Simen1 Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Vi diskuterte lossless komprimering i denne tråden. Og så lurer jeg på om denne lossless komprimerings-algoritmen kan ha noe for seg: Men jeg er overrasket over at CD-lyd ikke er mer lossless komprimerbart enn som så (Ref: .flac-formatet). CD er jo i utgangspunktet 44100 samples/s med 16 bit/sample nøyaktighet. Ser for meg at hvis man kun hadde lagret *differansen* mellom en verdi og den neste så ville gjennomsnittlig antall bit for å representere den neste verdien blir ganske lav (kanskje rundt 6-8bit). Dette gjelder særlig musikk med lite høye diskanter. Etter å ha redusert fra den fulle 16-bit verdien til differansen (også 16-bit) så kunne man pakket bort alle de første nullene med RLL (Run Length Limited) slik som på harddisker. Og selvfølgelig må man ha noen "key-frames" i blandt (f.eks 1 gang per sekund) for å lage et utgangspunkt, og for å få lyden tilbake på spor om det skulle oppstå en bitfeil en plass. Er det noen ivrige programmerere her som har lyst til å prøve ut denne simple algoritmen min? Det tar sikkert ikke mer enn 30-50 programlinjer i C++ å teste ut på en .wav-fil. Trenger jo ikke lage noe system for "key-frames" i en uttestings-fase. Lenke til kommentar
pekle Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Ingenting feil med tankegangen din. Metoden du beskriv heiter DPCM (Differential Pulse Code Modulation). Typisk for audio kan ein oppnå ~25% betre lossless komprimering med DPCM enn med standard PCM (CD-audio). http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse_code_modulation Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå