Redaksjonen. Skrevet 30. desember 2021 Del Skrevet 30. desember 2021 Godstransport må gis lademuligheter Lenke til kommentar
Kanin Skrevet 30. desember 2021 Del Skrevet 30. desember 2021 Mange av våre hovedveier går jo ikke langt fra kraftverk. Det måtte da være fornuftig å lage digre ladeplasser i umiddelbar nærhet av disse? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 30. desember 2021 Del Skrevet 30. desember 2021 Kanin skrev (22 minutter siden): Mange av våre hovedveier går jo ikke langt fra kraftverk. Det måtte da være fornuftig å lage digre ladeplasser i umiddelbar nærhet av disse? Problemet er nok nettleie. Den delen av bransjen synes det er problematisk med elbilladere på 11kW og om det nå skal komme lastebilladere på 1MW vil det prises av bransjen som om det var flytende gull som kom ut av laderne. 3 1 Lenke til kommentar
Leif Hansen Skrevet 31. desember 2021 Del Skrevet 31. desember 2021 Har de ansvarlige gjort hjemmlekesen, spørsmålet må stilles ! Teslas semi trucker har allerede overlegent bedre driftskostander enn tilsvarende semtitrucker for både diesel og H2 https://www.tesla.com/semi Base price= $ 180.000, Electric energy costs are half those of diesel. With fewer systems to maintain, the Tesla Semi provides $200,000+ in fuel savings and a two-year payback period. 1 Lenke til kommentar
Leif Hansen Skrevet 31. desember 2021 Del Skrevet 31. desember 2021 Rekkevidde = 800 km https://www.tesla.com/semi Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 31. desember 2021 Del Skrevet 31. desember 2021 Leif Hansen skrev (2 timer siden): Har de ansvarlige gjort hjemmlekesen, spørsmålet må stilles ! Teslas semi trucker har allerede overlegent bedre driftskostander enn tilsvarende semtitrucker for både diesel og H2 https://www.tesla.com/semi Base price= $ 180.000, Electric energy costs are half those of diesel. With fewer systems to maintain, the Tesla Semi provides $200,000+ in fuel savings and a two-year payback period. Kan du nå skrive om en batterielektrisk trekkvogn som faktisk finnes? 6 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 31. desember 2021 Del Skrevet 31. desember 2021 Leif Hansen skrev (2 timer siden): Teslas semi trucker har allerede overlegent bedre driftskostander enn tilsvarende semtitrucker for både diesel og H2 Tall fra Tesla, og i USA. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 31. desember 2021 Del Skrevet 31. desember 2021 Elektriske lastebiler har begynt å komme nå. Elbiler kom for over 10 år siden, så det vil nok ta 10 år før vi ser noe særlig til elektriske lastebiler på veiene. De har uansett ikke noen planer om å fase ut diesel før til 2035. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 31. desember 2021 Del Skrevet 31. desember 2021 Leif Hansen skrev (2 timer siden): Rekkevidde = 800 km https://www.tesla.com/semi Tjener man $30,000 I året på personbilene som nå fungerer som Robotaxier? Eller burde lovnader og tall derifra taes med ei enorm klype salt? 1 Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible Skrevet 31. desember 2021 Del Skrevet 31. desember 2021 Vi har vel vent oss til tanken på å¨drasse med hundrevis av kilo med ekstra vekt i personbilen. Men problemet blir jo bokstavelig talt større i en Semi. Det skulle vært haugevis av Teslaer på veien allerede hvis man skulle tro Mr. Musk. Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible Skrevet 31. desember 2021 Del Skrevet 31. desember 2021 Glemte en link: Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible Skrevet 31. desember 2021 Del Skrevet 31. desember 2021 Hmm linken forsvinner.. SENSUR!! Lenke til kommentar
Code46 Skrevet 31. desember 2021 Del Skrevet 31. desember 2021 Det alle teoretikere som sier «en kan jo bare lade under hviletiden» ikke vet / tenker på er at godstransport på vei ikke har faste ruter / tider. Avhengig av når en ble ferdig å losse forrige lass varierer det når en dukker opp på neste sted for å laste. Så varierer det når lastestedet har lasten klar eller folk tilstede for å laste. Med andre ord er det en masse variabler for når en nylasted bil kan kjøre, fra de tusenvis av steder dem laster i vårt langstrakte land. Og derfor er det også tusenvis på tusenvis av steder hvor en kjører ut for å avlegge sin pause etter akkurat 4,5 timer kjøretid. At det tilfeldigvis skal stå en lader i Megawatt klassen akkurat der er helt utenkelig. 1 Lenke til kommentar
MEMENK76 Skrevet 31. desember 2021 Del Skrevet 31. desember 2021 3 hours ago, Hallvard The Horrible said: Hmm linken forsvinner.. SENSUR!! Jeg ser at du har publisert en video av Thunderf00t to ganger. Bare minne deg på at det er ikke alt som vises like bra på tu.no, men vises fint om du går inn på diskusjon.no Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. desember 2021 Del Skrevet 31. desember 2021 Code46 skrev (2 timer siden): Det alle teoretikere som sier «en kan jo bare lade under hviletiden» ikke vet / tenker på er at godstransport på vei ikke har faste ruter / tider. Avhengig av når en ble ferdig å losse forrige lass varierer det når en dukker opp på neste sted for å laste. Så varierer det når lastestedet har lasten klar eller folk tilstede for å laste. Med andre ord er det en masse variabler for når en nylasted bil kan kjøre, fra de tusenvis av steder dem laster i vårt langstrakte land. Og derfor er det også tusenvis på tusenvis av steder hvor en kjører ut for å avlegge sin pause etter akkurat 4,5 timer kjøretid. At det tilfeldigvis skal stå en lader i Megawatt klassen akkurat der er helt utenkelig. Så det er helt utenkelig det artikkelen tar opp? At det trengs en lade-infrastruktur for den batteridrevne langtransporten? Selvsagt trengs det, og det trengs med passe tetthet til at det dekker det reelle behovet. Det sagt så tar også artikkelen opp planlegging av ladetid slik at det ikke overlates helt til tilfeldighetene slik det gjøres med personbiler. Det er nettopp for å øke utnyttelsen av ladeinfrastrukturen sånn at man får dekket behovene til flere, med et lavere antall ladere enn tilfeldighets-strategien. Planlagt lading gir også flere andre fordeler som mer forutsigbarhet for sjåførene og for netteier, samt mindre frustrasjon fra sjåfører som havner i en kø som vedkommende var helt uforberedt på. Konklusjon: - Planlegging av ladetid er smart for alle parter. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 31. desember 2021 Del Skrevet 31. desember 2021 Simen1 skrev (45 minutter siden): Planlagt lading gir også flere andre fordeler som mer forutsigbarhet for sjåførene og for netteier, samt mindre frustrasjon fra sjåfører som havner i en kø som vedkommende var helt uforberedt på. Konklusjon: - Planlegging av ladetid er smart for alle parter. Tipper det gir samme type frustrasjon om man må stå i ladekø vs planleggingskø når man kunne kjørt. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. januar 2022 Del Skrevet 1. januar 2022 Når skal sjåførene få tid til å planlegge ladingen... mens de kjører? Skal jeg bruke elektrisk med maks 30 mil rekkevidde, så må jeg bruke 2 dager på det jeg i dag bruker en dag på. Kan berge med 40 mil effektiv rekkevidde med full last. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. januar 2022 Del Skrevet 1. januar 2022 (endret) Ser dere for dere trykte tabeller for ladetid og booking via brevpost? Hvis dere har satt rute via ABRP eller lignende så går et som en lek. Ha på posisjonering. Skriv destinasjon (eller velg på kartet) og trykk enter. Voila hele ruta inkludert ladestopp og alle tider er lagt opp og tilpasses dynamisk ved behov. Endret 1. januar 2022 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. januar 2022 Del Skrevet 1. januar 2022 Jeg planlegger ruta i hodet dagen før, men har endret planer underveis. Tidspunkt stemmer sjeldent. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå