Theo343 Skrevet 28. desember 2021 Del Skrevet 28. desember 2021 (endret) Personlig ønsker jeg meg en RAV4 ekvivalent med god bakkeklaring som det ser ut som vi kanskje får. Endret 28. desember 2021 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. desember 2021 Del Skrevet 28. desember 2021 (endret) Theo343 skrev (1 time siden): Personlig ønsker jeg meg en RAV4 ekvivalent med god bakkeklaring som det ser ut som vi kanskje får. Personlig er jeg ute etter en gammel og billig RAV4 eller lignende til utfarter langt utenfor byen og ofte litt ut i terrenget / kjerreveier, samt noe som tåler at brøytebilen ikke har rukket å brøyte, samt trekkvogn til henger. Får jeg meg noe sånt så kan jeg nøye meg med en liten og billig by-elbil til 90% av kjøringa. Da svir det ikke så mye om fossilen er ekstra tørst. En ting med den gamle RAV4-sjangeren er reparasjonskostnader som følge av slitasje. Når den lille elbilen gjør 90% av jobben så vil antagelig fossilen holde lenge. Edit: Jeg lager meg en egen tråd for det: Endret 28. desember 2021 av Simen1 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. desember 2021 Del Skrevet 28. desember 2021 AL123 skrev (7 timer siden): Nå er det vel ikke vanlig at man oppgraderer bensin og dieselbiler så voldsomt i løpet av modellevetiden heller? Og at batteristørrelsen ikke forandrer seg er en markedsavgjørelse, ikke en teknologisk. Den spesifike effekten har økt fra ca 135 til bortimot 300 wh/kg og det er det som betyr noe. Spesifikk effekt har jeg ikke regnet på. Det er vel ofte spesifikk energi pr vektenhet som blir oppgitt. Vil tro de fleste batteripakker på 80KWh veier ca 450kg. som er 180wh/kg. Tror ikke du finner batterier som er mye lettere Spesifikk effekt har jeg ikke sett mye sammenligning av. Dette er jo veldig avhengig av batteritype. Men enhet tror jeg er w/kg eller KW pr Kilo ev KW /KWH Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 28. desember 2021 Del Skrevet 28. desember 2021 FrihetensRegn skrev (4 timer siden): Flott at det kommer en stasjonsvogn, men det blir få alternativer for de som ønsker å erstatte en trofast XC70, A6 eller E-klasse. Om ikke man kan gå over til SUV. Det er nok fordi det er et døende segment med svært liten markedsandel. Dermed kommer stasjonsvognene lavest ned på prioriteringslista for produsentene. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 29. desember 2021 Del Skrevet 29. desember 2021 Trestein skrev (12 timer siden): Spesifikk effekt har jeg ikke regnet på. Det er vel ofte spesifikk energi pr vektenhet som blir oppgitt. Vil tro de fleste batteripakker på 80KWh veier ca 450kg. som er 180wh/kg. Tror ikke du finner batterier som er mye lettere Spesifikk effekt har jeg ikke sett mye sammenligning av. Dette er jo veldig avhengig av batteritype. Men enhet tror jeg er w/kg eller KW pr Kilo ev KW /KWH Mente selvfølgelig spesifikt energiinnhold, og det gir selvfølgelig mest mening å oppgi den på celle nivå, all den tid vi snakker om batteriutvikling. Dersomvi derimot snakker om elbilutvikling generellt, så er det rimelig å diskutere energiinnhold på pakkenivå, og da er jeg enig med deg. Utviklingen går for tregt, ogbåde batteripakkene og bilene er unødig tunge. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 3. januar 2022 Del Skrevet 3. januar 2022 Det kommer en Opel Astra elektrisk stasjonsvogn. https://www.elbil24.no/nyheter/avslorte-romslig-elektrisk-stasjonsvogn/73877303 1 2 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 3. januar 2022 Del Skrevet 3. januar 2022 (endret) 8 minutes ago, Hanhijnn said: Det kommer en Opel Astra elektrisk stasjonsvogn. https://www.elbil24.no/nyheter/avslorte-romslig-elektrisk-stasjonsvogn/73877303 Artikkelen handler om 2022, denne samt broren peugeot 308 kommer ikke før i 2023, vil jeg tippe så kommer veldig få sent i 2023 så kan heller si 2024. Endret 3. januar 2022 av onkel_jon 1 Lenke til kommentar
99N2JE2U Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 Dette må jeg si meg helt uenig i. Jeg har ikke Tesla selv, men synes fortsatt de er ledende på elbilområdet og legger premissene for mye av det som skjer. De er overlegne på ladehastighet, app, brukergrensesnitt og rekkevidde. I tillegg har de rask akselerasjon og meget bra kjøreegenskaper. Model 3 er i tillegg billig. Model Y er overlegen på plass og kan trekke tung henger. 1 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 AL123 skrev (På 28.12.2021 den 13.00): Den spesifike effekten har økt fra ca 135 til bortimot 300 wh/kg og det er det som betyr noe. Rimac utnyttet celler som hadde 235Wh/kg på den tiden mener jeg å huske. Så det har ikke skjedd så veldig mye. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 oophus skrev (2 timer siden): Rimac utnyttet celler som hadde 235Wh/kg på den tiden mener jeg å huske. Så det har ikke skjedd så veldig mye. Mer enn dobling på 10 år er mye. Min 60år gamle bil med sugemotor har nesten 70hk pr liter. Svært få familiebiler i dag har mer enn det. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 AL123 skrev (3 minutter siden): Mer enn dobling på 10 år er mye. Min 60år gamle bil med sugemotor har nesten 70hk pr liter. Svært få familiebiler i dag har mer enn det. 235 til 300wh/kg er da ikke "mer en dobling"? Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 oophus skrev (1 minutt siden): 235 til 300wh/kg er da ikke "mer en dobling"? Rimac er ikke 10 år. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 AL123 skrev (38 minutter siden): Rimac er ikke 10 år. Han har holdt på med og vært opptatt av elbiler i over 10 år. I en av videoene så snakker Mate om batteriteknologi, og tidlig 2010 tall så fikk de tak i celler med 235wh/kg. Mesteparten av utvikling for dette har kommet med bedre pakking av pakkene, og ikke så imponerende fremgang av energitetthet i cellene. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 11. januar 2022 Del Skrevet 11. januar 2022 oophus skrev (4 timer siden): Han har holdt på med og vært opptatt av elbiler i over 10 år. I en av videoene så snakker Mate om batteriteknologi, og tidlig 2010 tall så fikk de tak i celler med 235wh/kg. Mesteparten av utvikling for dette har kommet med bedre pakking av pakkene, og ikke så imponerende fremgang av energitetthet i cellene. Fokuset har vært på andre ting enn energitetthet i denne tiden. Tesla klarte allerede i 2011 å pakke inn nok energi i en elbil uten at det gikk for mye ut over innvendig plass, så da har man fokusert på de områdene som har vært et problem: Pris, bærekraftig materialbruk og delvis levetid. Men først og fremst; pris. Å fjerne kobolt har f.eks ingen positiv virkning på energitettheten, men det er noe omtrent alle jobber med. 2 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 11. januar 2022 Del Skrevet 11. januar 2022 Jens Kr. Kirkebø skrev (4 timer siden): Fokuset har vært på andre ting enn energitetthet i denne tiden. Tesla klarte allerede i 2011 å pakke inn nok energi i en elbil uten at det gikk for mye ut over innvendig plass, så da har man fokusert på de områdene som har vært et problem: Pris, bærekraftig materialbruk og delvis levetid. Men først og fremst; pris. Å fjerne kobolt har f.eks ingen positiv virkning på energitettheten, men det er noe omtrent alle jobber med. Trur nok at batteriprodusenter har hatt samme fokus hele veien. Det er de som gjør jobben og selger produktet, og ikke bilprodusentene. Lenke til kommentar
RTA0VA7X Skrevet 13. mars 2022 Del Skrevet 13. mars 2022 "17 spennende elbiler som kommer i 2022" da med et bilde av en utrolig stygg Toyota/Subaru med mystiske plastdeler klistret til karosseriet. "Spennende"! 😂 2 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 13. mars 2022 Del Skrevet 13. mars 2022 Trist at så mange fortsatt tviholder på det "bulke"-designspråket. Subaruen og Toyotaen er verst. Ser ikke ut. 2 Lenke til kommentar
Leiern Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Plemty av flotte billige, store brukte biler 2017-2020 modeller på finn, som du slipper alt dette styret med Riktignok ikke EL da Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Leiern skrev (1 time siden): Buzz? Lightyear? 😉 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå