Bjerknez Skrevet 3. januar 2022 Del Skrevet 3. januar 2022 Jeg har så vidt begynt å lukte litt på Fusion 360 og selv om jeg ikke kommer til å drive med 3D modelering på veldig høyt nivå regner jeg med at interessen vil øke. Min næværende stasjonære PC er oppegående, men tenkte å gi bort denne til et familiemdlem som liker å spille, slik at jeg får en unskyldning for å kjøpe ny Den jeg har i dag kostet rett under 30.000 kroner for ca. 6-7 år siden og holder fortsatt koken med 2x TI kort i SLI (Husker ikke modellnummeret på skjermkortene, men det var det absolutt dyreste jeg fikk tak i for 6-7 år siden). 32GB RAM + SSD disker etc. Men altså... kronemessig er den kanskje ikke verdt stort i dag. Spiller gjør jeg aldri. Jeg vil ha en stasjonær PC som egner seg best mulig til rendering av 3D og til kjøring av Photoshop etc. Rendring av videofiler etc. Fusion 360 har jeg begynt å lukte på, så jeg vil ha et maskinoppsett som funker best mulig til dette. Jeg vil heller ikke at den bråker som et uvær og i det hele tatt vil jeg ha en PC som har solide komponenter. Alt fra god strømforsyning til gode kjøleegenskaper. Nå har jeg ikke tenkt til å betale ut av nesa for en slik PC, men skjønner kanskje at jeg trolig bikker 20.000 kroner? Planen er ikke å bygge denne selv, men å kjøpe den fra komplett hvor dem bygger PC'en ut fra hva jeg setter opp. Så er det noen her som har noen gode innspill på hva jeg trenger? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 3. januar 2022 Del Skrevet 3. januar 2022 Slik du beskriver bruken din så er den ikke allverden. Det vil trolig holde med et 3060 eventuelt Ti kort. Ryzen 5 eller Intel i5 eller høyere vil jeg påstå at du bør gå for Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 3. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2022 xClaymanx skrev (10 minutter siden): Slik du beskriver bruken din så er den ikke allverden. Det vil trolig holde med et 3060 eventuelt Ti kort. Ryzen 5 eller Intel i5 eller høyere vil jeg påstå at du bør gå for Er gresk det du sier der for meg. Har ikke fulgt med på hardware fronten og prosessorer eller skjermkort modeller på veldig mange år. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 3. januar 2022 Del Skrevet 3. januar 2022 Det ser ikke ut til at Fusion360 krever så ekstremt av maskinvaren. Gå etter en Gaming PC innenfor ditt budsjett, og det enkleste er å ha 32GB minne med kun 2 moduler, slik at du kan utvide til 64GB hvis det trengs. Se etter CPUer med 6 eller flere kjerner, Ryzen 5600 vil være ett godt valg pris/ytelse, ventuelt opp til 5800X som har. Sistnevnte har 2 kjerner ekstra, men er litt dyrere pr kjerne. Begge kjører doble tråder. Ryzen bør helst ha 3600Mhz minne hastighet. Skjermkort er dyrt om dagen, men det nevnes ikke spesielt store krav til dette i programmet, men 3050 er nok minimum, helst 3060 eller 3060ti hvis du får tak i, så bør det holde en stund. Til ikke profesjonelt bruk, så er det ikke vist å bruke dobbelt så mye for å spare noen få minutter. Da er det bedre å heller spare de, og oppgradere igjen oftere. Ryzen platformen AM4 er på siste versjon nå, og blir byttet ut med ny til høsten med ny ram teknologi og kjappere PCI-e del. Intel har nettopp byttet over til det, men prisene på minnet der er nokså heftig om dagen. Komplett har flere på januar salg https://www.komplett.no/product/1175810/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-epic-gaming-pc/komplett-a140-epic-gaming-pc-rtx-3060-ti-edition# 714,- ekstra for 3600Mhz 32GB minne De har også versjonen som heter 120 som er noe billigere, men hakket svakerer innmat. Lenke til kommentar
ali q Skrevet 3. januar 2022 Del Skrevet 3. januar 2022 Ingen vet bedre enn desse nøyaktig hva som er best for ditt bruk, og de gir ut whitepapers med forskningen de brukte for å komme frem til svaret. Du kan bruke deres nettside til å finne den optimale hardwaren for ditt behov og trenger ikke kjøpe fra de: https://www.pugetsystems.com/ Relevante og fascinerende relaterte videoer til Puget Systems som viser hvor mye de brenner for nettopp "hvilken hardware er best for alle mulige software behov?" problemstillingen: Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 3. januar 2022 Del Skrevet 3. januar 2022 (endret) Det er sannsynligvis overkill det som foreslås her. Dette er også sansynligvis mer krefter enn du trenger: https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc-og-mac/stasjonaer-pc/hp-pavilion-gaming-tg01-2416no-stasjonaer-pc/p-1164781/ Jeg har bare en ganske rimelig bærbar pc som jeg bruker til 3d-tegning. Endret 3. januar 2022 av mobile999 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå