masjoninfor Skrevet 28. desember 2021 Del Skrevet 28. desember 2021 Jeg har kjøpt en ny ekstern harddisk. Er det noen grunn til å formatere den eller kan jeg bruke den som den er? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 28. desember 2021 Del Skrevet 28. desember 2021 Om det er Windows du bruker så er greie format NTFS eller exFAT. Så om den allerede er formatert som en av disse så kan du bruke den som den er. Om du bruker den kun med Windows så er NTFS format anbefalt om det er en harddisk. Lenke til kommentar
strike_ Skrevet 28. desember 2021 Del Skrevet 28. desember 2021 Nå er det lenge siden jeg har kjøpt ekstern disk, men mener å huske at de kommer ferdig formatert med NTFS, men jeg kan ta feil. Når du formaterer en disk så betyr det at du skriver et tomt filsystem til disken. Det er det formatering er. Uten et filsystem kan man ikke lagre filer på disken. Så ja, er ikke disken formatert så må den formateres før du kan lagre filer på den. Og som sagt over her så er det NTFS som er mest brukt for windows. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 28. desember 2021 Del Skrevet 28. desember 2021 En del leverer slike disker med FAT32, og da pleier jeg å kjøre quickformat til enten NTFS eller exFAT slik at jeg unngår begrensningen på filstørrelse. Kjører du Mac bør du også formatere disken slik at den får Apple-filsystem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå