Pizza3333 Skrevet 2. januar 2022 Del Skrevet 2. januar 2022 Suzuki er generelt gode biler. Hadde også vurdert SX4. Solgt godt & ofte eid av godt voksne mennesker. Kan fint gjøre et kupp på disse. 22 hours ago, Theo343 said: En av årsakene til at jeg har sluttet å kjøpe bruktbil privat er at selger mer som hovedregel enn unntak ikke opplyser om feil og mangler de faktisk er klar over. Det er også årsaken til at jeg alltid enten bytter inn bilen hos forhandler og tar tapet eller beholder bilen til den kjøres på skrotern eller selger den for verkstedstakst internt i nær familie hvor bruksverdien er den virkelige verdien. Problemet med mange bilforhandlere er at de tror de sitter på gull, biler selges gjerne for 30-40% mer enn markedspris. Noen biler står i flere måneder, år før de blir solgt. Kjøpte bil nå nylig til 45K av en eldre dame, hos forhandler ligger de til 70K+. Kan også bli enig med selger om å føre inn 1000km garanti (el) mot større feil feks. Har gjort det før. Da er det rimelig lett i etterkant om det skal være noe. Har man gjort hjemmeleksa/satt seg inn er det sjelden noe problem. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. januar 2022 Del Skrevet 2. januar 2022 (endret) 25 minutes ago, Pizza3333 said: Problemet med mange bilforhandlere er at de tror de sitter på gull, biler selges gjerne for 30-40% mer enn markedspris. Noen biler står i flere måneder, år før de blir solgt. Kjøpte bil nå nylig til 45K av en eldre dame, hos forhandler ligger de til 70K+. Kan også bli enig med selger om å føre inn 1000km garanti (el) mot større feil feks. Har gjort det før. Da er det rimelig lett i etterkant om det skal være noe. Har man gjort hjemmeleksa/satt seg inn er det sjelden noe problem. Ikke uenig i det. Jeg kjøper nesten aldri bruktbil fra forhandler men bytter inn den gamle når jeg kjøper ny (siste 10+ år). Når jeg evt. titter på bruktbil skal den aldri være eldre enn 3 år. For min del er erfaring at private ofte har urealistiske forventninger til hva de kan få for bilen. Ellers enig i at Suzki kan være en grei billig "rælebil". Kjørte for 15+ år siden en slik (mellombil) som rustet og ikke fikk noe stell men den gikk alltid. Noe komfort var det ikke den gang. Stiv som ett geriatrisk esel i fjæringa med tilhørende "Humpe titten, humpe tatte, humper over heia!" feeling på langkjøring. Den kom frem over alt og er også en god trekkbil innenfor vekta. Men dette var en 25+ år gammel sak (fra dagens dato). Endret 2. januar 2022 av Theo343 Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 2. januar 2022 Del Skrevet 2. januar 2022 Det finnes bruktbilselgere med urealistiske forventninger til verdien på det man selger. Og det finnes bruktbilkjøpere som har helt urealistiske forventninger til hva de skal få når de kjøper en bruktbil. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 2. januar 2022 Del Skrevet 2. januar 2022 NAF førte en sak i rettssystemet mot importør av Nissan X-Trail bensin 140 HK automat på tidlig 2000-tall hvor NAF på vegne av kjøpere klagde på at bilen hadde dårlig trekkraft og 20+ færre hester enn angitt. Enden på visa var at Nissan hadde sitt på tørre da de måler HK på svinghjulet og ikke ‘rullende landevei’ som NAF mfl. Ser TS ønsker manuell men tar det opp da mulig selv 140 HK bensin med manuell vil oppleves som for svak i bruk på den bilen. TV2/Broom har forøvrig info om bruktbiler og vanlige feil, eks. X-Trail 2007-2013, tror du vil finne info på bilene du vurderer der. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. januar 2022 Del Skrevet 2. januar 2022 (endret) 1 hour ago, Hollabaloo said: Det finnes bruktbilselgere med urealistiske forventninger til verdien på det man selger. Og det finnes bruktbilkjøpere som har helt urealistiske forventninger til hva de skal få når de kjøper en bruktbil. Hovedårsaken til å unngå privat kjøp og salg er å slippe å ha kontakt med private når det ikke går som tenkt. Endret 2. januar 2022 av Theo343 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 2. januar 2022 Del Skrevet 2. januar 2022 Pappa eide en slik eldre x-trail før og interiør osv virket litt "billig", var noe småtteri men hadde aldri noen store tekniske problemer. Nissan er dog kjent for å ha litt rustproblemer. Rav4 er kvalitet, en jeg kjente eide en Carina og hun kjørte den langt over 10 år uten å bytte motorolje. Dog så fikk den et voldsomt oljeforbruk og ble kjørt "tom" med rådebank som resultat. Suzuki har jeg ikke noe erfaring med, iginis er ihvertfall en knøttliten bil. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2022 Jepp, har funnet ut at Ignis er i minste laget og med bare 1,3 liters motor og kun tar 800 kg henger. Det blir i svakeste laget. Jeg har kikket litt rundt på både X-trail og Rav4, men ser at jeg stadig vender tilbake mot Suzuki Grand Vitara. Gjerne XL7-varianten med 2,7-liters bensinmotor (V6). Jeg har vært litt bekymret for at de svakere variantene har for svak motor i forhold til egenvekta på ~1,7 tonn. Har sjekket litt rundt og finner ut at det største problemet med XL7 generelt er rust i kanalene, noe som hovedsaklig gjelder biler kjørt på østlandet. Ellers er det litt ymse med motor og hjuloppheng og sånt, som jeg tipper er relativt greit å få reparert om det skulle skje noe. 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 3. januar 2022 Del Skrevet 3. januar 2022 Simen1 skrev (8 timer siden): Har sjekket litt rundt og finner ut at det største problemet med XL7 generelt er rust i kanalene, noe som hovedsaklig gjelder biler kjørt på østlandet. Ellers er det litt ymse med motor og hjuloppheng og sånt, som jeg tipper er relativt greit å få reparert om det skulle skje noe. Rust i kanaler er nok et like stort problem på vestlandet etter min erfaring. Ofte verre her også. Prøv å finn et eksemplar som har vært rustbehandlet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2022 Jeg skylder dere en oppdatering. Det ble en Honda CR-V. Takk til @bzzlink som var først med det forslaget. Etter å ha meldt interesse på fem ulike biler rundt om kring i landet og sett for meg en lang reise for å hente og droppet tilbudet av ulike grunner så dukket Hondaen opp lokalt. Den virket lovende og etter en liten runde prøvekjøring og visuell sjekk så tror jeg at jeg fikk mye for pengene. Nå regner jeg med å ha billig bilhold fram til høsten når bompengene kommer. Da vil jeg finne meg en billig liten elbil. Kanskje 1. generasjon Leaf. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 12. februar 2022 Del Skrevet 12. februar 2022 Gratulerer med et veldig godt valg Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2022 Tusen takk Jeg må bare nevne at jeg ringte på en Suzuki Igniz, men der kom det fram i samtalen at tilstanden var vesentlig verre enn annonsert så da droppet jeg det. Det samme med en Suzuki XL7. En Nissan X-trail sto egentlig for langt unna til at jeg gadd å kjøpe den så jeg droppet det også. Det samme med en Swift i god stand som var annonsert "for billig", så der brøyt jeg mine egne formkrav bare pga pris. Så bøy jeg fornuftig pris på en alt for overpriset Igniz og fikk nei takk til svar. Men rosinen i pølsa var at jeg ga et bud på en Outlander PHEV i en langt høyere prisklasse, men det ble litt lunkent mottatt "skal se om noen dager" også ble den solgt til noen andre. Outlanderen var egentlig utenfor kriteriene jeg startet med i tråden, men jeg er glad jeg ikke bøy høyere for jeg kom på at det ble en dyr nr 2. bil. Dvs. når bompengene kommer så vil den degraderes til sjeldnere bruk. Derfor er det viktig at nr 2. bilen er billigst mulig. Neste mål blir å finne en elbil ca til høsten en gang. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 12. februar 2022 Del Skrevet 12. februar 2022 Og teslaen, har du den enda? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2022 Jeg har den fortsatt, men det blir forhåpentligvis ikke så veldig lenge til jeg får solgt den. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2022 Til dere som var nysgjerrige på mitt kommende elbilkjøp så startet jeg en egen tråd: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå