FluggerNO Skrevet 28. desember 2021 Del Skrevet 28. desember 2021 Er ikke MG5 en stasjonsvogn da? Håper forøvrig at det kommer en EL stasjonsvogn størrelse passat snart. Savner den bilen. 2 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. desember 2021 Del Skrevet 28. desember 2021 Sjørøver skrev (13 timer siden): Og ikke en stasjonsvogn. Håper ikke Buzz blir en skuffelse. Sitat Nest år kommer også en helt elektrisk stasjonsvogn. MG 5 leveres til kunder i løpet av andre kvartal 2022, og er første elbil av sitt slag. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Roger Moore Skrevet 28. desember 2021 Populært innlegg Del Skrevet 28. desember 2021 Håper elles en kan belyse de etiske problemene og de høyst potensielle fremtidige problemene ved å kjøpe kinesisk. Ved å støtte kinesisk industri støtter en å fremtidig leve som slave av Kina. Kina har bygget en enorm trojansk hest via å lure Vesten inn til seg. 10 1 Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 28. desember 2021 Del Skrevet 28. desember 2021 (endret) Ove Kvam skrev (1 time siden): Her var det stort sett veldig store og forholdsvis dyre biler. Bestselgerne i Europa er rimelige småbiler. Utvalget av elektriske småbiler er skuffende, og vil bremse overgangen til elbil. At e-tron på et tidspunkt var Norges mest solgte bil, sier noe om hvor vellykket avgiftsregime på ICE-biler har vært i Norge. I land der elbilen faktisk må konkurrere mot ICE på like premisser, vil det nok gå mye tregere. edit: Med vellykket mener jeg at den har fungert etter hensikten. Ikke at det er rettferdig/riktig/osv. Endret 28. desember 2021 av Dassen 4 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 28. desember 2021 Del Skrevet 28. desember 2021 Jens Kr. Kirkebø skrev (10 timer siden): Toyota kommer etter, og det morsomme er at de tilbyr yoke-ratt på sin første ordentlige elbil. De følger altså etter Tesla på det området. Ikke i det hele tatt. Om Toyota setter på en yoke så vil det få variabelt rattutslag slik at det er til å leve med. I motsetning til Tesla som bare fjernet halve rattet på den samme styresnekka. 6 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 28. desember 2021 Del Skrevet 28. desember 2021 Ove Kvam skrev (1 time siden): Her var det stort sett veldig store og forholdsvis dyre biler. Bestselgerne i Europa er rimelige småbiler. Utvalget av elektriske småbiler er skuffende, og vil bremse overgangen til elbil. Vi er også det eneste landet i verden med et sterkt regressivt incentivregime. Dess dyrere elbil dess mer støtte og dertil mindre CO2-reduksjon. 4 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 28. desember 2021 Del Skrevet 28. desember 2021 Ove Kvam skrev (2 timer siden): Her var det stort sett veldig store og forholdsvis dyre biler. Bestselgerne i Europa er rimelige småbiler. Utvalget av elektriske småbiler er skuffende, og vil bremse overgangen til elbil. Det har vært sammenhengende sutring i mange år nå om at elbilene er så små og at en vil ha noe større. Kommet masse småbiler de siste årene så der er utvalget bra. 4 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. desember 2021 Del Skrevet 28. desember 2021 Simen1 skrev (10 timer siden): Vektmessig skjedde det lite i 2017-20 fordi økt energitetthet (kWh/kg) i hovedsak ble motvirket av at batterikapasiteten (kWh) økte. Fra 2020 har det for enkelte merker gått i en annen retning: Lavere energitetthet for å slippe kobolt og nikkel i batteriene. Det ventes bare mindre justeringer av energitettheten de nærmeste årene og dette kommer sikkert til å bli motvirket av økt batterikapasitet. Lav vekt er et mye dårligere salgsargument enn km rekkevidde. Det virker bare som om ingen av bilfabrikantene klarer å lage noe selv. Vi får det kineserne lager. Hverken bærekraftig eller innovativt. Hadde trodd at noen av fabrikantene hadde klart å lage noe selv. Mulig at de lisensproduserer men ingen har kommet med noe særlig nytt siste 10år. Hadde tro på Varta sitt nye batteri men har ikke sett biler som har dette Å pakke batterier og lage el drivverk ser ikke ut til å være noe problem 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 28. desember 2021 Del Skrevet 28. desember 2021 Trestein skrev (35 minutter siden): Det virker bare som om ingen av bilfabrikantene klarer å lage noe selv. Vi får det kineserne lager. Hverken bærekraftig eller innovativt. Hadde trodd at noen av fabrikantene hadde klart å lage noe selv. Mulig at de lisensproduserer men ingen har kommet med noe særlig nytt siste 10år. Hadde tro på Varta sitt nye batteri men har ikke sett biler som har dette Å pakke batterier og lage el drivverk ser ikke ut til å være noe problem Nåvel, nå har effekt/vektforholdet doblet seg på ti år, så vil vel si at det har skjedd en hel del. 6 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. desember 2021 Del Skrevet 28. desember 2021 AL123 skrev (8 minutter siden): Nåvel, nå har effekt/vektforholdet doblet seg på ti år, så vil vel si at det har skjedd en hel del. Noe har skjedd, men om man ser på tesla 2012 vs 2022 er det rimelig små forskjeller. Batteri er vel økt fra 85 til 100KWh. Ser man på m3 er det omtrent ingenting som er endret på 5år. Samme batteri samme performance . BMW og E golf har jo hatt en viss utvikling. Porche er vel designet for 350KW ladehastighet som ikke har vert nødvendig å oppgradere til pga konkurranse 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 28. desember 2021 Del Skrevet 28. desember 2021 17 hours ago, Sjørøver said: Og ikke en stasjonsvogn. Håper ikke Buzz blir en skuffelse. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 28. desember 2021 Del Skrevet 28. desember 2021 Trestein skrev (Akkurat nå): Noe har skjedd, men om man ser på tesla 2012 vs 2022 er det rimelig små forskjeller. Batteri er vel økt fra 85 til 100KWh. Ser man på m3 er det omtrent ingenting som er endret på 5år. Samme batteri samme performance . BMW og E golf har jo hatt en viss utvikling. Porche er vel designet for 350KW ladehastighet som ikke har vert nødvendig å oppgradere til pga konkurranse Nå er det vel ikke vanlig at man oppgraderer bensin og dieselbiler så voldsomt i løpet av modellevetiden heller? Og at batteristørrelsen ikke forandrer seg er en markedsavgjørelse, ikke en teknologisk. Den spesifike effekten har økt fra ca 135 til bortimot 300 wh/kg og det er det som betyr noe. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. desember 2021 Del Skrevet 28. desember 2021 Trestein skrev (42 minutter siden): Noe har skjedd, men om man ser på tesla 2012 vs 2022 er det rimelig små forskjeller. Batteri er vel økt fra 85 til 100KWh. Ser man på m3 er det omtrent ingenting som er endret på 5år. Samme batteri samme performance . Vel, I 2012 var model S 85 den elbilen med desidert lengst rekkevidde, 402 km etter EPA-standarden. I dag har vi en rekke elbiler med over 600 km rekkevidde etter den noe mer realistiske WLTP standarden, og model S Plaid+ skulle jo komme i 2022 med 837 km, men er vist fjernet fra hjemmesidene nå. NIO skulle visst komme med en som har 150 kWh og 1000 km rekkevidde etter kinesisk standard. Lucid Air med 836-840 km med et 112-118 kWh batteri. For ikke å snakke om utvalget av elbiler med rekkevidde i området rundt gamle model S 85. Så jeg vil påstå det har skjedd veldig mye de siste 10 årene. Kanskje du satt deg litt for høye forventninger og skuffelsen skyldes forventningene? 2 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. desember 2021 Del Skrevet 28. desember 2021 Trestein skrev (2 timer siden): Det virker bare som om ingen av bilfabrikantene klarer å lage noe selv. Vi får det kineserne lager. Hverken bærekraftig eller innovativt. Hadde trodd at noen av fabrikantene hadde klart å lage noe selv. Mulig at de lisensproduserer men ingen har kommet med noe særlig nytt siste 10år. Hadde tro på Varta sitt nye batteri men har ikke sett biler som har dette Å pakke batterier og lage el drivverk ser ikke ut til å være noe problem Det handlar ikkje nødvendigvis så mykje om å klare det, men om kostnad. Det er dyrt å utvikle og gjerne endå dyrare å produsere noko sjølv. Kina blir brukt pga. prisen, og alle produsentane er ute etter å maksimere profitt. Det betyr at dei må gjere seg avhengige av eit regime som Kina. Tesla produserer i Kina, Apple produserer i Kina, og mange andre. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 28. desember 2021 Del Skrevet 28. desember 2021 Forfriskende å se andre segmenter enn SUV. Cupra Born, I.D Buzz og IONIQ 6 ser spennende ut. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. desember 2021 Del Skrevet 28. desember 2021 Simen1 skrev (1 time siden): Vel, I 2012 var model S 85 den elbilen med desidert lengst rekkevidde, 402 km etter EPA-standarden. I dag har vi en rekke elbiler med over 600 km rekkevidde etter den noe mer realistiske WLTP standarden, og model S Plaid+ skulle jo komme i 2022 med 837 km, men er vist fjernet fra hjemmesidene nå. NIO skulle visst komme med en som har 150 kWh og 1000 km rekkevidde etter kinesisk standard. Lucid Air med 836-840 km med et 112-118 kWh batteri. For ikke å snakke om utvalget av elbiler med rekkevidde i området rundt gamle model S 85. Så jeg vil påstå det har skjedd veldig mye de siste 10 årene. Kanskje du satt deg litt for høye forventninger og skuffelsen skyldes forventningene? Ser man på vw e golf som hadde 22kwh i 2012 med dagens ID3 med 75kwh så har det jo skjedd noe. Problemet er at vekt og energiforbruk ofte øker. Det må jeg betale for. Kjøper jeg et stort batteri må det forvarmes hver morgen, rulle motstand øker, slitasje på bil øker, kapital utgifter øker. Som sagt så hadde jeg forventet en kraftig prisnedgang på el biler og vesentlig bedre vekt /energiforhold enn det man kan kjøpe i dag. Nå må jeg snart bytte bil og sliter med å finne noe som er verdifullt om 10år. Tror vel at solid state kommer og vil gjøre dagens teknologi verdiløs. Spørsmålet er hvor lenge jeg kan strekke levetiden til bilene jeg har i dag Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. desember 2021 Del Skrevet 28. desember 2021 (endret) Trestein skrev (43 minutter siden): Ser man på vw e golf som hadde 22kwh i 2012 med dagens ID3 med 75kwh så har det jo skjedd noe. Problemet er at vekt og energiforbruk ofte øker. Det må jeg betale for. Kjøper jeg et stort batteri må det forvarmes hver morgen, rulle motstand øker, slitasje på bil øker, kapital utgifter øker. Det er ingenting som hindrer deg i å kjøpe en e-golf fra 2012 - bortsett fra at den ble introdusert i 2014 da.. Men av nyskjerrighet: Hva er fascinasjonen for lav vekt? Har tregulv i garasjen med begrenset bæreevne? - Slitasjen på bilen øker ikke med vekta, bilene dimensjoneres for den vekta de har. - Du trenger ikke forvarme bilen hver morgen. Til daglig småkjøring er det ofte meningsløst å forvarme batteriet i det hele tatt. Det går helt fint å kjøre med kaldt batteri. - Rullemotstanden øker i teorien litt, men motvirkes ofte av at nye biler leveres med dekk som har lavere rullemotstand. - Kapitalutgiftene øker - ja, men du kan jo kjøpe en e-golf 2014 til en brøkdel av det den kostet i 2014. - Det største hinderet mot Solid state er at de tåler kulde dårlig. Det er nok lenge til de blir å se på norske veier. Og når de kommer så vil nok prisen stå i stil til egenskapene. Du kan sikkert finne de i biler fra millionen og opp i starten. Jeg tror altså ikke du trenger å frykte at solid state skal gjøre en ny elbil verdiløs innen 10 år. Endret 28. desember 2021 av Simen1 2 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 28. desember 2021 Del Skrevet 28. desember 2021 Zeph skrev (7 timer siden): Den lignet absolutt ikke på en stasjonsvogn. Mer som en tiguan-touran hybrid. Sjekket specs, og den ser ikke så dum ut. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 28. desember 2021 Del Skrevet 28. desember 2021 2 hours ago, Sjørøver said: Den lignet absolutt ikke på en stasjonsvogn. Mer som en tiguan-touran hybrid. Sjekket specs, og den ser ikke så dum ut. De sammenligner den med Golf stasjonsvogn. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 28. desember 2021 Del Skrevet 28. desember 2021 Flott at det kommer en stasjonsvogn, men det blir få alternativer for de som ønsker å erstatte en trofast XC70, A6 eller E-klasse. Om ikke man kan gå over til SUV. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå