Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan jeg ha blitt hjerneskadet etter selvmordsforsøket?

Gjest 4a196...dab

Anbefalte innlegg

Gjest 4a196...dab

Tar det lang tid uten oksygen før man får hjerneskade om man overlever? For noen år siden hadde jeg en pose på hode, men angret meg så tok den av. Ble svimmel og hadde knøte igjen. Men hvor fort går det før man får permanente skader? For jeg føler at nå flere år senere så er hukommelsen og konsentrasjonen min veldig dårlig. 

Anonymous poster hash: 4a196...dab

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oi da.. men bra å ha overlevd i flere år etterpå. Ut fra kildene er det forskjellig fra person til person. Kan være positivt at du ikke besvimte. Du er antagelig ung fortsatt, men noen kan få symptomer på Alzheimers og russkader tidlig. 

Har faktisk ikke visst om at dette var en metode for å ta livet sitt, har mer lest at det skjer ulykker under lek der pose over hodet er involvert.

Lenke til kommentar
Gjest 4a196...dab skrev (1 time siden):

Men hvor fort går det før man får permanente skader?

Ved hjerte- og pustestans sier man at det tar omtrent 4 minutter før celledød i hjernen oppstår. Barn tåler lengre tid, også hvis kroppen er nedkjølt. Det finnes ekstremtilfeller, men de er langt utenfor normalfordelingskurven. 

Tar det lang tid uten oksygen før man får hjerneskade om man overlever?

Hvis man likevel skulle pådra seg celledød i hjernen uten hjerte- og pustestans, kan det ta svært mange år før det manifesterer seg. Det er mange eksempler på personer som har pådratt seg kjemikalieskader i lungene i petroleumsindustrien, men det er først i 70-åra det blir synlig med demenslignende symptomer.

I ditt tilfelle som ikke hadde verken hjertestans eller bevissthetstap, har du nok ikke pådratt deg hjerneskader.

For jeg føler at nå flere år senere så er hukommelsen og konsentrasjonen min veldig dårlig.

Siden du først var innom et suicidalforsøk, er det nærliggende å tro at du hadde en form for depresjon. Det er derfor klokt å vurdere om du også nå kan ha en depresjon, som nettopp gir hukommelses- og konsentrasjonsvansker. For å ikke nevne 10+ andre årsaker.

Endret av Skandinav
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tar det lang tid uten oksygen før man får hjerneskade om man overlever? For noen år siden hadde jeg en pose på hode, men angret meg så tok den av. Ble svimmel og hadde knøte igjen. Men hvor fort går det før man får permanente skader? For jeg føler at nå flere år senere så er hukommelsen og konsentrasjonen min veldig dårlig. 

Anonymous poster hash: 4a196...dab

Hvis du ikke engang mistet bevisstheten så er det veldig lite trolig at du fikk noen skader.
Opplevelse av dårlig hukommelse og dårlig konsentrasjon er typiske tegn på depresjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå håper jeg at du er mer stabil psykisk idag, men husk at ved å forsøke å ta sitt eget liv er sannsynligheten er høy for at ender opp med permanente skader man må leve med, i tillegg til de tunge følelsene man i utgangspunktet har. Derfor bør man virkelig jobbe med psyken. 

I dette tilfellet gikk det nok bra, men ikke prøv igjen.  Problemer med hukommelsen og konsentrasjon er ikke unormalt ved psykiske lidelser. Jeg har PTSD, og jeg har problemer med hukommelsen min. Hukommelsen min er veldig oppdelt, jeg husker deler av traumene, men andre ting er fortrengt/glemt. Det har vært utfordrende med å ta til seg ny informasjon fordi hodet mitt har vært opptatt med å være på vakt for fare, og gruble over ting. I en tidligere fase dissosierte jeg også mye, da kunne jeg plutselig ikke huske hvor jeg var, hvor jeg skulle. Ganske ekkelt, men forbigående heldigvis og jeg dissosierer lite nå, takket være behandling. Det som oftest skjer inni hjernen, veldig forenklet sagt er at følelseshjernen tar over for tenkehjernen, som for å eksempel å regulere ned aktivitet i hippocampus og frontallappen, men øke aktiviteten i amygdala.  Depresjon og angstlidelser gjør altså noe med funksjonen til hjernen, men det positive er at ved hjelp av kognitiv terapi og medisin så kan man selv under kyndig veiledning av profesjonell bli bedre, og hjernen er heldigvis veldig plastisk, formbar. I dette ligger det muligheter.  Hukommelses og konsentrasjonsproblemer ved psykiske lidelser er oftest midlertidige, og blir høyest sannsynligvis forbedret så lenge man får behandling for evt psykisk lidelse. I mitt eget eksempel så begynner jeg å huske mer og mer nå igjen, takket være behandling for det underliggende (PTSD). 

Andre alternative årsaksforklaringer til nedsatt hukommelse: hjerneskader etter for eksempel hjerneslag eller om man har slått hodet kraftig (kalles "traumatisk hodeskade") hvor områdene som bidrar til hjernens evne til huske, berøres.  Man kan få begynne å få tegn på demens allerede i 30 års alderen, spesielt om det dreier seg om Alzheimer eller alkoholutløst demens som oppstår tidligere enn annen type demens. Men; hos yngre mennesker uten hodeskader så ville jeg nok først og fremst tenkt på psykiske lidelser som årsaksforklaring til (midlertidige) problemer med hukommelsen. 

Løsningen er å jobbe med å forbedre den sannsynlige årsaken til problemene og hvis du vet at du sliter med å huske  tilrettelegge for det. Jeg har tidligere jobbet en del med både kognitiv rehabilitering  og tilpasninger for mennesker med kognitiv svikt, så mine tips for hukommelse er følgende: når ny informasjon skal læres, fokuser på å lære færre ting om gangen, sørg for at du har ro rundt deg, bruk assosiasjonsteknikk, skriv ned ting du må huske på lapp, bruk tekniske hjelpemidler for eksempel alarm og kalender på mobil, ha viktige ting på fast sted og lett synlig. Og selvfølgelig, jobb med evt underliggende årsaker.  Ved mer permanente og progeredierende hukommelsesvansker kan man søke hjelpemidler via NAV, da kan man kontakte ergoterapeut i kommunen. 

Endret av GiaMahan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 12/29/2021 at 3:32 PM, Guest 4a196...dab said:

Tar det lang tid uten oksygen før man får hjerneskade om man overlever? For noen år siden hadde jeg en pose på hode, men angret meg så tok den av. Ble svimmel og hadde knøte igjen. Men hvor fort går det før man får permanente skader?

Det må vel være veldig lite sannsynlig at det oppstår noen skade på grunn av en slik hendelse.

Jeg deltok en gang i tiden på et kurs i luftfartsmedisin der vi var en gruppe mennesker som var plassert i en vakumtank, der vi skulle trene på å kjenne igjen symptomene ved hypoksi eller oksygenmangel. En av de som var med inn i vakumtanken var en lege som skulle "passe på".

Det som så skjedde etter en stud, etter at luften var tatt ut av tanken, det var at lepper og negler begynte å bli blåfarget, og så begynte vi å få ganske tydelige skjelvinger i hendene og i munnen. Når jeg kjente at jeg begynte å miste bevistheten, så tok jeg på meg en oksygenmaske, så klarnet det hele ganske godt opp, selv om vi altså satt i en tank uten luft. (Ganske lenge, men vi tok som nevnt på oss oksygenmasker, for å få trent på det også.)

Man opplever veldig tydelige symptomer før det oppstår noen permanent skade. Ingen av oss som var med i denne trykktanken fikk etter det jeg kjenner til noen skader, og en del av deltakerne skulle jo også ut på jobb som pilot etterpå. Da må man jo være stort sett oppegående og ved sine fulle fem. Man kan jo ikke ha en hjerne som er bare sånn delvis fungerende når man skal sitte i sjåførsetet på et fly.

Dykkere er vel en annen "kattegori" mennesker som trener på å takle oksygenmangel.

Når det gjelder dette med "psykisk helse" så kan det vel også være slik til tider at for mye fokus på "egen psykisk helse" kan virke mot sin hensikt. Man bør i stedet fokusere på noen av de faktorer som er med på å skape den "psykiske helsen", slik at man jobber med "årsak" i stedet for bare "å kjenne etter symptomer". Norsk Psykologforening har et par gode råd, synes jeg.

https://www.psykologforeningen.no/publikum/informasjonsvideoer/videoer-om-livsutfordringer/de-syv-psykiske-helserettighetene

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...