Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken fossilbil bør jeg gå for?


Simen1

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (1 time siden):

Skjønner det er mer spennende og veldig fristende å prate om elbil, men jeg hadde ikke tenkt til å vie denne tråden til det.

Dette tar jo mange elbileiere på kornet. Man kan gjerne si "jeg skal ha bensinbil pga det og det og det". Men du kan banne på at de allikevel skal få deg til å kjøpe elbil.

Bare det at du ønsker deg 4x4 gjør at jeg skjønner godt at du vil ha fossil. For la oss være ærlige, det finnes ikke én god el-firehjulstrekker der ute som faktisk kan dra noe i ruskete vær og bratt bakke. Ennå hvertfall.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hollabaloo skrev (4 timer siden):

20 år gamle dempere med 250000km er ikke lenger 100%, men dersom man har levd med bilen over mange år, så blir det jo gjerne sånn at man venner seg til små gradvise endringer fra år til år uten å reagere på det. Du ville nok blitt overrasket over forskjellene mellom gamle originale dempere og nye hvis du kunne testet de side om side som i denne videoen om slitte støtdempere. Nå er ikke eneste alternativ til å beholde originale dempere å kjøpe noe billig-ræl fra en nettbutikk, det produseres fortsatt gode støtdempere idag uten at man må ruinere seg (betalt verksted-arbeidstid er vel forøvrig den største utgiftsposten), men for en billig budsjett-bil med lite restverdi og usikker gjenværende levetid så ser jeg absolutt poenget i at man er litt pragmatisk i tilnærmingen til vedlikehold og fokuserer mest på holde bilen driftssikker. 

 

Ja, tviler ikke. Men som sagt så er den ekstremt god å kjøre fortsatt.

Når man først bytter demperne så er det greit å bytte fjærene, mansjettene, lagre osv.. så da baller det på seg. Å jeg vet hvordan det er å kjøpe billige deler som er laget i Europa, da må jeg bytte de igjen i løpet av et par år igjen :)

Dessuten er ikke bilen verdt mer enn 10-12000. Bulkete og ripete.

Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (16 minutter siden):

Når man først bytter demperne så er det greit å bytte fjærene, mansjettene, lagre osv.. så da baller det på seg. Å jeg vet hvordan det er å kjøpe billige deler som er laget i Europa, da må jeg bytte de igjen i løpet av et par år igjen :)

Ja er 100% enig i prinsippet med at når man først har demontert fjærbein fra bilen, så bytter man alt. Så trenger man ikke å tenke mer på det de neste minst 100K kilometerene. Sist gang jeg byttet fjærbein så kjøpte jeg alle deler og monterte sammen de nye fjærbeina før jeg satte bilen på bukk og skrudde av de gamle. 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar

Overslag; Brukbar leaf 40 kwh: 180 000, det er den billigste og mest driftsikre som går 15 mil på vinterstid. 

Forester eller Outback med manuell og bensin: 70 000

 

Du brenner 250 000 på to biler, og så anslår jeg at du bruker 35 000 i året på å holde de på veien. Uten lån. Legg på 70 000 i året om du låner 100%. 

Den  nye MG Marvel skal ligge på rundt 400 ny, med lang rekkevidde, ok bakkeklaring, hengerfeste og 4x4. 7 år garanti. Med kampanjerente på 1,99 blir det faktisk billigere å kjøpe ny bil. 

Vi "elbilfrelste" ser hva du spør om, men det virker som en dårlig løsning på det konkrete problemet. Det er litt sånn "Hvilken pentium 4 prosessor er best til gaming til 15 000".

 

Lenke til kommentar

Hvorfor kan du ikke bare forholde deg til kravene TS har satt?

Han ønsker seg 4x4, hvorfor nevner du Leaf? Han ønsker å frigjøre kapital, hva er poenget med å nevne en bil hvor han må ta opp 300-400 løk i lån?

Dette er jo rene parodien på hvordan enkelte elbileiere holder på.

Og for ordens skyld, jeg har en i3 selv. Men det er ikke den jeg trekker hestehengeren med.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Juggel skrev (13 minutter siden):

Hvorfor kan du ikke bare forholde deg til kravene TS har satt?

Han ønsker seg 4x4, hvorfor nevner du Leaf? Han ønsker å frigjøre kapital, hva er poenget med å nevne en bil hvor han må ta opp 300-400 løk i lån?

Dette er jo rene parodien på hvordan enkelte elbileiere holder på.

Og for ordens skyld, jeg har en i3 selv. Men det er ikke den jeg trekker hestehengeren med.

 

Fordi jeg kan både lese og skrive. Han sier han skal kjøpe to biler. En av dem en elbil med 150 km+ rekkevidde i lav prisklasse. Leaf. Skjønner? 

Han setter krav til begge bilene. Jeg poengterer at for å oppfylle kravene han setter, med metoden han velger, vil det koste mer enn det jeg mener er et bedre alternativ. Som jeg alt har skrevet i innlegget du svarer på. Skjønner? 

Om du mener det er en parodi, er det helt ok, men jeg synes ikke det virker sånn. Eller, du sier vel egentlig at det er en parodi på hvordan elbileiere holder på. Er det dobbelparodi da? Eller blir det ingen parodi? 

 

Uansett mener jeg at to biler innenfor kriteriene Simen1 setter kommer til å bli mye dyrere i innkjøp og drift enn tiltenkt. Derfor presenterer jeg er alternativ som er mer komfortabelt, mer driftsikkert og mer forutsigbart bilhold. Ønsket var også å frigjøre statisk kapital. Man frigjør mest statisk kapital med å belåne 100% på ny bil. Det blir billigst ved å kjøpe ny med kampanjerente. 

Gode råd, basert på behovene, i stedet for å skrive "FORESTER MED BENSIN1111!!!11" Som er svar på spørsmålet, men et dårlig råd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan gjerne anbefale Nissan X-Trail. Har selv en T30 med 2,2cdi 100kw. Drar henger med last uten problem. Sterk motor. Har kjørt den fra 250k til ca 290k nå, og den har alltid startet og gått.

Noe småplukk er det jo. Det ble byttet strammere til reg.kjede før salg, visstnok en svakhet. Byttet clutch på 190k. Vet ikke om dette er en svakhet. Byttet vannpumpe, oljelekasje fra toppdeksel, el-feil på frontlys. Navigasjon har tatt kvelden (org fra 2005). Har også byttet midtre potte, bremser, hjullager (slitedeler). Det har også kommet noe rust, men ikke farlig ennå. Passer man på å bytte olje årlig, samt kjøre slik at man er vennlig med turboen, så har man mye bil lenge av denne. Fantastisk bra vinterbil med 4x4. Har kjørt den mye på langturer og den er greit komfortabel, men litt mye kabinstøy ved høy hastighet.

Bruker også ca 0,7l på mila ved blandet kjøring, så den er relativt økonomisk til en snart 17 år gammel bil som snart har gått 300k å være.

Endret av Pliscin
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 28.12.2021 den 19.46):

I denne tråden vil jeg prøve å finne ut hvilken fossilbil som passer for min bruk. Har tenkt litt på 2005-2007-årganger og prisområde rundt 20-40k. De trenger absolutt ikke være strøkne i lakken eller noe sånt. Bulker går fint så lenge de går gjennom EU-kontrollen, som ideelt sett bør være minst 1 år etter kjøpsdato.

- Toyota RAV4

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=234609850

Riktignok en 02 mod, nylig EU-godkjent og nye dekk ifølge annonsen hvertfall. RAV4 av den årgangen skal være ganske solid, men greit å få sjekket opp servicehistorikk og påkost som med alle andre biler.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (7 minutter siden):

Men du bommer jo totalt. Han vi ha en billig bil med manuell som kan bulkes, for han skal lærekjøre med noen. 

Seriøst? Det er én linje, etter mitt innlegg. Og det er flere år til! Alt annet tilsier at det er en dårlig idé. Det er jo milevis fra essensen i det han ber om. Hvordan i alle dager klarer du å få dette til å være totalt bom? Gir opp.

Bare skru på filter på finn, og gå for elle melle. Det er samme røra uansett, en dårlig løsning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (2 timer siden):

Overslag; Brukbar leaf 40 kwh: 180 000, det er den billigste og mest driftsikre som går 15 mil på vinterstid. 

Forester eller Outback med manuell og bensin: 70 000

Du brenner 250 000 på to biler, og så anslår jeg at du bruker 35 000 i året på å holde de på veien. Uten lån. Legg på 70 000 i året om du låner 100%. 

Den  nye MG Marvel skal ligge på rundt 400 ny, med lang rekkevidde, ok bakkeklaring, hengerfeste og 4x4. 7 år garanti. Med kampanjerente på 1,99 blir det faktisk billigere å kjøpe ny bil. 

Vi "elbilfrelste" ser hva du spør om, men det virker som en dårlig løsning på det konkrete problemet. Det er litt sånn "Hvilken pentium 4 prosessor er best til gaming til 15 000".

Aldri i verden om jeg kommer til å betale 180 000 for en Leaf med 40 kWh. Som sagt, jeg er i tenkeboksen på det der, så bare glem elbilen foreløpig.

Aldri i verden om jeg kommer til å betale 70k for en Forester eller Outlander. Jeg tenker opp mot 40k. Nei, jeg kommer ikke til å betale 35k i året for å holde en sånn bil på veien. Får jeg en reparasjon som koster 20k++ så tar jeg heller vrakpanten og kjøper noe annet med lysere utsikter. Har heller ikke tenkt til å ha fullkasko på en sånn eller kjøre den veldig mye. Den skal tross alt bare stå for 10-20% av min årlige kjørelengde som er typisk 15 000 km. 300 mil * 1 liter på mila * 20 kr = 6000 kr i drivstoff i verste fall.

MG Marvel er fin, men kinesisk og jeg skal ikke ha bil til 400k. Jeg skal frigjøre kapital, ikke binde opp ennå mer. Husk at verditap som regel er den største kostnaden, så en bil til 400k er nødvendigvis rundt 10 ganger dyrere enn en bil til 40k, før vi tar inn driftsregnskapet på 1500-3000 km kjøring.

Jeg har gratis parkering til 2 biler hjemme så det utgjør heller ikke noen forskjell. Glem det. Jeg skal ha en fossil, helst bensin, nr 2-bil med høy bakkeklaring, hengerfeste, 4x4, 5 seter, EU-godkjent minst 1 år og ikke noe forutsigbare utgiftsbomber på lur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (52 minutter siden):

Hvordan i alle dager klarer du å få dette til å være totalt bom?

OP har spørt etter en veldig spesifikk bil. Du kommer med noe helt annet. Om en veganer spør etter noe godt å grille, vil du anbefale en kjøttburger? Eller om noen spør etter råd angående mc kjøp, skal du anbefale de elsykkel? Nok avsporing nå. 

 

@Simen1

Hva med denne? https://www.finn.no/243022630

Lite kjørt, Honda kvalitet, EU OK til 02/23, trekker 1200kg. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 time siden):

Etter litt dialog med familien må jeg bare trekke muligheten for å se på biler med 4 seter. Det er visst ikke noen vei utenom 5. Ellers veldig relevant.

Abiden skrev (3 timer siden):

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=234609850

Riktignok en 02 mod, nylig EU-godkjent og nye dekk ifølge annonsen hvertfall. RAV4 av den årgangen skal være ganske solid, men greit å få sjekket opp servicehistorikk og påkost som med alle andre biler.

Absolutt relevant bil. Litt dyr og litt langt unna. Jeg bor i Tromsø så det ville tatt meg et par flybileltter og en lang reise å kjøre hjem. Ikke at det er totalt uaktuelt, men det trekker ned.

Lenke til kommentar

Jeg tok kontakt og var i kjøpemodus for en Suzuki Ignis 2009 i dag, men noen kom meg i forkjøpet så det ble ikke den. Vet den er litt i svakeste laget både med tanke på motor og henger, men nå var både km-stand og alder veldig bra for den prisen og jeg hadde sluppet å reise land og strand rundt for å hente den. Etter noen tenkerunder med meg selv har jeg fortsatt fem høyaktuelle i prioritert rekkefølge:

1. Suzuki Grand Vitara

2. Toyota RAV4

3. Mitsubishi Outlander

4. Nissan X-trail

5. Suzuki Ignis

Må være 5-seters, 2005+, høy kmstand kan være ok om mye er skiftet og den ikke selges "som den er".

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg befinner meg muligens i samme sits som deg. Har flytta på landet og nå som det ser ut som det blir bare hjemmekontor, så trenger jeg ikke 2 elbiler lenger. Da gir det mening å beholde Skoda Citigo’en som nærmiljø og pendler bil, men kanskje bytte ut Model 3 LR med en billig bil for å slippe verditap.

Noen som kan noe om disse her? Som jeg foreslo på forrige side?  https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=241785692

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (17 minutter siden):

Noen som kan noe om disse her? Som jeg foreslo på forrige side?  https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=241785692

Sikkert ok bil, men akkurat det eksemplaret er ikke noe for meg fordi den selges "som den er", uten noen form for garanti, med redusert reklamasjonsrett, selges ikke usett, reserveres ikke, har ikke tilstandsrapport og trenger service der det potensielt kan dukke opp kostnader. Da blir det mildt sagt gambling å kjøpe en flybillett for å sjekke ut bilen og potensielt kjøpe en bil med mye feil der selger har fraskrevet seg ansvar, eller risikere at bilen er solgt forran nesen på meg så jeg må kjøpe dyr returbillett samme dag. Kan også hende jeg ville styrt unna når jeg sjekket den ut. Alt for høy pris sett i forhold til risikoene. Sånne ansvarsfraskrivinger bør reflekteres bedre i prisen. Hadde den kostet 20k så kunne det vært aktuelt å ta den risikoen.

Lenke til kommentar
18 hours ago, Simen1 said:

Sikkert ok bil, men akkurat det eksemplaret er ikke noe for meg fordi den selges "som den er", uten noen form for garanti, med redusert reklamasjonsrett, selges ikke usett, reserveres ikke, har ikke tilstandsrapport og trenger service der det potensielt kan dukke opp kostnader. Da blir det mildt sagt gambling å kjøpe en flybillett for å sjekke ut bilen og potensielt kjøpe en bil med mye feil der selger har fraskrevet seg ansvar, eller risikere at bilen er solgt forran nesen på meg så jeg må kjøpe dyr returbillett samme dag. Kan også hende jeg ville styrt unna når jeg sjekket den ut. Alt for høy pris sett i forhold til risikoene. Sånne ansvarsfraskrivinger bør reflekteres bedre i prisen. Hadde den kostet 20k så kunne det vært aktuelt å ta den risikoen.

Helt enig, ser ut som de retter seg inn mot oppkjøper med de vilkårene der. 

Men tenkte også på bilmodellen, om den er aktuell, finnes sikkert fler av de, som kanskje selges med bedre vilkår. 

Kjøpte akkurat bil i høst, og selgeren hadde lest rådene til NAF og ville selge bilen «som den er». Det som er litt morsomt er at NAF anbefaler å selge biler «som de er», men ikke å kjøpe «som de er.»

Jeg har ingen problemer med å kjøpe en bil som den er, men da må det følge tilstandsrapport fra uavhengig verksted og jeg må få utvidet tilgang til å prøvekjøre typisk mer enn en hel dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En av årsakene til at jeg har sluttet å kjøpe bruktbil privat er at selger mer som hovedregel enn unntak ikke opplyser om feil og mangler de faktisk er klar over. Det er også årsaken til at jeg alltid enten bytter inn bilen hos forhandler og tar tapet eller beholder bilen til den kjøres på skrotern eller selger den for verkstedstakst internt i nær familie hvor bruksverdien er den virkelige verdien. 

For meg er ofte klokketid og tanketid en viktigere kapital enn kroner og øre. Ikke fordi jeg er rik eller har mye penger.

De 2 siste bilene jeg solgte privat var kun for å få noe mer enn vrakpanten og de ble solgt med en utømmelig liste med kjente feil og mangler. Jeg hev også med noen ekstra hjul for å slippe å selge de utenom eller at de skulle bli stående i garasjen. Plassen i garasjen var viktigere enn å bruke timer og dager på merkverdige Finn henvendelser.

Skal jeg kjøpe bil privat igjen så blir det med de samme kravene som @bzzlink lister opp.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...