Anterialis Skrevet 27. desember 2021 Del Skrevet 27. desember 2021 (endret) Hei, 1) jeg har gjort endringer i IP-reservasjonene på min UniFi DreamMachine Pro og shufflet litt rundt på adressene på et VLAN. DHCP lease time har vært på 1 døgn. Jeg ønsker å "tvinge IP-renew" på samtlige klienter, men vet at dette egentlig ikke er en mulighet. Løsningen er vel å reboote ruteren (?) eller alle klientene. Men hva om jeg endrer DHCP-release time fra 86.400s til e.g. 120s, vil da klientene få beskjed om at jeg har gjort denne endringen og renew-e addressen sin etter 120s (eller halvparten av renew time, 60s)? Eller sjekkes det kun ved renew når de skal sjekke neste gang, altså at forrige gang de ba DHCP-serveren om ny IP så fikk de også beskjed om at neste gang er om 86400s (1 dag)? Mao, er det kun ved neste DHCP-release (om opp til 86.400s) de vil få beskjeden om at de må renew-e hvert 120s? Dette ble litt klønete skrevet, men håper det forstås. Takk for hjelpen! 2) Hva er enkleste måte å "tvinge" samtlige klienter til å be om ny IP fra DHCP-serveren? Reboote ruter/DHCP-server? EDIT: La til spm. 2. Endret 27. desember 2021 av Anterialis Lenke til kommentar
Janvik Skrevet 27. desember 2021 Del Skrevet 27. desember 2021 Det vil ta 0,5-1 døgn fra du gjør denne endringen til klienter vil begynne å se det. Klienter som har en gyldig lease vil ikke snakke mer med DHCP server før minst halve leasetid har gått. Raskeste løsning på å tvinge frem endring er å koble til klienter på nytt. 2 Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 27. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2021 Janvik skrev (Akkurat nå): Det vil ta 0,5-1 døgn fra du gjør denne endringen til klienter vil begynne å se det. Takk! Det var akkurat det jeg ønsket å få bekreftet, da forstår jeg hvorfor det ikke skjer noe... La til spm. 2 i førstepost: Kan jeg reboote DHCP-serveren for samme resultat? Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 27. desember 2021 Del Skrevet 27. desember 2021 det å restarte dhcp serveren vil ikke hjelpe. Men dersom du rebooter switch som endeutstyr er koblet på så hjelper det, det blir da en link down/up og da kjøres hele dhcp discover prosessen på nytt. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 27. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2021 Interessant, trrunde, takk for forklaringen. Min topologi, om det hjelper..: Alt i Box fiberboks, LAN 4 (bridge mode) --> WAN på UDM-Pro (ruter) UDM-pro: WAN fra fiberboks. LAN (trunk) til Switch (USW-24-PoE) port 24. UDM-pro er DHCP-server. USW-24-Poe: Lan 24 er uplink/trunk til ruter/UDM-Pro. UT LAN til div. kablede enheter, bl.a. AP, NAS m.v. Før jeg leste innlegget ditt gjorde jeg allikevel en restart av DHCP-serveren (UDM-pro). Til min overraskelse ser jeg nå at endringene jeg gjorde for en time siden (endret IP-adresser på tre enheter) har tredd i kraft. For å lære: Hvorfor har denne restarten fungert? Hva skjer når klientene ikke når internett (restarter ruter), vil de allikevel be om ny IP selv om det ikke er tid for dette? Eller vil de bare fortsette og forsøke å nå ruteren (ikke DHCP-serveren) med sin IP-adresse, uten å gjøre noe med IP-biten før evt. release-tiden utgår (50%)? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå