Gå til innhold

Forsikring for brukt Tesla Model S


Ursa

Anbefalte innlegg

Beklager om dette har vært tatt opp. Men jeg klarte ikke finne noe som gikk på forsikring av brukt Tesla.

Jeg har ekstremt lyst på en Tesla Model S, og naturligvis så rimelig som mulig, så noen av de eldste er i grenseland mtp 8 års garanti på batteri. Leste her om dagen om han finnen som fikk et defekt batteri eksakt utenfor garantien (og sprengte bilen for å tjene inn litt på YouTube).

Jeg har sjekket bilforsikringer fra 3 av de store, men kasko på Model S er jo oppe i sinnssvake 2600 kr/mnd selv med 75% bonus hos f.eks Gjensidige. De trikser også systemet og lar deg ikke kjøpe super-forsikring som dekker batteriskade når batterigaranti er utgått, selv om de reklamerer med at du kan få super-forsikring på opptil 10 år gamle biler.

Det vil jo være ekstremt lite miljøvennlig om alle elbiler må skrotes etter 8 år siden ingen forsikringsselskap har produkter som dekker den ene skaden som du absolutt må forsikre deg mot.

Hva har du gjort? 

Tusen takk for all hjelp!

Endret av Ursa
Fiksing
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ursa skrev (9 timer siden):

Det vil jo være ekstremt lite miljøvennlig om alle elbiler må skrotes etter 8 år siden ingen forsikringsselskap har produkter som dekker den ene skaden som du absolutt må forsikre deg mot.H

 

Ganske mange har bil uten garanti og uten forsikring mot kostbare feil, uten at det betyr at bilen må skrotes etter åtte år. Hva tilsier at alle må skrotes etter åtte år? Det gir jo ingen mening. Defekte celler eller moduler i elbilbatterier kan byttes, selv på Tesla. Av ti år gamle Leaf er nok nesten alle som ikke er kollisjonsskadet fortsatt i bruk.

Tesla tried to charge $22,500 for new battery pack when a $5,000 repair did the trick - Electrek

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, mobile999 said:

Sjekket Sparebank 1 og DnB?

Alle forsikringsselskap har svartelister med biler som de ikke gir superforsikring. Du kan ikke regne med at Teslas batterier kan få superforsikring.

Skal sjekke der også. Så at Storebrand virket å forsikre 9-10 år gamle Teslaer for omkring 1500/mnd. Men var noe uklart i vilkårene som jeg kunne lese om batterisvikt ble dekket. 

1 minute ago, Mag ne said:

Ganske mange har bil uten garanti og uten forsikring mot kostbare feil, uten at det betyr at bilen må skrotes etter åtte år. Hva tilsier at alle må skrotes etter åtte år? Det gir jo ingen mening. Defekte celler eller moduler i elbilbatterier kan byttes, selv på Tesla. Av ti år gamle Leaf er nok nesten alle som ikke er kollisjonsskadet fortsatt i bruk.

Tesla tried to charge $22,500 for new battery pack when a $5,000 repair did the trick - Electrek

 

Hei og beklager det kom ut litt feil. Jeg mente bare at dersom kostnad på å skifte batteri uten garanti ikke dekkes av noen forsikring, så er det nok vanskelig å forsvare batteriskift til 100-200.000 kroner på en bil som har verdi under 200.000 i seg selv. Vet du om noen forsikringer som dekker skifte av kun moduler i Teslabatteri da? Det høres jo svært mye smartere ut å skifte kun moduler i stedet for hele batteripakken. Skal lese denne saken du linker til.

Lenke til kommentar

Fikk godt tilbud fra WaterCircles før jul så gikk over til de fra Frende som hadde gått opp fra rundt 8-9000 i året når bilen var ny, til rundt 16500 i året nå når bilen er 4 år gammel (S75D). WaterCircles kunne senke husforsikring og bilforsikring med rundt 3000 i året. Frende kom med da med et enda bedre tilbud og da ble det ca 12500 i året på bilen, inkludert trafikkforsikringsavgift til staten på 2136kr (WaterCircles sitt tilbud var ekskludert dette).

Har opp igjennom åra fått mange tilbud fra forsikringer som ville kapre meg, men ingen slo Frende, inntil WaterCircles that is.

Så ville hørt med både WaterCircles og Frende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ursa skrev (På 1.1.2022 den 11.59):

Skal sjekke der også. Så at Storebrand virket å forsikre 9-10 år gamle Teslaer for omkring 1500/mnd. Men var noe uklart i vilkårene som jeg kunne lese om batterisvikt ble dekket. 

Hei og beklager det kom ut litt feil. Jeg mente bare at dersom kostnad på å skifte batteri uten garanti ikke dekkes av noen forsikring, så er det nok vanskelig å forsvare batteriskift til 100-200.000 kroner på en bil som har verdi under 200.000 i seg selv. Vet du om noen forsikringer som dekker skifte av kun moduler i Teslabatteri da? Det høres jo svært mye smartere ut å skifte kun moduler i stedet for hele batteripakken. Skal lese denne saken du linker til.

Det er også dyrt å sette inn ny motor i bensin eller dieselbil som er 8-10 år gammel, og veldig få som gjør det. Man finner en brukt motor fra en skadet bil og bytter til den, eller bytter deler av den. Med mindre man har forsikring som dekker fullt ut, da blir det nytt og derfor er slike forsikringer gjerne kostbare.

Samme med elbiler, man bytter gjerne til brukte deler til en brøkdel av prisen når det ikke dekkes av forsikring. Eller reparerer delen. Fikset nettopp den elektriske parkeringsbremsen på vår Leaf, Nissan skal ha rundt 20 000 for ny, med de på verkstedet anbefaler å finne brukt, jeg åpne den og fikset den selv nesten gratis, brukte noen timer da, men det gir god timelønn i forhold til å kjøpe ny.

Med unntak av de to elbilene vi har nå har jeg alltid kjøpt brukt utenfor garanti og tatt risken selv da det ofte er mye mer lønnsomt. D.v.s. jeg fikk med 1 år bruktgaranti fra røhne-selmer på en mondeo for en del år siden, men de nektet likevel å dekke hverken budd på fjær eller defekt bryter på bagasjeromsluka så den var bortkastet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...