ilpostino Skrevet 30. desember 2021 Del Skrevet 30. desember 2021 Jeg har en meiselhammer hvor skaftet har knukket. I påvente av at "verktøylangeren" min kanskje kan skaffe skal jeg prøve å få rengjort det for en del gammel og "inngrodd" overflaterust. Jeg har sauset den inn med CRC Brakleen Pro og dratt over med en gryteskrubb. Det kommer av flak hver gang jeg bruker den så tror jeg kan få det av men kjenner noen til et enda mer effektivt materiale eller olje som kan brukes? Jeg er tross alt en utålmodig sjel. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. desember 2021 Del Skrevet 30. desember 2021 (endret) Syre spiser rust. F.eks. eddik. Men ubehandlet vil den begynne å ruste umiddelbart etterpå. Endret 30. desember 2021 av sedsberg Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 30. desember 2021 Del Skrevet 30. desember 2021 Fjerne rust fra slegge? Vinkelsliper med flapdisk. Etter en runde med flapdisk går du over med scotchbrite. 1 Lenke til kommentar
Janak Skrevet 30. desember 2021 Del Skrevet 30. desember 2021 Hvis du ikke har drill med stålbørste eller vinkelsliper med stålbørste så kommer du langt med en vanlig stålbørste også… Lenke til kommentar
vidor Skrevet 30. desember 2021 Del Skrevet 30. desember 2021 Synes WD40 gjør en grei jobb der. Forhindrer også mer rust etterpå. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2021 barfoo skrev (7 minutter siden): Fjerne rust fra slegge? Rust var det beste ordet jeg kom på. Se bilde under. Jeg har noen sånne stålbørster liggende men usikker på om jeg har lagt de på hytten eller om de ligger i garasjen. Skal sjekke i morgen. Takk for tips. Jeg er usikker på om jeg skal spraye når jeg er ferdig. Ta sort med blank klar lakk og blankpusse sidene man slår med slik at de er helt blanke eller bare la den være helt blank. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 30. desember 2021 Del Skrevet 30. desember 2021 (endret) Det er en youtuber (sikkert flere ) som driver med denne type restaurering. skikkelig fasinerende å se hva de får til. både med og uten strøm, kjemikalier. Bare en viideo fra ramdom søk Endret 30. desember 2021 av leifeinar Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 30. desember 2021 Del Skrevet 30. desember 2021 (endret) https://www.biltema.no/verktoy/sliping/stalborster/roterende-borstesett-4-deler-2000028482 På bilde så ser det egentlig ikke så galt ut med rust, vil anbefale hammerite lakk. Endret 30. desember 2021 av bruker-540634 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 31. desember 2021 Del Skrevet 31. desember 2021 Det du har er overflaterust. Ingenting å bry seg om; den vil komme tilbake veldig kjapt om du ikke lakkerer. Om du vil ha den vekk må du nok fort slipe eller sandblåse. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 31. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2021 sedsberg skrev (20 timer siden): Syre spiser rust. F.eks. eddik. Kanskje dumt spørsmå men 25% er bedre enn 7% eddik? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. desember 2021 Del Skrevet 31. desember 2021 Det er sterkere og virker raskere ja. Godt mulig metallet blir knallsort etterpå og trenger videre behandling hvis du vil ha det blankt. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 1. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2022 kremt skrev (På 30.12.2021 den 23.16): Coca Cola? Både Cola og ketchup har vel vært gamle triks for å fjerne rust men jeg har egemtlig aldri tenkt over at det er syren som er fellesnevneren i disse. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 4. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2022 (endret) Sender en liten oppdatering. Etter å ha brukt syrebad med 7% eddik vekselvis med å vaske av rust med en kjøkkenskrubb fikk jeg av 99% av rusten. Jeg gikk således over med en rund stålbørste som var koblet på den lille drillen (12v blå Bosch) og det ble som å polere hammeren og den ble ganske blank. Jeg skal polere den litt mer men resultatet har blitt langt bedre enn jeg så for meg da jeg begynte. Neste gang skal jeg bruke sterkere eddik og for å gjøre syrevask-prosessen raskere. Matbutikker har 35% eddikpå halvliters flaske og Clas Ohlson har 12% eddik på liters flasker. Jeg tror jeg kommer til å kjøpe sistnevnte til neste prosjekt. Takk til alle som kom med tips. Legger ved bilde under som referanse på hvordan det har blitt foreløpig. Endret 4. januar 2022 av ilpostino 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. januar 2022 Del Skrevet 4. januar 2022 Biltema har også 12% eddik. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 6. januar 2022 Del Skrevet 6. januar 2022 Bare pass på å beskytte metallet nå ellers så må du forsette å fjerne rust igjen raskere. Problemet er også at syres etser bort mer og mer metall når man repeterer behandlingen, så man bør ikke bruke høyere syrefaktor enn at man kan stoppe det når akkurat nok er etset bort for avrusting. Er smart å nøytalisere syrerestene på den med litt bikarbonat og så skylle den helt ren, tørke den og ha på litt WD40. 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 6. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2022 vidor skrev (6 timer siden): Bare pass på å beskytte metallet nå ellers så må du forsette å fjerne rust igjen raskere. Jeg har noe klarlakk som jeg har tenkt til å bruke. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 10. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2022 Jeg oppdaterer denne tråden i tyilfelle andre skal gjøre det samme. Skal man gjøre dette kjemist kan man som nevnt tidligere i tråden bruke eddik men man kan også bruke salt og sitron (som blandes til en tykkflytende væske), natron (samme virkemiddel som bakepulver) eller EVAPO-RUST. Skal man gjøre mer manuelle ting kan man bruke fil, sandpapir og stålbørste. EVAPO-RUST kjenner jeg fra Wrangestar og ser ganske lovende ut. Det virker som Eiker motorshop fører det i Norge. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2022 De selger en del forskjellige treskaft hos Vetktøy.no og jeg hentet et som passet til øyet i går. Rundkile hadde de hos Byggmakker. Det var litt herk å få på skaftet men det skal sitte ganske godt fast. Kanskje en fordel siden hodet veier 1.5 kilo. Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 15. januar 2022 Del Skrevet 15. januar 2022 (endret) Ferro-Bet på spray! Jeg har fjernet så godt som all rust i understelle på en eldgammel bil. Spraye som bare juling... du kan nærmest se at rusten etser bort. Etter det gikk jeg bare over å pusset vekk "det hvite belegget" etter at rusten ble spist bort. Satt igjen med en fin blank overflate. 2-3 behandlinger med Ferro-Bet. Vente 10-15 min mellom hver gang. Litt pussing (bruk gjerne våtslipepapir til slutt) = jobb vel utført. Edit: Var litt for rask med å poste.... ser at jobben er utført allerede. Lar allikevel innlegget mitt stå. Endret 15. januar 2022 av Milhouse85 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå