Gå til innhold

Ny måling: Halvparten sier nei til vindkraft på land


Anbefalte innlegg

OlavEH skrev (3 timer siden):

Om man ser vekk fra datasentre, hvorfor trenger vi ikke batterifabrikker og landbasert oppdrett? Skal vi ikke se etter nye næringer som vi skal leve av når oljeproduksjonen går ned? Din tankegang er jo en oppskrift på resesjon og økonomisk nedgang i Norge.

Hvorfor i alle dager skal landbasert oppdrett kreve mye energi? 
 

vi har ellers mer en nok av annen energikrevende industri, som vi alltid har hatt, til å holde oss i live. Skal vi ha ny industri så må den måles etter antall arbeidsplasser og skatteinngang den skaper i Norge per kWt. Det er jo viktigste grunnen til å takke nei til Microsoft og Facebook. De bare suger til seg råvarer og gir i gen arbeidsplasser og skatteintekter. 
 

Vi bør nok se på mineraler og foredling av disse først, kombinert med kraftig robotisert fabrikker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Roger Moore skrev (3 minutter siden):

Hvorfor i alle dager skal landbasert oppdrett kreve mye energi? 
 

vi har ellers mer en nok av annen energikrevende industri, som vi alltid har hatt, til å holde oss i live. Skal vi ha ny industri så må den måles etter antall arbeidsplasser og skatteinngang den skaper i Norge per kWt. Det er jo viktigste grunnen til å takke nei til Microsoft og Facebook. De bare suger til seg råvarer og gir i gen arbeidsplasser og skatteintekter. 
 

Fordi det skal pumpes og sirkuleres massive mengder vann i de landbaserte merdene for at fisken skal holdes i livet. Det er ofte snakk om flere tiltalls MW for et relativt stort anlegg med landbasert oppdrett.

Og batterifabrikker vil da gi mange arbeidsplasser. For Freyr sin store fabrikk i Mo i Rana er det snakk om et firesifret antall. Dette kommer til å bli en ganske massiv industri. 

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (15 minutter siden):

Fordi det skal pumpes og sirkuleres massive mengder vann i de landbaserte merdene for at fisken skal holdes i livet. Det er ofte snakk om flere tiltalls MW for et relativt stort anlegg med landbasert oppdrett.

Og batterifabrikker vil da gi mange arbeidsplasser. For Freyr sin store fabrikk i Mo i Rana er det snakk om et firesifret antall. Dette kommer til å bli en ganske massiv industri. 

Gjort riktig så bruker en hevertprinsippet og det er er ikke rare energien som behøves. 

Antall arbeidsplasser på batterifabrikker virker nesten like utopiske som de som skal være på datasenterne. Mange på papiret en håndfull i praksis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (4 minutter siden):

Gjort riktig så bruker en hevertprinsippet og det er er ikke rare energien som behøves. 

Antall arbeidsplasser på batterifabrikker virker nesten like utopiske som de som skal være på datasenterne. Mange på papiret en håndfull i praksis.

Du får ta kontakt med investorene/utbyggerne av både landbasert oppdrett og batterifabrikker, og dele av din uendelige visdom om både ingeniørvitenskap og økonomi. De vil sikkert sette enorm pris på at et universalgeni som deg kan fortelle dem hvordan ting skal gjøres

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv om vi hadde doblet vindkraften på land i Norge ville det neppe betydd noe for prisene. Prisnivået skyldes prisimport. Det er det vi må få satt en stopper for, ikke kraftutvekslinga. Det er bare et opportunistisk hersketeknikk å dra inn vindmøller som "redningen" mot strømprisene. Det er de overhodet ikke.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (2 timer siden):

Du får ta kontakt med investorene/utbyggerne av både landbasert oppdrett og batterifabrikker, og dele av din uendelige visdom om både ingeniørvitenskap og økonomi. De vil sikkert sette enorm pris på at et universalgeni som deg kan fortelle dem hvordan ting skal gjøres

Heldigvis så er det ikke min idé men noe jeg har fått demonstrert i praksis hvordan hevertprinsippet brukes for å flytte betydelige mengder sjøvann. For batterifabrikkene vil jeg ha garantier med store bøter om ikke antallet arbeidsplasser som blir forespeilet holder ord. Det først etter at en har regnet på hvor mange arbeidsplasser og skatteintekter en får per kWt brukt.

Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (7 timer siden):

Heldigvis så er det ikke min idé men noe jeg har fått demonstrert i praksis hvordan hevertprinsippet brukes for å flytte betydelige mengder sjøvann.

Da er det rart at utbyggerne av slike anlegg regner med 20-30 MW effekt eller mer til å drifte dem. Tror jeg nok en gang setter det på livets harde skole-kunnskapene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (3 timer siden):

Da er det rart at utbyggerne av slike anlegg regner med 20-30 MW effekt eller mer til å drifte dem. Tror jeg nok en gang setter det på livets harde skole-kunnskapene.

Er dette med eventuell rensing, temperaturendring, motsteømsbasseng, lys med mer, eller bare for sirkulering av vann? Har lett, men finnes det noen tilgjengelige skjema/prinsippskisser på hvordan de er tenkt bygget disse anleggene? Med gjennomstrømningsbehov?

Avvikene melllom anlegg som kjører noen tusen liter sjøvann i timen og det du beskriver er enorm og jeg lurer på hvorfor.

Lenke til kommentar
shockorshot skrev (11 timer siden):

Skulle ønske folk var heller så sterkt imot hyttefelt. Større naturinngrep det.

Jeg er mer provosert over at folk med enebolig i byen skal og få ha enebolig på fjellet mens resten avspises med trange og rådyre blokkleiligheter. Viser at boligpolitikken er dysfunksjonell.

Lenke til kommentar
Nils Lande skrev (På 31.12.2021 den 11.46):

Hva med å prøve å få ned forbruket...

Inkludert å sløyfe den latterlige elektrifiseringen av sokkelen.

Sokkelen blir for lite, det er den massive utbyggingen av boliger som virkelig drar med seg strømmen. Plattformene varer ikke så mye lengre, men boliger blir stående lenge. Folk flytter fra nord til sør slik at veksten der vi har underskudd bare øker.

Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (21 minutter siden):

Sokkelen blir for lite, det er den massive utbyggingen av boliger som virkelig drar med seg strømmen. Plattformene varer ikke så mye lengre, men boliger blir stående lenge. Folk flytter fra nord til sør slik at veksten der vi har underskudd bare øker.

Dette tror jeg ikke på i all den tid at forbruket per hode i Norge har sunket kraftig siste 20 år.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (På 31.12.2021 den 18.08):

Jeg googlet litt og fant ut at vi antageligvis har ca. 8800MW eksportkapasitet, nok til å eksportere 77TWh per år. Det er lite i forhold til om vi bygger ut flytende havvind i stor skala. Potensialet her er som nevnt 6000TWh. Bygger vi ut 500TWh er det fortsatt 7x dagens eksportkapasitet. 

Dette er ikke lite, men utrolig mye. Du bør få et forhold til tallene du presenterer. 8800MW som gir som du skriver, en mulig eksport på 8800x24x365= 77 TWh. Vi kan altså eksportere hele 50% av vår totale vannkraftproduksjon. Vi har en enorm kapasitet på dagens eksportkabler. Og derfor har vi høye europeiske kraftpriser. Kablene må fjernes.

Endret av TorHansen
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (57 minutter siden):

Dette er ikke lite, men utrolig mye. Du bør få et forhold til tallene du presenterer. 8800MW som gir som du skriver, en mulig eksport på 8800x24x365= 77 TWh. Vi kan altså eksportere hele 50% av vår totale vannkraftproduksjon. Vi har en enorm kapasitet på dagens eksportkabler. Og derfor har vi høye europeiske kraftpriser. Kablene må fjernes.

Les hva jeg skriver da. Ja, 77TWH er mye i forhold til dagens kraftproduksjon. Det er dog lite om vi bygger ut havvind i stor skala, si f.eks 500-1000TWh. Da trengs det langt flere kabler.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (4 minutter siden):

Les hva jeg skriver da. Ja, 77TWH er mye i forhold til dagens kraftproduksjon. Det er dog lite om vi bygger ut havvind i stor skala, si f.eks 500-1000TWh. Da trengs det langt flere kabler.

Havvind på 500-1000 TWh er hypotetiske tall tatt ut av lufta og har intet å gjøre med verkens dagens eller fremtidens situasjon. Eksportkablenes kapasitet må sees opp mot det vi produsere i dag og i årene som kommer. Eller blir det bare fri fantasi og tullball.

Endret av TorHansen
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (7 minutter siden):

Havvind på 500-1000 TWh er hypotetiske tall tatt ut av lufta og har intet å gjøre med verkens dagens eller fremtidens situasjon. Eksportkablenes kapasitet må sees opp mot det vi produsere i dag og i årene som kommer. Eller blir det bare fri fantasi og tullball.

Størrelsen på produksjonen vår av olje i 1975 hadde heller ingen videre sammenheng med dagens situasjon. Det er fint mulig å skalere opp kraftproduksjonen kraftig akkurat som vi skalerte opp oljeproduksjonen. Noe skal vi leve av i fremtiden også, og siden vi har tjent store penger på eksport av energi hittil virker det smart å fortsette i samme spor siden vi har Europas beste forutsetninger for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...