:utakt Skrevet 29. desember 2021 Del Skrevet 29. desember 2021 Jeg tenkte jeg skulle se en Blu-Ray i kveld, men teknikken vil ikke samarbeide. Nå har jeg gitt opp for i dag, men kanskje noen kan hjelpe meg så det funker en annen gang. Telia dekoderboks og Yamaha stereoanlegg med Blu-Ray spiller er koblet til TV'en med hver sin HDMI kabel. Hvis jeg slår på enten TV eller Telia dekoderboks, så starter også den andre av de to automatisk. Noen ganger våkner stereoen også, men som regel ikke. Jeg slår den på manuelt og setter den på "TV", så kommer lyden fra høyttalerne på anlegget. Men, å sette på en Blu-Ray ble en utfordring. Jeg byttet til "disc" modus på stereoen og la inn plata. TV'en byttet da kilde til HDMI 2, slik jeg forventet. Problemet oppstår da stereoen trenger noen sekunder på å lese plata. I mellomtiden hopper da signalet tilbake til HDMI 1 (dekoderboks), og i samme operasjon bytter stereoen automatisk over til "TV", og avlesingen av plata stopper. Jeg bytter tilbake til "disc" på stereoen, men akkurat det samme skjer på nytt. Jeg må på et eller annet vis få "låst" signalet på HDMI 2. Jeg kan ikke skru av dekoderboksen, for da slår TV'en seg av også. Kanskje jeg må ta strømmen på dekoderboksen, men det er jo litt teit da ... TV'en er en Philips 50PUS9006/12. Jeg vet ikke om det er noen innstillinger jeg kan tukle med der? Noen som har noen gode ideer til hvordan jeg løser dette? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. desember 2021 Del Skrevet 29. desember 2021 Kan høres ut som HDMI-CEC som overreagerer. Prøv å slå av. Avhengig av merke har dette forskjellig navn. https://www.tek.no/nyheter/guide/i/vQzW1p/hdmi-cec Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 29. desember 2021 Del Skrevet 29. desember 2021 Jeg prøvde denne funksjonen, men når jeg slo av TV så slo receiver seg av. Håpløse greier. Bedre med en fjernkontroll per enhet. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 29. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2021 (endret) Hårek skrev (30 minutter siden): Kan høres ut som HDMI-CEC som overreagerer. Prøv å slå av. Avhengig av merke har dette forskjellig navn. https://www.tek.no/nyheter/guide/i/vQzW1p/hdmi-cec Prøvde å slå av dette nå ("EasyLink" hos Philips), men med dette deaktivert får jeg ikke lenger lyd fra TV'en via stereoen når jeg bruker dekoderen. Får prøve med en plate senere. Hvis dette må være workaround for å se film, så funker det vel. edit: svarte, nå har jeg aktivert det igjen, men lyden fra stereoen er fortsatt borte. Prøvd å skru av og på, hjelper ikke. Skal ikke være lett det her. Endret 29. desember 2021 av :utakt Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 1. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2022 Etter at jeg prøvde å deaktivere Easylink tidligere, så får jeg bare lyd fra TVen uansett hva jeg gjør. Stereoen er helt tyst. Jeg har aktivert Easylink igjen, prøvd å ta strømmen på stereoen, koblet fra Hdmi-kabelen og satt den tilbake, ingenting hjelper! Noen råd her? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. januar 2022 Del Skrevet 1. januar 2022 Noe utenfor mitt erfaringsområde. Men tenker på at du bruker ARC, dvs det er forskjell på HDMI porter på en TV. https://www.elkjop.no/cms/tv-hdmi-port/hvordan-velge-riktig-hdmi-port-pa-tv/ Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 1. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2022 Ja, bruker porten merket "ARC". Dvs. før jeg begynte å tukle med dette (da det hvertfall kom lyd fra stereoen nå og da) brukte jeg porten "eARC". Stereoen er ganske gammel, så jeg tenkte jeg kunne prøve å bytte over til ARC porten, men det gjør ingen forskjell. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 1. januar 2022 Del Skrevet 1. januar 2022 :utakt skrev (På 29.12.2021 den 21.28): Prøvde å slå av dette nå ("EasyLink" hos Philips), men med dette deaktivert får jeg ikke lenger lyd fra TV'en via stereoen når jeg bruker dekoderen. Hdmi-cec må sannsynligvis være aktivert på tv'en for at arc skal virke. Skru av hdmi-cec på dekoderen i steden. Hvilken blueray spiller har du? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå