Gå til innhold

Tesla leverte nesten én million biler i 2021


Anbefalte innlegg

hekomo skrev (2 timer siden):

Ja, Tesla er et teknologiselskap. Den virkelige verdien er det til syvende og sist markedet som avgjør, men i og med at verdien har gått opp samtidig som Tesla bare har levert bedre og bedre resultater, så virker det som markedet mener at Tesla er underpriset i forhold til fremtidsutsiktene. Aksjekursen har i det minste hoppet oppover etter hvert som analytikere har funnet ut at de har kraftig undervurdert selskapet.

Stemmer, Tesla-aksjen er høy fordi folk som kjøper den mener den bør være enda høyere. Nøyaktig den samme regla ble sagt om Enron, tulipanløker og enhver annen sprekkferdig aksjeboble.

Endret av uname -i
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Roger Moore skrev (33 minutter siden):

Vil Tesla Ukeblad skrive hvor mange biler hver enkelt bilprodusent lagde og solgte i 2021?

Jeg vet ikke om du faktisk har lest artikkelen du kommenterer men når TU her presenterer en 'topp 10'-liste så nevner de jo de 9 andre på lista foruten Tesla..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (11 minutter siden):

Jeg vet ikke om du faktisk har lest artikkelen du kommenterer men når TU her presenterer en 'topp 10'-liste så nevner de jo de 9 andre på lista foruten Tesla..

Dette er en artikkel om ett merke der to andre merker nevnes i en bisetning. Tesla Ukeblad lever opp til ryktet sitt 👍

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (51 minutter siden):

Dette er en artikkel om ett merke der to andre merker nevnes i en bisetning. Tesla Ukeblad lever opp til ryktet sitt 👍

Edit: JEg ser at jeg blandet denne artikkelen med den om salget i norge. Ikke at det spiller noen roller for TUs valg om å fokusere på Tesla i denne artikkelen. Teslas salgsøkning er spektaktulær, intet mindre. Det ville vært en skandale om TU *ikke* omtalte det.

Endret av Kahuna
  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, GJZwart said:

 Batterimangel kan dem ikke skylde på, de produserer sine egne batterier, så de har kontroll på hva som kommer derfra.

Tesla kjøper batterier fra Panasonic. 

5 hours ago, hekomo said:

Straff for falske løfter? Jeg skjønner ikke hva du snakker om.

For eksempel Musks løfte om tusenvis av robotaxier på gatene i 2019 og at det var "finansielt selvmord" å kjøpe noe annet enn en Tesla på grunn av det. Semiene skulle bli levert i 2019. Alt dette påvirker aksjekursen, og som CEO bør Musk være tilbakeholden med å komme med overoptimistiske, overambisiøse løfter som han aldri klarer å holde. 

  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (3 minutter siden):

For eksempel Musks løfte om tusenvis av robotaxier på gatene i 2019 og at det var "finansielt selvmord" å kjøpe noe annet enn en Tesla på grunn av det. Semiene skulle bli levert i 2019. Alt dette påvirker aksjekursen, og som CEO bør Musk være tilbakeholden med å komme med overoptimistiske, overambisiøse løfter som han aldri klarer å holde. 

Så, en CEO skal *ikke* være ambisiøs og optimistisk?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (17 timer siden):

Det var vel med tanke på verdisetting. Tesla er vel verdt ~3x så mye som Toyota, og lager ~10% av bilene Toyota gjør.
Med 1 million solgte biler, så er Tesla verdt ca 1 million dollar, pr bil solgt i 2021.

Og det viser tydelig hva markedet verdsetter. At Toyota fortsetter å spy ut MASSE forurensende eksosbiler blir ikke bare tatt imot som positivt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
GJZwart skrev (11 timer siden):

Alle, og absolutt alle, produktene til Tesla blir «forsinket». Batterimangel kan dem ikke skylde på, de produserer sine egne batterier, så de har kontroll på hva som kommer derfra. Og en hver leder på nivå med Musk burde vite om det lar seg gjøre å lansere et produkt eller ikke innenfor en gitt ramme, ellers har vedkommende alt for dårlig kontroll på bedriften. Å skylde på pandemien er heller ikke noe man kan gjøre, Teslas vaporware var i hardt vær lenge før pandemien. Semi ble lovet to år før pandemien slo til. Samme med Teslas Solar Roof, som fortsatt ikke er i masseproduksjon, eller kunder har sett stort til.

En bedrift kan ikke love mer enn dem kan holde, spesielt ikke når det påvirker aksjekursen og verdien på selskapet.

Så du velger å se bort fra hva de HAR levert, og fokuserer på hva de foreløpig IKKE har levert.

Heldigvis så befinner du deg i svært lite mindretall. Aksjekursen og verdisettelsen av selskapet viser hva markedet fokuserer på, og det er nok mye viktigere enn ditt snevre fokus.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (7 timer siden):

En CEO skal ikke komme med løfter han ikke kan holde til investorene gang på gang på gang på gang.... 
Hei, Musk gjør hva han vil. Han bør passe seg så han ikke ender opp som Elizabeth Holmes eller Trevor Milton
 

Sitter du som investor og føler deg snytt når han ikke har levert robotaxier men 'bare' har økt antall solgte biler med 87% fra -20 til -21?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
GJZwart skrev (På 3.1.2022 den 19.50):

Alle, og absolutt alle, produktene til Tesla blir «forsinket». Batterimangel kan dem ikke skylde på, de produserer sine egne batterier, så de har kontroll på hva som kommer derfra. Og en hver leder på nivå med Musk burde vite om det lar seg gjøre å lansere et produkt eller ikke innenfor en gitt ramme, ellers har vedkommende alt for dårlig kontroll på bedriften. Å skylde på pandemien er heller ikke noe man kan gjøre, Teslas vaporware var i hardt vær lenge før pandemien. Semi ble lovet to år før pandemien slo til. Samme med Teslas Solar Roof, som fortsatt ikke er i masseproduksjon, eller kunder har sett stort til.

En bedrift kan ikke love mer enn dem kan holde, spesielt ikke når det påvirker aksjekursen og verdien på selskapet.

Nei, alle produktene til Tesla blir ikke forsinket. Model Y ble lansert før tiden, og fabrikken Kina sto ferdig før opprinnelig planlagt.

Jo, Tesla er begrenset av tilgang på batterier. De kjøper alt de får tak i av batterier, men får fortsatt ikke nok. De egenproduserte batteriene er enda ikke i masseproduksjon, så der bommer du også. Kanskje greit at du oppdaterer deg litt før du uttaler deg?

Pandemien har forårsaket store forstyrelser i leveringsapparat og annet. Tesla måtte blant annet sende ut biler uten USB-porter en liten periode på grunn av mangel på slike. Har du virkelig ikke fått med deg at hele verden er påvirket av pandemien?

Solar Roof er allerede på kunders tak, men igjen så er det mangel på alt mulig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (På 3.1.2022 den 21.07):

Stemmer, Tesla-aksjen er høy fordi folk som kjøper den mener den bør være enda høyere. Nøyaktig den samme regla ble sagt om Enron, tulipanløker og enhver annen sprekkferdig aksjeboble.

Nei, for Enron og tulipanløker hadde ikke en voldsom vekst der analytikerne kraftig undervurderte produksjonskapasitet, profittmarginer og veksttakt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Nei, for Enron og tulipanløker hadde ikke en voldsom vekst der analytikerne kraftig undervurderte produksjonskapasitet, profittmarginer og veksttakt.

Jo, Enron hadde stor vekst. Men skjønner at det å forholde seg til fakta ikke er veldig forenlig med å tro på Tesla.

For å ta verdivurderingen. Den baserer seg på salg av 20 millioner elbiler i 2030. Det er 9 år til. Et par spørsmål man bør stille seg.

  1. Klarer Tesla å bygge 30-40 bilfabrikker på 9 år?
  2. Tesla har < 20% av markedet i Europa/Kina og ser ut til å synke etterhvert som konkurrentene tilbyr bedre og billigere biler. Så da må enten Tesla på magisk vis femdoble markedsandelen eller så må verdens elbilandel gå fra to- tre prosent til nærmere 100% i 2030. Hva sier dine "analyser" om hva som vil skje?
  3. Selv med 20 millioner elbiler per år så er kursen  sterkt overdrevet. Det er fremdeles 3 ganger Toyota med 10 mill biler i året og profitten per bil vil gå ned for det er ikke marked for så mange biler til 400k+ per stykk.

I tillegg mener jeg at måten Tesla driver bilproduksjon ikke er bærekraftig. Slums, inkompetanse og snarveier i utvikling, testing, produksjon og kvalitetskontroll funker på kort sikt ved at de får pengene nå og tar problemene senere, men de vil bli innhentet av realitetene etter hvert. Ser ut som det har begynt nå som 700 000 biler er blitt tilbakekalt. Og ingenting av det vil endre seg med Musk ved roret.

Ser forresten at misfosteret Cybertruck nå blir utsatt igjen. Man er ikke en uke uti januar og allerede ser det ut til at den har fått den kjente merkelappen "til neste år"(FSD, Semi, batterier, etc etc). Da blir det å fortsette med de to etterhvert gamle modellene i enda et år, mens kjøperne kan velge i elektriske pickups fra 3-4 andre produsenter. 

Endret av uname -i
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
On 1/4/2022 at 7:52 AM, Kahuna said:

Sitter du som investor og føler deg snytt når han ikke har levert robotaxier men 'bare' har økt antall solgte biler med 87% fra -20 til -21?

Hva om du tok opp lån og kjøpte 10 model 3 i 2019 for å starte en robotaxibusiness? Det er jo tross alt Full Self-Driving bilene hadde. 
Vi kan jo alle engelsk, og vet hva ord betyr. 
I tillegg sa jo CEO i selskapet at

Quote

At the event, Musk said, “I feel very confident predicting autonomous robotaxis for Tesla next year.” He went on to suggest that Tesla would have a million such cars operating on public roads by the end of 2020

Hvis det er sant så ville det jo vært idioti ikke å starte robotaxiselskap. 

Men det var vel sikkert aldri at det skulle skje i utgangspunktet. Det gir lite mening for et selskap å gi bort såpass mye profitt til kundene. Hva tjener Tesla per solgte model 3? La oss si 10k$-15k$ i beste fall. De kan tjene i beste fall det beløpet, eller de bruke bilene som robotaxier selv og per Musks uttalelser forvente å tjene 30k$ per år. Det er enkelt å se hva som gir mest profitt. 
Det gir oss tre alternativer. 

1. Tesla er villig til å gi milliarder av profitt til kundene på grunn av sitt varme hjerte (yeah right..)
2. Tesla tror ikke bilene deres vil overleve flere år som robotaxier på grunn av kvalitetsissues og tar ikke sjansen på det selv
3. Tesla trodde aldri at Musks uttalelser ville bli virkelighet og ville bare selge flere biler. 

  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (1 time siden):

Hva om du tok opp lån og kjøpte 10 model 3 i 2019 for å starte en robotaxibusiness? Det er jo tross alt Full Self-Driving bilene hadde. 
Vi kan jo alle engelsk, og vet hva ord betyr. 
I tillegg sa jo CEO i selskapet at

Hvis det er sant så ville det jo vært idioti ikke å starte robotaxiselskap. 

Men det var vel sikkert aldri at det skulle skje i utgangspunktet. Det gir lite mening for et selskap å gi bort såpass mye profitt til kundene. Hva tjener Tesla per solgte model 3? La oss si 10k$-15k$ i beste fall. De kan tjene i beste fall det beløpet, eller de bruke bilene som robotaxier selv og per Musks uttalelser forvente å tjene 30k$ per år. Det er enkelt å se hva som gir mest profitt. 
Det gir oss tre alternativer. 

1. Tesla er villig til å gi milliarder av profitt til kundene på grunn av sitt varme hjerte (yeah right..)
2. Tesla tror ikke bilene deres vil overleve flere år som robotaxier på grunn av kvalitetsissues og tar ikke sjansen på det selv
3. Tesla trodde aldri at Musks uttalelser ville bli virkelighet og ville bare selge flere biler. 

Nå troller du så hardt at du reint glemmer hva jeg spurte om. Får gjenta det: Sitter du som investor og føler deg snytt når han ikke har levert robotaxier men 'bare' har økt antall solgte biler med 87% fra -20 til -21?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Kahuna said:

Nå troller du så hardt at du reint glemmer hva jeg spurte om. Får gjenta det: Sitter du som investor og føler deg snytt når han ikke har levert robotaxier men 'bare' har økt antall solgte biler med 87% fra -20 til -21?

Om jeg er investor eller ikke er ikke relevant for diskusjonen. Men føl deg fri til å stille meg alle slags rare spørsmål. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (24 minutter siden):

Om jeg er investor eller ikke er ikke relevant for diskusjonen. Men føl deg fri til å stille meg alle slags rare spørsmål. 

Selv om du ikke *er* investor burde du prøve å tenke som en. Det innebærer en erkjennelse av at selskap ofte har flere satsningsområder og at de suksessfulle satsingsområdene skal bære de som ikke har suksess ennå frem til de enten får suksess eller avsluttes. Jobben en CEO utfører kan dermed ikke bedømmes ved kun å fokusere på enkeltområder men ved å se på bedriften under ett. At Musk er optimist på selskapets vegne kan ikke sies annet enn å være en del av jobben. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (9 minutter siden):

At Musk er optimist på selskapets vegne kan ikke sies annet enn å være en del av jobben. 

Musk gikk til markedet og hentet inn 20 milliarder basert på denne "optimismen" om en million robot-taxier i 2020.

Elisabeth Holmes i Theranos var også optimist i følge hennes forsvarere. Hun ble akkurat dømt og risikerer 20 år i fengsel.

Elizabeth Holmes: Theranos founder convicted of fraud

Endret av uname -i
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...