kaffetraktor Skrevet 28. desember 2021 Del Skrevet 28. desember 2021 Hei jeg har jobbet som butikkmedarbeider i Clas Ohlson i flere år. Jeg trives veldig godt i jobben . Problemet er at jeg føler at mange ser ned på meg fordi jeg har en såkalt lavstatus jobb. Hva synes dere egentlig om å jobbe i en butikk som Clas Ohlson ? Burde jeg være stolt av det eller finne på noe annet ? 1 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 28. desember 2021 Del Skrevet 28. desember 2021 Så lenge du trives med det du gjør, så er vel det det viktigste? Butikkjobb er jo noe som "alle" kan få, uavhengig av utdannelse, så det er kanskje noen som ser litt "ned" på det. Men, vet du hva. Alle jobber trengs, alle er tannhjul i det store maskineriet som heter "samfunnet". Hvis du har lyst på mer ansvar og vil avansere i gradene kan du kanskje snuse på stillinger som assisterende butikksjef, og butikksjef på sikt? Clas har kanskje noen interne kurs du kan melde deg på? Men altså, så lenge du trives med både jobben og lønna så syns jeg ikke du skal "finne på noe annet" bare fordi noen der ute mener det er en kjip jobb. Du bestemmer over ditt liv. 2 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 28. desember 2021 Del Skrevet 28. desember 2021 Hvorfor bry deg om hva andre mener? Hvis du trives så er det eneste som betyr noe. Det er veldig mange som jobber i butikker i dette landet, det er sikkert noen som "ser ned på" butikkmedarbeidere, men det er ikke folk man vil ha rundt seg uansett. 2 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 28. desember 2021 Del Skrevet 28. desember 2021 Ja, jeg synes det, selv om jeg veldig godt forstår hva du mener. Det handler ikke så mye om jobben du har, men om jobben du gjør. Det er dessverre ganske vanlig å se ned på slike yrker, og det synes jeg er virkelig leit, for i mine øyne er dette en utrolig krevende jobb. Det skal noe til å møte og betjene kunder på en god måte, og det langt mer krevende enn mange innbiller seg. 1 Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 28. desember 2021 Del Skrevet 28. desember 2021 Mange har dessverre ikke kommet lenger enn at de ser nesetippen sin, ikke mer. Det er synd og helt feil at folk blir sett ned på, uansett jobb, da det viktigste er at men er i jobb og enda bedre om det er en jobb man trives i. Det finnes mange folk som har jobber de ikke trives i, pga det gir høy lønn og/eller prestisje, vet ikke om det er noe særlig bedre. 😉 Vær fornøyd med det du har tenker jeg, det er slett ikke sikkert prestisje og/eller mer penger gir økt livsglede 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. desember 2021 Del Skrevet 29. desember 2021 Det viktigaste er nok uansett at du finner deg ein jobb som du ser nytten av. Det gir ikkje høgare status å bytte til ein unyttig kontorjobb. I den grad at enkelte ser ned på butikkmedarbeidarar så kjem nok det av at yrket består av to fraksjonar. Studentar og liknande som har dette som ein midlertidig og uforpliktande strøjobb og dei som har butikkfaget som yrkesvalg. Det kan nok være at dei med strøjobb er ei synlegare eller meir kjent gruppe og at dei som ser ned på butikkmedarbeidarar berre ser ein person som jobbar i butikk i påvente av yrkesvalg. Ein treng ikkje å være butikksjef for å kunne være stolt av yrket sitt men eg trur at mange fulltids butikkmedarbeidarar ikkje er flinke nok til promotere yrket og jobben sin. Når ein i møte med nye folk mumlar at du jobbar i butikk så er det nok lett å tenke at du har ei 15% stilling der du jobbar nokre timar på onsdagskveldane og av og til laurdagar. Seier du litt meir sjølvsikkert at du jobbar i butikk så forstår folk at det er dette som er yrkesvalget ditt. Berre det at ein snakkar om yrket sitt som om det var eit lavstatusyrke vil være med å forsterke inntrykket av at det er lavstatus. Strengt tatt er det ikkje så mange yrker som har høgstatus eller vanleg status (kva heiter det forresten om ein har ein midt på treet jobb som verken er høg- eller lavstatus?), dei fleste yrker er heilt vanlege jobbar som folk flest ikkje tenker så mykje over. Kva status ulike yrker har er nok ein høgst subjektiv skala. Om ein ser ned på butikkmedarbeidarar som lavstutus så mistenker eg at den personen har ei særdeles lang liste over lavstatusyrker. Det er i alle fall mange yrker som er mindre nyttige enn å jobbe på butikk. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå