Gå til innhold

Flere elbiler i USA gir mindre behov for olje


Anbefalte innlegg

sk0yern skrev (19 timer siden):

Kan jo være greit å se på tallene for Norge. Tipper mange blir overrasket.

 

Spoiler

image.png.196cb3da8b48989ece68299413e1fc0f.png

 

Riktignok bare til 2019:109416573_Drivstoffsalginorge.thumb.png.cc7578ea6ca1b11b0cdc3020ff4d7649.png

og bilsalget fram til 2020, men bensin + diesel ligger an til å ende opp under 10% av personbilsalget i 2021

Elbilsalget.thumb.jpg.10db50534eb7d048f7715be0b0ae5e48.jpg

Poenget er at drivstoffsalget faller og vil fortsette å falle når bilparken sakte men sikkert skiftes ut. Elbilsalget i USA i 2021 er vel omtrent på nivå med Norge i 2012, så de kommer sånn ca 9 år etter oss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tallak Tveide skrev (8 timer siden):

Til slutt kan jeg nevne andre elbil fordeler som større kjørecomfort, lavere service utgifter og sannsynligvis lengre levetid på bilen. For Tesla sin del får man og en bil som er teknologisk milevis foran konkurrentene (på automatisk kjøring, brukervennlighet, unngåelse av ulykker etc). 

Den er syltynn. 

 

RJohannesen skrev (7 timer siden):

Tesla har byttet noen batteripakker stort sett pga kontaktorslitasje i tidlige versjoner. Stort sett er det nok vanligere å bytte motor på ICE bil en batteripakke på BEV.

Nei. Du finner utrolig mange s85 med nye DU og batteripakker. Ser veldig sjeldent at biler får byttet motor. Forutenom Subaru diesel, der blir det mye bytting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Poenget er at drivstoffsalget faller og vil fortsette å falle når bilparken sakte men sikkert skiftes ut

Det vil fortsatt være enorme mengder diesel som selges om både 10 og 20 år. Det er ingen realistiske løsninger i sikte for langtransport og distribusjonsbiler annet enn diesel. Gravemaskiner, hjullastere, bulldosere, traktorer, generatorer, kompressorer osv er likeså. Diesel i lange tider. Mange av disse sluker store mengder drivstoff per år, i motsetning til en liten bil som kjører svært mye på f.eks 500 liter per år.

1 hour ago, hekomo said:

Fakta.

Tror du skal slite med å finne statistikk som underbygger din påstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

Det vil fortsatt være enorme mengder diesel som selges om både 10 og 20 år. Det er ingen realistiske løsninger i sikte for langtransport og distribusjonsbiler annet enn diesel. Gravemaskiner, hjullastere, bulldosere, traktorer, generatorer, kompressorer osv er likeså. Diesel i lange tider. Mange av disse sluker store mengder drivstoff per år, i motsetning til en liten bil som kjører svært mye på f.eks 500 liter per år.

For personbiltrafikken vil nok salget av bensin og diesel stupe ganske betraktelig. Personbiler utgjør vel rundt 2/3 av drivstoffsalget og det vil nok brukes uhyre lite bensin og diesel på de gjenværende personbilene om 20 år.

Så har vi den 1/3 av drivstoffsalget som driver det du nevner. Gravemaskiner kan fint gå på strøm. Det har nylig kommet en bråte med krav til utslippsfrie anleggsplasser så det salget vil nok vare så lenge dagens dieseldrevne gravemaskiner er økonomisk levedyktige. Det same gjelder mange av de andre anleggsmaskinene du prater om.

Generatorer til nødstrøm vil naturlig nok gå på diesel til "evig" tid.

Andre generatorer og kompressorer til daglig drift er derimot mye enklere å elektrifisere. Det skjer nok like raskt som overgangen til utslippsfrie anleggsplasser.

Distribusjonsbiler vil nok elektrifiseres rimelig kjapt. Levetiden er ikke all verden så det kan godt hende de tar igjen etterslepet til personbiler innen 20 år.

Langtransport vil elektrifiseres tregt, men ikke uendelig tregt. Det vil også bli andre rutiner i forhold til lade og hvile-pauser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (11 timer siden):

Det er vel ikke batteriet som gjør at el biler får kort levetid. Det har nok mere med at reparasjonskostnader er like høye og høyere enn biler med forbrenningsmotor. I og med de er solg og kan kjøpes uten avgifter oppnår de kondemnering ved relativt små skader.

Egentlig burde deler og reparasjonskostnader for el biler være momsfrie. Ellers ender vi opp med svært mange el biler på fyllinga  

Finnes det noe som helst statistikk eller annet grunnlag for å hevde at elbiler kondemneres oftere enn andre biler? Jeg har ikke sett noe statistikk på det, det eneste jeg vet finnes er statistikk på bilmerker og avskilting som oftest kommer av kondemnering når det er ganske nye biler.

Jeg tar meg friheten å poste denne tabellen som en annen person har laget med tall fra ssb. Den gir ingen tydelige tall når det gjelder elbiler vs ICE, men man kan se at f.eks Tesla, som bare leverer elbiler, er et av merkene som har minst avregistrerte biler, færre enn f.eks Toyota som ikke har elbiler...

FB_IMG_1616961493723.jpg

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (42 minutter siden):

Finnes det noe som helst statistikk eller annet grunnlag for å hevde at elbiler kondemneres oftere enn andre biler? Jeg har ikke sett noe statistikk på det, det eneste jeg vet finnes er statistikk på bilmerker og avskilting som oftest kommer av kondemnering når det er ganske nye biler.

Jeg tar meg friheten å poste denne tabellen som en annen person har laget med tall fra ssb. Den gir ingen tydelige tall når det gjelder elbiler vs ICE, men man kan se at f.eks Tesla, som bare leverer elbiler, er et av merkene som har minst avregistrerte biler, færre enn f.eks Toyota som ikke har elbiler...

FB_IMG_1616961493723.jpg

https://dinside.dagbladet.no/motor/derfor-ender-de-pa-dynga/73046836

 

Dette er mye omtalt i media. Tesla er rimelig nytt merke i Norge. Derfor blir statistikken null når alderen passerer kolonne 2.  

Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 timer siden):

https://dinside.dagbladet.no/motor/derfor-ender-de-pa-dynga/73046836

 

Dette er mye omtalt i media. Tesla er rimelig nytt merke i Norge. Derfor blir statistikken null når alderen passerer kolonne 2.  

Hverken den artikkelen eller nrk sitt program om kondemnering av nesten nye elbiler har noe som helst tall eller undersøkelser som backer teorien om at rlbiler kondemneres oftere enn andre biler. Det er naturlig at flere elbiler skades og kondemneres når det blir flere på veien, spørsmålet må være om det er verre enn andre biler og deeneste tallene vi har til nå viser det motsatte.

Men det er klart at om de bare skrev biler og ikke elbiler så ville ikke saken blitt så mye kommentert og sitert, de får flere klikk ved å insinuere noe negativt om elbiler for da fyrer man opp begge leirer. Men de har ikke påstått at elbiler er verre, bare tatt med elbiler i saken sin, for alt vi vet kan de sitte på tallmateriale som viser atdieselbiler er verre, men unnlater å ta det med.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (2 timer siden):

Hverken den artikkelen eller nrk sitt program om kondemnering av nesten nye elbiler har noe som helst tall eller undersøkelser som backer teorien om at rlbiler kondemneres oftere enn andre biler. Det er naturlig at flere elbiler skades og kondemneres når det blir flere på veien, spørsmålet må være om det er verre enn andre biler og deeneste tallene vi har til nå viser det motsatte.

Men det er klart at om de bare skrev biler og ikke elbiler så ville ikke saken blitt så mye kommentert og sitert, de får flere klikk ved å insinuere noe negativt om elbiler for da fyrer man opp begge leirer. Men de har ikke påstått at elbiler er verre, bare tatt med elbiler i saken sin, for alt vi vet kan de sitte på tallmateriale som viser atdieselbiler er verre, men unnlater å ta det med.

https://ofv.no/aktuelt/2020/drøyt-120-000-personbiler-vraket-mot-pant-i-2019

Det står at snittalder for vraking av bensinbil var 18år el bil 6,5 år

  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Trestein said:

bensinbil var 18år el bil 6,5 år

Dette må vel være bevis godt nok for de som hevder elbiler lever evig. Det vil ta mange, mange tiår før dette eventuelt blir snudd om på. Og i tillegg når bensinbiler blir dyrere eller umulig å kjøpe nye vil man reparere mye mer på de gamle. Særlig de som skrur litt selv og har det som hobby. Høye timepriser på verksted er vel hovedårsak til at biler vrakes tidlig.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, kremt said:

Dette må vel være bevis godt nok for de som hevder elbiler lever evig. Det vil ta mange, mange tiår før dette eventuelt blir snudd om på. Og i tillegg når bensinbiler blir dyrere eller umulig å kjøpe nye vil man reparere mye mer på de gamle. Særlig de som skrur litt selv og har det som hobby. Høye timepriser på verksted er vel hovedårsak til at biler vrakes tidlig.

Det beviser da absolutt ingen ting. Det er bare ti år siden elbiler begynte å vises i statistikken. Det vil allid kondemneres noen biler p.g.a. produksjonsdefeker eller ulykker, at et relativ nytt produkt da har en lav gjennomsnittlig alder før kondemnering er forventet og sier ingenting om levetiden.

Du kan for all del hente ut data fra slik statistikk, men gjennomsnittsalderen er ikke nyttig til å sammenligne. Skal du vise noe må du kunne vise at realivt flere biler kondemneres som andel av den totale flåten, justert for forventbar slitasje (I.e. om elbiler kjøres mer kan det være en helt ualarmerende grunn til raskere kondemnering)

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
9 minutes ago, kremt said:

Dette må vel være bevis godt nok for de som hevder elbiler lever evig. Det vil ta mange, mange tiår før dette eventuelt blir snudd om på. Og i tillegg når bensinbiler blir dyrere eller umulig å kjøpe nye vil man reparere mye mer på de gamle. Særlig de som skrur litt selv og har det som hobby. Høye timepriser på verksted er vel hovedårsak til at biler vrakes tidlig.

Den som lever får se, men synes nok dette var litt for bastant. Ellers er det også litt rart å sammenlikne elbiler som knapt har vært på norske veier i 10 år med tradisjonelle biler som har flere tiårs forsprang. Blir som om man skal snakke om klimaendringer og sammenlikner tall kun fra de siste 20 årene. Skal man få et reelt bilde trenger vi data over lengre tid. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Det står at snittalder for vraking av bensinbil var 18år el bil 6,5 år

Når man i praksis mangler data for elbiler eldre enn ca 10 år så kan jo ikke snittet bli høyere enn 10 år.. Det burde være forståelig.

La oss heller se statistikk på andel elbiler som er vraket i en alder av 1 år, 2 år osv. og det samme for bensin- og diesel-biler.

Tabellen til @RJohannesen ga noen hint, men den er vel ikke vektet for markedsandelen til de ulike bilmerkene så det må taes med en stor klype salt. Det er rådata som ikke er brukbare til å forklare det vi snakker om sånn rett ut av tabellen. Årsaken til vraking er heller ikke oppgitt. Det kunne vært interessant å se f.eks på fordelingen mellom ulykkesskader vs "selvdøde" kjøretøy.

OFV har sikkert både kompetanse og tallgrunnlag til å lage en egen rapport på levetiden til ulike bilmodeller, eller drivstofflinjer, men det er en jobb de neppe deler ut som gratis-stoff.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, kremt said:

Man hadde elbiler på 1890-tallet.......

Poenget til meg og @sverreb er at de siste tiårene har elbiler vært så og si ikke-eksiterende (før de ca 10 siste årene), slik at man sammenlikner to tall som overhode ikke er sammenlignbare. Skal man sammenligne noe må man sørge for at samtlige tall er representative. 
Hvis ikke kunne vi jo tatt salgstallene til Playtstation 5 versus Playstation 4, og laget en eller annen rar sak om at Playstation 5 var en megaflopp. Begynner man å grave litt i det blir ting plutselig litt mer forklarende (nytt, høy pris, mange har ikke fått fatt i konsollen enda osv.).

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, kremt said:

Man hadde elbiler på 1890-tallet.......

Det er helt ubetydelig. Når populasjonen vokser kraftig blir snittet totalt dominert av selv de veldig få bilene som forventbart blir kondemnert p.g.a. ulykker, produksjonsdefekter eller fordi de er brukt opp tidlig (Noen mennesker bruker faktisk opp en bil på noen få år)

Gjennomsnittstall er ofte en felle. Misbruk av gjennomsnitt for å trekke uforsvarbare konklusjoner er dessverre alt for vanlig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (14 minutter siden):

Når man i praksis mangler data for elbiler eldre enn ca 10 år så kan jo ikke snittet bli høyere enn 10 år.. Det burde være forståelig.

La oss heller se statistikk på andel elbiler som er vraket i en alder av 1 år, 2 år osv. og det samme for bensin- og diesel-biler.

Tabellen til @RJohannesen ga noen hint, men den er vel ikke vektet for markedsandelen til de ulike bilmerkene så det må taes med en stor klype salt. Det er rådata som ikke er brukbare til å forklare det vi snakker om sånn rett ut av tabellen. Årsaken til vraking er heller ikke oppgitt. Det kunne vært interessant å se f.eks på fordelingen mellom ulykkesskader vs "selvdøde" kjøretøy.

OFV har sikkert både kompetanse og tallgrunnlag til å lage en egen rapport på levetiden til ulike bilmodeller, eller drivstofflinjer, men det er en jobb de neppe deler ut som gratis-stoff.

Glemte å skrive at den er vektet for bilmerkene, den viser antall avregistrerte biler i prosent av antall registrerte biler for hvert merke. Mener å huske at det var Arne Kleppestrand som laget den tabellen i en annen diskusjon på nettet i etterkant av nrks program om vaking av elbiler.

kilde er ssb så den er fullt etterprøvbar om noen vil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (20 timer siden):

Det vil fortsatt være enorme mengder diesel som selges om både 10 og 20 år. Det er ingen realistiske løsninger i sikte for langtransport og distribusjonsbiler annet enn diesel. Gravemaskiner, hjullastere, bulldosere, traktorer, generatorer, kompressorer osv er likeså. Diesel i lange tider. Mange av disse sluker store mengder drivstoff per år, i motsetning til en liten bil som kjører svært mye på f.eks 500 liter per år.

Det er flere som jobber med batterielektriske trailere. Tesla Semi vil ha en rekkevidde på 800 km. Og husk at batteriteknologi stadig utvikles videre, og kostnader presses nedover.

Langtransport klarer fint å bruke batterielektrisk. Man kjører ikke 24/7.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 timer siden):

https://dinside.dagbladet.no/motor/derfor-ender-de-pa-dynga/73046836

Dette er mye omtalt i media. Tesla er rimelig nytt merke i Norge. Derfor blir statistikken null når alderen passerer kolonne 2.  

Hva har denne linken med saken å gjøre? Den handler om at det er billigere å skrote bilen ved f.eks. ulykke enn å reparere den blant annet fordi det er moms på reservedeler men ikke på selve bilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...