Spillredaksjonen Skrevet 31. desember 2021 Del Skrevet 31. desember 2021 Kommentar: I 2021 viste Nintendo seg fra sin beste og verste side Spillkjempen nekter å forandre seg Les hele saken på Gamer.no» Lenke til kommentar
svenka Skrevet 31. desember 2021 Del Skrevet 31. desember 2021 Fin artikkel og mye sant det du skriver men jeg stusser litt på at du nevner NES som du sier ikke hadde god maskinvare den tida? I forhold til? Det var ikke store forskjellen mellom den og Sega sin Master System og den kom jo i tillegg ut ca 1 år etter i Europa. 2 Lenke til kommentar
-AGMNHM91 Skrevet 31. desember 2021 Del Skrevet 31. desember 2021 svenka skrev: Fin artikkel og mye sant det du skriver men jeg stusser litt på at du nevner NES som du sier ikke hadde god maskinvare den tida? I forhold til? Det var ikke store forskjellen mellom den og Sega sin Master System og den kom jo i tillegg ut ca 1 år etter i Europa. Godt poeng, Nintendo NES var jo ganske så bra i sin tid, og spillene var innlastet før du rakk å fjerne fingeren fra power-knappen :) 3 Lenke til kommentar
sveinharaldgr Skrevet 1. januar 2022 Del Skrevet 1. januar 2022 Må ikke glemme at Nintendo IKKE fikset på driftingproblemet med joy-con på den nye OLED-switchen 2 Lenke til kommentar
Chaos_Niddhogg Skrevet 1. januar 2022 Del Skrevet 1. januar 2022 "Nintendo har vokst seg store på salg av konsoller. Det er det hele forretningsmodellen deres er bygget opp rundt (bruk gammel, billig teknologi på en ny måte som appellerer til flest mulig). Denne strategien har vært fornuftig helt frem til nå, bare se på NES, Wii og Switch – og det skorter ikke på forståsegpåere som har dømt dem nord og ned tidligere. Men nå er noe annerledes. Sony har jobbet lenge med sin egen Game Pass-lignende tjeneste for spill, og den dagen disse to tjenestene er tilgjengelige på PC-er og smart-TV-er, får Nintendo en real utfordring." Atter en gang er det snakk om hvordan du vil at de andre skal gjøre som MS med Gamepass. Nintendo og Sony trenger ikke gjøre som MS fordi strategien dems fungerer helt fint og de tjener på det. FAktisk så er jo grunnen til at MS fokuserer så hardt på GP er fordi de ble knust av Sony of Nintendo sine konsollsalg. Det og de hadde jo ikke nok eksklusive spill til tjenesten sin at de betalte gedigre verdier for å få de via Bethesda oppkjøpet. Også er artikkeen din ganske feil mtp at Nintendo hadde ganske så bra hardware helt til Wii kom. Turok kunne aldri bli sillt på en PS1 for eksempel (PS1 hadde andre fordeler, selvfølgelig, men det var ikke i RAM og CPU). Nintendo er faktisk det siste selskapet som trenger å droppe hardwaravdelingen sin siden de tjener på det stort...Og selv sybes jeg de er utroli viktige til hele bransjen. Faktisk er det MS som holder bransjen tilbale med sin GP satsing! Hvor er de med sitt svar på DualSense? VR? Lønningen, du har like mye krav på dine meninger som alle ansdre, men ikke ta det som gitt. P.S: Oftest nær folk forsvarer GP er ikkke kvaliteten, men "jeg får ting hratis/for fri/billig. Og det sier sitt. 1 Lenke til kommentar
Chaos_Niddhogg Skrevet 1. januar 2022 Del Skrevet 1. januar 2022 -AGMNHM91 skrev: svenka skrev: Fin artikkel og mye sant det du skriver men jeg stusser litt på at du nevner NES som du sier ikke hadde god maskinvare den tida? I forhold til? Det var ikke store forskjellen mellom den og Sega sin Master System og den kom jo i tillegg ut ca 1 år etter i Europa. Godt poeng, Nintendo NES var jo ganske så bra i sin tid, og spillene var innlastet før du rakk å fjerne fingeren fra power-knappen :) Ikke glem Gamecube heller. 1 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 1. januar 2022 Del Skrevet 1. januar 2022 4 minutes ago, Chaos_Niddhogg said: Ikke glem Gamecube heller. Nintendo 64 og, var vel kraftigere enn ps1 og Saturn, ja brukte fortsatt kasetter men de tåler mer og man slipper laste tiden med CD-er. 1 Lenke til kommentar
Chaos_Niddhogg Skrevet 1. januar 2022 Del Skrevet 1. januar 2022 Beklager alle typosene forresten. Var noe ivrig =D Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. januar 2022 Del Skrevet 1. januar 2022 Kjøpte min første Switch ganske nylig, og føler ikke at jeg på noen måter er sent ute til festen. Jeg vet ikke helt hva Nintendo skal klare å gjøre bedre med en hypotetisk Nintendo Switch 2 bortsett fra bedre grafikk, men grafikk har aldri vært Nintendo Switch sin sterke side. Det er nok mer merkbart i spill som Witcher 3, men etter min mening så har konsollen fortsatt god nok futt til kunststilen til bla. Mario, Zelda og Harvest Moon. Er grafikk det viktige så satser jeg heller på PC, PS5 eller Xbox, ikke en håndholdt, batteridrevet konsoll fra et selskap som ikke har prioritert maskinvarekraft siden 1996. Lenke til kommentar
Stormwolf Skrevet 2. januar 2022 Del Skrevet 2. januar 2022 Tenker nintendo fortsetter som før med en switch 2 også. Utvikle billig konsoll for å utvikle billigere spill uten unødvendig fokus på så mye detaljer for å selge alt svindyrt. Lenke til kommentar
Chaos_Niddhogg Skrevet 2. januar 2022 Del Skrevet 2. januar 2022 Stormwolf skrev: Tenker nintendo fortsetter som før med en switch 2 også. Utvikle billig konsoll for å utvikle billigere spill uten unødvendig fokus på så mye detaljer for å selge alt svindyrt. Detaljer? Som i grafikk mener du? Om du spiller for eksempel BOTW så er spillet stappet fullt av detaljer. Mye av det også i gameplay biten. Nintendo har faktisk noen av de beste spillutviklerene som finnes. Er flere store selskaper som har selv sagt de ville gjerne ha den gjengen jobbe hos dem. Det blir nok en Switch 2, ja. Nye presidenten jeg alltid glemmer navnet til har egentlig sagt at han vi fortsette med hybridløsningen. Hvor mye sterkere den blir vet vi ennå ikke men de må holde seg elevante nå når de to største konkurentene er ute med sine nye maskiner (PS5 og XsX, ja). Der Nintendo må skjerpe seg er online delen. Kan lett spille Splatoon 2. Den funker bra, men hva med normal voice chat? Kan nesten ikke spillet Smash Bros online i det hele tatt pga lag (OK, har ikke all verdens internet her hjemme, da). Og hvorfor i all verden droppet de VC for det online tullet de driver med nå? Isåfall burde de ha hele spillhistorien sin på NSO. That would be nice. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 2. januar 2022 Del Skrevet 2. januar 2022 Chaos_Niddhogg skrev (6 minutter siden): Om du spiller for eksempel BOTW så er spillet stappet fullt av detaljer Og tidvis nede i en FPS som minner mer om en powerpoint-presentasjon Lenke til kommentar
Chaos_Niddhogg Skrevet 3. januar 2022 Del Skrevet 3. januar 2022 Comma Chameleon skrev: Chaos_Niddhogg skrev (6 minutter siden): Om du spiller for eksempel BOTW så er spillet stappet fullt av detaljer Og tidvis nede i en FPS som minner mer om en powerpoint-presentasjon Noen steder, ja, desverre. Men var heller ikke poenget mitt ;) Men for se hvordan Switch 2 blir og om vi kan spille Switch spill på den med litt bedre ytelse. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 3. januar 2022 Del Skrevet 3. januar 2022 Comma Chameleon skrev (17 timer siden): Og tidvis nede i en FPS som minner mer om en powerpoint-presentasjon Hvor da? Eneste stedet jeg har opplevd FPS-drop hos meg er Lost Woods, men det er ikke noe som plaget meg nevneverdig. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 3. januar 2022 Del Skrevet 3. januar 2022 Gavekort skrev (28 minutter siden): Hvor da? Eneste stedet jeg har opplevd FPS-drop hos meg er Lost Woods, men det er ikke noe som plaget meg nevneverdig. Lost woods er eksemplet som gjør at det blir litt powerpoint av det hele. Men generelt sett så er det ganske laber ytelse. 30fps er generelt dårlig og når ting skjer fort så føles det for lite ut, i tillegg til at det dropper under 30 flere ganger. Det ble litt bedre med patching, men fortsatt så føles det ut som en konsoll som bruker 100% av kreftene hele tiden for at ikke spillet skal kræsje. Det er spillbart altså, jeg har fullført spillet og samboeren har vel fullført spillet to ganger i tillegg. Men det forandrer ikke det faktum at Switchen føles ut som en "lite" versjon som spillet egentlig ikke er laget for. Det er som en forvokst smart-telefon der spillene koster 1.5-2x mer enn det burde. BOTW er fantastisk, det er det eneste spillet jeg synes det er verdt å ha en Switch for å spille. Og det er en skam at de lager et så flott spill og så låser det bak elendig hardware. Testet demoen til Hyrule Warriors og der var ytelsen elendig hele veien. Det var faktisk ikke spillbart. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 3. januar 2022 Del Skrevet 3. januar 2022 Jeg personlig har ingenting å utsette på grafikk eller ytelse på BOTW, og jeg tror det er en veldig liten minoritet som sidestiller Switch med PS5 og Xbox og blir skuffet. Switch sitt mantra er at fotorealistisk grafikk ikke er nødvendig for å lage pene og gode spill, slik som bla. Breath of the Wild viser. Grafikk og ytelse kunne selvsagt alltid vært bedre til det uendelige og det kunne de nok fått med en hardware refresh, men dette har aldri vært primærfokuset til Nintendo, noe som er understreket av at de underklokker maskinvaren i håndholdt modus for å prioritere batterilevetid og overflatetemperatur på konsollen. Comma Chameleon skrev (19 minutter siden): Testet demoen til Hyrule Warriors og der var ytelsen elendig hele veien. Det var faktisk ikke spillbart. Skal sjekke det ut en gang. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 3. januar 2022 Del Skrevet 3. januar 2022 Jeg krever ikke fotorealistisk grafikk eller slikt. Men mer ytelse hadde gitt enn bedre spillopplevelse, men det kunne også hjulpet på BOTW sitt svakeste punkt som jeg vil si er at verdenen er litt død og statisk til tider. Kanskje kunne det vært flere NPCer eller flere områder med litt mer livlig fauna. Det er flere måter BOTW kunne dradd nytte av mer ytelse uten at de endrer grafikken. Men spillet er flere år gammelt nå og Nintendo ser ikke ut til å bli mindre sær så jeg har gitt opp å tro på multiplatform eller god ytelse fra de. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 3. januar 2022 Del Skrevet 3. januar 2022 Enkelte er mer følsome for FPS drops enn andre, slik er det bare. Jeg rundet BotW på Wii-U i løpet av noen uker etter release, merket jo at FPSen ikke var helt topp inne i byene og i korok forest, men det plaget meg ikke nevneverdig da stedene disse dropsa skjedde ikke var områder med mye action uansett. I senere tid har jeg rundet spillet på 2 og 3 ganger på switch hvor jeg egentlig kun har lagt meg i merke betydelige framedrops i korok forest hvor det uansett ikke er stort som skjer, ute i den åpne verden er det etter min FPS føler ganske dønn stabilt 30 fps vertfall. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 3. januar 2022 Del Skrevet 3. januar 2022 Comma Chameleon skrev (2 timer siden): Men spillet er flere år gammelt nå Det er litt av poenget mitt. Når man ikke sikter mot fotorealisme så blir ikke grafikken spesielt datert på 4-5 år. Jeg sitter ikke med en følelse av at Mario Kart skulle hatt bedre grafikk, eller at min Switch sliter med å drive det. Med dette sagt så er jeg ikke uenig i at Switch gjerne skulle hatt en maskinvare-refresh. Ikke fordi jeg føler den trenger det, men heller fordi det er en lavthengende frukt for å gi en bedre opplevelse, spesielt i spill som Witcher, Skyrim og Saints Row (som etter min mening er spill man ikke bør kjøpe på Switch med mindre man absolutt vil ha det på en håndholdt konsoll) Lenke til kommentar
Chaos_Niddhogg Skrevet 3. januar 2022 Del Skrevet 3. januar 2022 At BOTW KUNNE ha blitt bedre på bedre hardware er så blabla blitt. Nintendo brukte det de hadde og ble kreative. De lagde en sykt bra engine, en mer åpen verden har jeg ikke opplevd i spill hittil, utrolig bra lyddesign osv. Er jo flere utviklere som gjør dette. Platinum med Astra Chain for eksemplel. Eller hva med Daeomn vs MAchina? Dritkul stil. Så sev om Nintendo ikke har pushet på med hestekrefter siden Gamecube, så lager de innovative konsoller med spill designet rundt det. Om Sony, MS og Nintendo alle skulle gjøre det samme hadde ting blitt litt kjedelig. De tre gjør sine egene ting, så blir det mer konkuranse som kan føre til mye artig for oss gamers. Heller det enn at "alle skal gjøre som MS" tullet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå