AKIRAx77 Skrevet 28. desember 2021 Del Skrevet 28. desember 2021 Hei Jeg har en Thecuss N3200 NAS med 3 stk 1TB disker i den. Den kjører RAID 5. Det har gitt meg da ca 2 TB med backup. Det er nå fult. Den er litt gammel, men funker. Så tenkte jeg skulle se om jeg kan øke kapasiteten. I manualen står det en guide for å bytte en ødelagt disk. Kan man bruke samme metode og feks bytte ut en 1TB disk til en 4TB....og så re-build. Og så bare gjøre det 2 ganger til? Så til slutt er alle 3 diskene 4TB? Eller krever RAID 5 identiske disker hele tiden? Så i hvis det IKKE går. Hvordan øker man størrelsen på en NAS maskin i RAID 5 ellers? Utenom å kjøpe et helt nytt system? Det underliggende her er jo da at den er full av data jeg vil ta vare på. Så jeg kan jo ikke slette den feks. Eller bare ta alle diskene ut. Takk for hjelp! Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 29. desember 2021 Del Skrevet 29. desember 2021 Etter det jeg leser er denne fra 2008? Om det er denne så støtter denne maks 1TB disker. Du må nok kjøpe deg en nyere boks Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 29. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2021 xClaymanx skrev (1 time siden): Etter det jeg leser er denne fra 2008? Om det er denne så støtter denne maks 1TB disker. Du må nok kjøpe deg en nyere boks Ja, det var også noe jeg fryktet kunne være en issue. Sitter og vurderer Synology DS420J, og bare sette inn 3 stk 4TB disker. Det gir meg 4 ganger kapasiteten jeg har i dag. Og som du sier, den er jo fra 2008, så da håper jeg det holder en stund. Takk! Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 29. desember 2021 Del Skrevet 29. desember 2021 Ja, den har nok levd livet sitt og enda litt til må jeg si. Prisforskjellen fra 4 bay til 8 er ofte ganske stor, så gå for 4x4 TB, så holder nok dette en god del år videre. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå