kremt Skrevet 30. desember 2021 Del Skrevet 30. desember 2021 7 minutes ago, hekomo said: billigere å skrote bilen Det sier jo bare at disse bilene fortsatt er for dyre og selges hovedsakelig pga subsidie ordninger. Jeg har sett dette på priser på forsikring der enkelte biler er svært dyre. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 1. januar 2022 Del Skrevet 1. januar 2022 kremt skrev (På 30.12.2021 den 19.06): Det sier jo bare at disse bilene fortsatt er for dyre og selges hovedsakelig pga subsidie ordninger. Jeg har sett dette på priser på forsikring der enkelte biler er svært dyre. Ja, elbiler er fortsatt dyrere enn fossilbiler. Derfor er det nødvendig å gjøre noe med dette slik at vi akselererer overgangen til elbiler, og med dette får opp produksjon og teknologiutvikling til et punkt der de faktisk blir billigere. Hva er poenget ditt? 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 1. januar 2022 Del Skrevet 1. januar 2022 40 minutes ago, hekomo said: Hva er poenget ditt? De er for dyre, og det eneste produsentene gjør er å heve prisene. Blir ingen storskala produksjon verden over da. En ny Corolla koster ca $20k. Det er der prisen bør ligge. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 1. januar 2022 Del Skrevet 1. januar 2022 kremt skrev (1 time siden): De er for dyre, og det eneste produsentene gjør er å heve prisene. Blir ingen storskala produksjon verden over da. En ny Corolla koster ca $20k. Det er der prisen bør ligge. Nå har jo siste snart 2 årene vært et unntak men så sent som i høst så kunne både BMW og Renault hver for seg melde at de mente elbiler ville nå prisparitet med ICE-biler i løpet av 5 år. Og når det skjer vil ikke lenger subsidier være nødvendig. 3 Lenke til kommentar
Tallak Tveide Skrevet 5. januar 2022 Del Skrevet 5. januar 2022 On 12/29/2021 at 12:11 PM, kremt said: Historien viser noe annet. Det er ikke få biler som nå har passert 8 år og får havari på batteripakken. Kilde? 1 Lenke til kommentar
Tallak Tveide Skrevet 5. januar 2022 Del Skrevet 5. januar 2022 (endret) On 12/29/2021 at 2:14 PM, Trestein said: Det har nok mere med at reparasjonskostnader er like høye og høyere enn biler med forbrenningsmotor. Kilde? Min erfaring er at elbiler er billigere i drift pga langt lavere serviceutgifter. Den prisforskjellen du viser til som sier at dyre biler har dyre bildeler, og bildelene ikke har momsfritak; jo, det er et godt argument. Men det er ikke sikkert det er slik ting faktisk er og helt sikkert ikke det store bildet. Grunnen til at elbiler er dyre er mye batteriet. Og batteriet er 100% vedlikeholdsfritt og ser ut til å ha høy levetid. Så da snakker vi dekk, hjuloppheng, etc etc. Vil tro utgiftsnivået er sammenlignbart. De fleste av oss har jo en del erfaring med fossilbiler og. Registerreim og sensor i avgass, bytte av katalysator etc etc. Mye utgifter her som ikke har sin parallell i elbil verden. Fra mitt ståsted er det ikke overraskende at elbiler også vinner «hands down» på løpende utgifter. Elbiler er et mye enklere design med færre deler, ingen høye temperaturer, ingen olje, etc etc. Men denne diskusjonen gir bare mening med et skikkelig datagrunnlag… noe vi ikke har Endret 5. januar 2022 av Tallak Tveide skriveleif 4 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 5. januar 2022 Del Skrevet 5. januar 2022 Tallak Tveide skrev (33 minutter siden): Kilde? Min erfaring er at elbiler er billigere i drift pga langt lavere serviceutgifter. Den prisforskjellen du viser til som sier at dyre biler har dyre bildeler, og bildelene ikke har momsfritak; jo, det er et godt argument. Men det er ikke sikkert det er slik ting faktisk er og helt sikkert ikke det store bildet. Grunnen til at elbiler er dyre er mye batteriet. Og batteriet er 100% vedlikeholdsfritt og ser ut til å ha høy levetid. Så da snakker vi dekk, hjuloppheng, etc etc. Vil tro utgiftsnivået er sammenlignbart. De fleste av oss har jo en del erfaring med fossilbiler og. Registerreim og sensor i avgass, bytte av katalysator etc etc. Mye utgifter her som ikke har sin parallell i elbil verden. Fra mitt ståsted er det ikke overraskende at elbiler også vinner «hands down» på løpende utgifter. Elbiler er et mye enklere design med færre deler, ingen høye temperaturer, ingen olje, etc etc. Men denne diskusjonen gir bare mening med et skikkelig datagrunnlag… noe vi ikke har Tror du misforstår.Poenget er at ved en karroseriskade ved et uhell, så vil kostnader være like høye som en bensin eller diesel bil. Siden disse har 2-300 000kr i avgifter mere enn el biler vil disse bli reparert i større grad enn el biler. Helt logisk men trist for miljøet. Da har jeg sett helt bort fra at om skade har berørt batteri slik at det må skiftes er case mye dårligere for el bil. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. januar 2022 Del Skrevet 5. januar 2022 1 hour ago, Tallak Tveide said: færre deler, ingen høye temperaturer, ingen olje, etc etc. Du kan jo prøve å tappe ut oljen av hvilken som helst batteribil og se hvor lenge den går før det skjer noe 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 5. januar 2022 Del Skrevet 5. januar 2022 kremt skrev (På 1.1.2022 den 20.55): De er for dyre, og det eneste produsentene gjør er å heve prisene. Blir ingen storskala produksjon verden over da. En ny Corolla koster ca $20k. Det er der prisen bør ligge. Alle priser går opp nå. Over tid er trenden at elbiler blir billigere, og etter hvert vil de bli billigere enn fosilbiler. 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 5. januar 2022 Del Skrevet 5. januar 2022 Trestein skrev (4 timer siden): Tror du misforstår.Poenget er at ved en karroseriskade ved et uhell, så vil kostnader være like høye som en bensin eller diesel bil. Siden disse har 2-300 000kr i avgifter mere enn el biler vil disse bli reparert i større grad enn el biler. Helt logisk men trist for miljøet. Da har jeg sett helt bort fra at om skade har berørt batteri slik at det må skiftes er case mye dårligere for el bil. Det gjelder jo i så fall kun i Norge. Hva med f.eks i USA, der er jo elbilene en del dyrere. Da får jo elbilene tilsvarende fordel der? Og det amerikanske markedet er EN DEL større enn det norske... 1 Lenke til kommentar
Tallak Tveide Skrevet 5. januar 2022 Del Skrevet 5. januar 2022 11 hours ago, Trestein said: Siden disse har 2-300 000kr i avgifter mere enn el biler vil disse bli reparert i større grad enn el biler. Jo men som kunde er vel elbilen strengt bedre da? Bedre med to til prisen for en Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 5. januar 2022 Del Skrevet 5. januar 2022 Jens Kr. Kirkebø skrev (6 timer siden): Det gjelder jo i så fall kun i Norge. Hva med f.eks i USA, der er jo elbilene en del dyrere. Da får jo elbilene tilsvarende fordel der? Og det amerikanske markedet er EN DEL større enn det norske... Er elbilene mye dyrere i innkjøp blir det motsatt. Problemet er vel at el biler helst selges der det gies intensiver. I Europa gies det opptil 100 000kr for at du skal kjøpe el bil. I USA er det vel omtrent samme beløp. Norge er vel det landet dette er mest aktuelt da vi har en av verdens største andel av el biler. Vi er så rike at vi kan slippe utslipp fra motorer ved å importere strøm fra land som må tåle røyk fra kullkraft og risiko fra atomkraft 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 5. januar 2022 Del Skrevet 5. januar 2022 Trestein skrev (4 minutter siden): Er elbilene mye dyrere i innkjøp blir det motsatt. Problemet er vel at el biler helst selges der det gies intensiver. I Europa gies det opptil 100 000kr for at du skal kjøpe el bil. I USA er det vel omtrent samme beløp. Norge er vel det landet dette er mest aktuelt da vi har en av verdens største andel av el biler. Vi er så rike at vi kan slippe utslipp fra motorer ved å importere strøm fra land som må tåle røyk fra kullkraft og risiko fra atomkraft Det er en ganske liten andel av verdens elbiler som blir solgt i Norge selv om vi har en høy andel innenlands. Tror det er noe sånt som 97,5% av verdens elbilsalg som ikke skjer i Norge. 4 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 5. januar 2022 Del Skrevet 5. januar 2022 Jens Kr. Kirkebø skrev (3 timer siden): Det er en ganske liten andel av verdens elbiler som blir solgt i Norge selv om vi har en høy andel innenlands. Tror det er noe sånt som 97,5% av verdens elbilsalg som ikke skjer i Norge. Ganske bra med tanke på at 99.9% av verdens befolkning ikke bor i Norge. Eller at 0.1% av verdens befolkning kjøper 2.5% av elbilene 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. januar 2022 Del Skrevet 6. januar 2022 .. og det er bare 1446 millioner biler i verden, fordelt på 7918 millioner verdensborgere, eller ca 0,18 pr capita. Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 8. januar 2022 Del Skrevet 8. januar 2022 elysium74 skrev (På 28.12.2021 den 18.22): Selv om Bidens mål om 50% av nybilsalget i 2030 skal være elbiler (mot formodning) skulle skje vil ikke det bety at drivstofforbruket til bilkjøring vil falle med 50%. En ny elbil på veien medfører ikke at en fossilbil skrotes, bare se på Norge. Hva er det vi skal se på? Kjørt distanse er jo veldig relevant. Summen av kjørte km med bensin, diesel og elektrisk har holdt seg ganske konstant fra 2007 til 2019. Noen tilfeldige år vist her, millioner km: 2007 2008 2015 2018 2019 32246 32710 34306 33258 32309 Det ble mye lavere i 2020 så den holder jeg utenfor. Bilparken har økt 7% fra 2015 til 2020 men det kjøres ikke mer. Mange har vel dieseldyret stående som hyttebil enn så lenge og for å dekke de gangene en trenger to biler på likt. Bilen som erstattes av en elbil trenger ikke å skrotes, det holder at den ikke kjøres. 1 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 8. januar 2022 Del Skrevet 8. januar 2022 Det er begrenset hvor stor andel persontransport er av hele landets forbruk. Det går veldig mye til busser, lastebiler, anleggsmaskiner, jordbruk, skogbruk, generatorer. Selv om persontransport skulle gå til null forbruk av fossilt drivstoff vil det fortsatt være et betydelig forbruk til transport av varer, som alle bruker. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. januar 2022 Del Skrevet 8. januar 2022 Nesten hele bensinsalget går til personbiler, mens av dieselsalget går sånn røffly halvparten til personbiler. Samt at @Bengt Who har et viktig poeng i at folk som har elbil + fossilbil ofte velger elbilen til de daglige småturene som ofte utgjør over 80% av årlig kjørelengde. Dvs at man ikke kan bruke antall biler som mål på forbruk av fossile drivstoff. Også skal vi ikke glemme plugin-hybridene som også utgjør en andel av bilparken. Selv om de har to typer drivstoff er det ikke sånn at de kjøres like mye på hvert av drivstoffene. Ofte kjøres de 80~90% på strøm og bare 10~20% på bensin/diesel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå