Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bobler i 1 takplate på soverommet.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjøpte leilighet i september 2021. Jeg oppdaget i går morges at det er bobler på den ene takplata på soverommet. Da jeg kom hjem etter jobb og skulle ta bilder, var boblene stort sett borte men jeg kunne fortsatt se at det var skrukkete der boblene hadde vært. I dag morges var boblene igjen der. Jeg har ingen erfaring med sånt, men mistenker mulig luftfuktighet som samler seg i den takplata (siden boblene er størst på morgenen og nesten usynlig på ettermiddag), men hva tenker dere? 

Hva slags selskap fikser sånt? 

Går noe sånt på forsikring eller må man slanke lommeboka en del? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
41 minutes ago, xClaymanx said:

Om du får vanndråper i taket på nattestid har du alt for lite ventilasjon på rommet. Dugg på vindu er vanlig, men ikke i taket.

Er leiligheten gammel? Kan det være vann fra etasjen over?

Ingen vanndråper som jeg kan se. Det er store større bobler circa 2-4cm i omkrets. Jeg har lagt en håndkle ved vinduskanten så det kan tiltrekke seg en del fuktighet. 

Selve bygget er fra 2005 og jeg bor i 2. Etasje med eget loft over, altså ingen andre over meg.

Lenke til kommentar

Hvis det er boble i malingen i taket er det nesten garantert at du har en vannlekkasje i taket. Har selv bekjente som har fått denne boblen kun nå og da og spesielt ved kraftig regn i mange dager. Når de rev taket rant vannet ut.

Dette kan komme av vann som finner veien utenfra eller lekasje i rør hvis det er blokk.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
4 minutes ago, xClaymanx said:

Merkelig fenomen. Bobler skal det så absolutt ikke være i tak uansett.

Kom dette kun nå etter det ble kaldt, eller har det vært der tidligere også?

Kanskje sjekke på loftet om du ser noe ovenfra om mulig.

Ellers ville jeg nok ha sjekket med snekkerfirma om det kan være noe feil.

Jeg la ikke merke til det da jeg overtok i september, da sjekka jeg alt grundig, og heller ikke i tiden etter, men så tilfeldigvis oppi taket i går morges og så det. Jeg tenker å sjekke løftet i dag og se om det lekker der ja. Snekkerfirma fikser sånt altså? 

2 minutes ago, Theo343 said:

Hvis det er boble i malingen i taket er det nesten garantert at du har en vannlekkasje i taket. Har selv bekjente som har fått denne boblen kun nå og da og spesielt ved kraftig regn i mange dager. Når de rev taket rant vannet ut.

Hmm kanskje det, det som forundrer meg er, boblene utvider som om morgenen (når 2 stk har sovet i soverommet) og "flater" seg ut utover dagen. Uten noen form for erfaring, så kjennes det mer ut som luft og fuktighet, framover vann. For vannbobler hadde sannsynligvis ikke blitt mindre, men heller større? 

Lenke til kommentar

Her tenker jeg på sakte snøsmelting siden du ikke har noen over deg.

Om du finner ut at det kommer inn vann så har du jo muligens noe å ta selger på siden det er så kort tid siden du tok over.

Mulig du også kjøpte boligkjøperforsikring.

1. Sjekk først for lekasje på loft/tak

2. Viss Ja, kontakt forsikringsselskap

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
3 hours ago, Sari95 said:

Jeg har lagt en håndkle ved vinduskanten så det kan tiltrekke seg en del fuktighet. 

Har du fukt i vinduskarmen? Det indikerer dårlig ventilasjon. Har boligen forsert eller balansert ventilasjon? Står aggregatet på hele døgnet? Hvilket trinn står det på? Er filtre skiftet og vifte rengjort?

Lenke til kommentar
6 hours ago, Sari95 said:

Jeg la ikke merke til det da jeg overtok i september, da sjekka jeg alt grundig, og heller ikke i tiden etter, men så tilfeldigvis oppi taket i går morges og så det. Jeg tenker å sjekke løftet i dag og se om det lekker der ja. Snekkerfirma fikser sånt altså? 

Hmm kanskje det, det som forundrer meg er, boblene utvider som om morgenen (når 2 stk har sovet i soverommet) og "flater" seg ut utover dagen. Uten noen form for erfaring, så kjennes det mer ut som luft og fuktighet, framover vann. For vannbobler hadde sannsynligvis ikke blitt mindre, men heller større? 

Vannbobler bak maling kan komme og gå. Spesielt om det er varmt i rommet om dagen så vil varmen i luften ta opp fuktigheten. Når det blir kaldt om natten slipper luften fuktigheten igjen. Det at du får en stor boble tyder på at det har vært et problem over lang tid.

Jeg ville ringt forsikringselskapet og bedt de vurdere det.

Ift. til vannlekkasje fra loft og tak, sjekk også vannlekkasje via yttervegg mot etasjeskillet. Dette kan forekomme om det er skjøter i kledningen uten å skråskjære eller det er konstruksjoner mot yttervegg som ikke er vatret så vann renner vekk fra husvegg ol. Hvis bygningen er gammel kan man avdekke mange ting som man i dag ser som kontruksjonsfeil.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
1 hour ago, xClaymanx said:

Bygget er fra 2005 som trådstarter skriver, så dette er nok forhåpentligvis ikke tilfellet

Jeg bor i blokk fra 2005, og her begynner konstruksjonsfeil og dårlig håndverk fra byggetiden å synes godt. Vedlikeholds- og korrigeringskostnadene er økende.

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (16 timer siden):

Jeg bor i blokk fra 2005, og her begynner konstruksjonsfeil og dårlig håndverk fra byggetiden å synes godt. Vedlikeholds- og korrigeringskostnadene er økende.

Ja, det er skremmende hvor dårlig nybygg er i motsetning til eldre bygg hvor man faktisk hadde en viss kontroll selv på hvordan ting foregikk og ikke bare ventet på at man fikk levert nøkkelen.

Lenke til kommentar
On 12/28/2021 at 11:25 AM, xClaymanx said:

Her tenker jeg på sakte snøsmelting siden du ikke har noen over deg.

Om du finner ut at det kommer inn vann så har du jo muligens noe å ta selger på siden det er så kort tid siden du tok over.

Mulig du også kjøpte boligkjøperforsikring.

1. Sjekk først for lekasje på loft/tak

2. Viss Ja, kontakt forsikringsselskap

Da har jeg sjekket loftet. Ingen tegn til lekkasje derfra, så anser det som usannsynlig. Prøvde å lufte rommet skikkelig før natta og hold soveromsdøra åpen hele natta, da er det betydelig mindre bobler. 

De første 5 bildene er fra i dag morges, kan tydelig se "boble, skrukket" takplate. De andre er fra kvelden før, hvor det er vanskelig å få det på bilde. 20211229_084432.thumb.jpg.9bd043a156b686985627eab24e536c34.jpg20211229_084426.thumb.jpg.1a2853d01b64d81fe50da3d54052e216.jpg20211229_084442.thumb.jpg.779abfea732d3b1392f942e6a8396cf7.jpg20211229_084437.thumb.jpg.2b43456da27a6c5e513d65ead63e276c.jpg

20211229_084450.thumb.jpg.b9ea42b38b800039e839813b3f34c970.jpg

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke noe kjennskap til at høy luftfuktighet kan slå seg i taket, men når du sier at du har lagt en håndkle i vinduskanten så tenker jeg at det er en mulighet. Årsaken kan da være for lite ventilasjon. Er alle ventiler åpne? Hva slags ventilasjon er der? Om det er bare ventilasjon med ventiler på vinduene og døren er lukket så blir det for lite ventilasjon, om der ikke er motorisert avtrekk i leiligheten.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
2 hours ago, xClaymanx said:

Disse platene er forsåvidt enkle å bytte ut, og koster ikke allverden.

Ville prøvd å stikke hull på en plate når den er oppblåst og se om noe renner ut. Husk å legg noe under som kan ta av for det som eventuelt kommer ut.

Kontakt forsikringsselskap dersom det renner vann ut

Supert, skal prøve det! Hva slags forsikring dekker noe sånt? Ikke innbo, om jeg har forstått riktig. 

1 hour ago, Svein M said:

Nå har jeg ikke noe kjennskap til at høy luftfuktighet kan slå seg i taket, men når du sier at du har lagt en håndkle i vinduskanten så tenker jeg at det er en mulighet. Årsaken kan da være for lite ventilasjon. Er alle ventiler åpne? Hva slags ventilasjon er der? Om det er bare ventilasjon med ventiler på vinduene og døren er lukket så blir det for lite ventilasjon, om der ikke er motorisert avtrekk i leiligheten.

Ja, det er mulig, kommer en del dugg og dråper på vinduet hver morgen. Er naturlig trekk, kun et hull i veggen med ventil som åpnes og lukkes med en tråd man trekker i. 

1 hour ago, NoBo said:

Kan være en lurt å måle luftfuktigheten med et hygrometer for å få en pekepinn på hvor høy fuktighet det er på rommet. De fleste kan gi en Min|Max gjennom et døgn. Anbefalt er mellom 40% og 60% relativ fuktighet selv om den nå på vinteren gjerne er lavere. For logging over tid, kan denne anbefales.

Takk! Det skal jeg gjøre! 😊

Er det snekkere som fikser/bytter takplate? Jeg har ingen kunnskap om sånt, så tror ikke jeg skal prøve å bytte selv 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...