Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hvor føre ledning fra kamera

stamkunde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sikringsholder med uttak gir pluss, men man må også finne en kontakt til chassis. Det viste seg å ikke være helt enkelt på min siste bil, hele sikringsboksen er plastikk. Dessuten skal man helst finne et strømuttak som bare gir strøm når tenningen er på. 
Jeg fant det enklest å tre kabel med kontakt inn i konsollen og bruke sigarettenner uttaket. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hårek skrev (1 time siden):

Sikringsholder med uttak gir pluss, men man må også finne en kontakt til chassis. Det viste seg å ikke være helt enkelt på min siste bil, hele sikringsboksen er plastikk. Dessuten skal man helst finne et strømuttak som bare gir strøm når tenningen er på. 
Jeg fant det enklest å tre kabel med kontakt inn i konsollen og bruke sigarettenner uttaket. 

Finner sikringer i sikringsboksen som kun gir spenning når tenning er på. Bare måle seg frem.

Om det er slik i alle biltyper vet jeg ikke, men min bil har det.

Lenke til kommentar
Cocola skrev (25 minutter siden):

Om det er slik i alle biltyper vet jeg ikke, men min bil har det.

Ingen tvil om at alle biler har det - poenget var bare at det er litt mer komplisert enn kun å plugge i en kontakt.
Det er flere måter å gjøre dette på, man velger det som passer best med bil og kompetansenivå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Legg ledingen langs taktrekker og ned til sigarettenneren. Noen biler kan ha sigarettenneren aktiv hele tiden om ønskelig. Må gjerne bare bytte om på en sikring eller endre på en meny. Sjekk ut hva din bil støtter.

Om ikke kan du hente konstant strøm fra sikringsboksen eller OBD2 porten (12V)

Eller bare legge opp en ledning selv fra batteriet.

Pass på å konvertere det til 5V om det er USB tilkobling på kamera.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
6 hours ago, Dubious said:

Ikke så lurt å koble direkte på en aktiv ledning uten å ha noe som kobler ut strømmen om volt på batteriet blir for lavt.

Det vil tappe batteriet om det står konstant påslått ja, med mindre det er snakk om en elbil så vil ikke bilen kunne stå så fryktelig lenge uten bruk.

Ett annet alternativ er å skaffe seg en powerbank og koble mellom bilen og kamera. De koster jo veldig lite og vil løse problemet. Vil lades opp når bilen brukes og holde liv i kamera ganske lenge etter den er parkert.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...