bare lenger og lenger ned. Det artiklene dine gjorde var å bekrefte at det Tesla har solgt er fremtidig FSD, som er det diskusjonen vår handler om. For jeg skrev nemlig: "Tesla har alltid solgt FSD som en fremtidig tjeneste" Og du svarte: "Nope" Så begynte du å snakke om tyske rettsinstanser, men dine egne linker bekrefter jo at de nettopp solgte FSD som noe i fremtiden, som altså var nettopp det jeg sa. Så får retten avgjøre om de synes Tesla skal få lov til det, men det er noe annet enn hva Tesla faktisk har gjort. Sjakk matt. debattklovn skrev (19 timer siden): Man trenger heller ikke være aksjeekspert for å vite at aksjeprisen ofte ikke reflekterer objektive fremtidige verdier i selskapet. Det kan være flere grunner til en stor aksjeprisstigning, for eksempel tomme løfter og sensasjonelle, ukritiske mediereportasjer. Det tror jeg du allerede vet. Man trenger ikke å være ekspert for å komme med ren synsing, det er riktig. Så hva er poenget da? Endret 11. januar 2022 av hekomo 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 11. januar 2022 Del Skrevet 11. januar 2022 kremt skrev (19 timer siden): Foreslår at du spør deg selv det samme spørsmålet. Svaret er at jeg svarer på gjentakelser. Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 11. januar 2022 Del Skrevet 11. januar 2022 1 hour ago, hekomo said: Hvilke ideer? Hyperloop, solar roof, earth-to-earth rocket travel blant annet. Det er sikkert mange jeg har glemt her. Quote Hva har dette med saken å gjøre? Poenget er at Tesla kun lovet FSD i fremtiden. Dette bekreftet du med artikkelen din. Og nå bekrefter du det egentlig igjen ved å omtale et "løfte", altså at noe ikke er sagt å være her i dag, men skal komme i fremtiden. Hva ville skjedd om jeg solgte deg et hus. Jeg lovte at huset ditt skulle være ferdig i 2020. Men nå kom og gikk 2020 & 2021, og du har fortsatt ikke fått noe hus å bo i fra meg. Ville du ha oppfattet det som problematisk? Bytt ut hus med selvkjørende bil, så har du nettopp det Musk har gjort med kundene sine. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå