Gå til innhold

17 elbiler vi ser frem til i 2022


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For ikke å nevne Model Y fra Berlin med de nye 4680-battericellene. Det blir interessant om de nye cellene vil medføre lavere pris og større rekkevidde, eller en av delene. Eller så kan det være at de beholder dagens pris og rekkevidde, og dermed må bruke mindre batterier og får mye høyere profitt på hver bil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (Akkurat nå):

Liten tvil om det er Tyskland og Kina som er premissleverandørene for elbiler. Så får vi regne med at Toyota som vanlig kommer sigende som et tankskip med kvalitet i alle ledd.

Når hadde Toyota sist kvalitet i alle ledd?? Forøvrig har jeg ikke sett bevis for at Kina er premissleverandør for noe som helst bortsett fra selve batteriene.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
AL123 skrev (8 minutter siden):

Når hadde Toyota sist kvalitet i alle ledd?? Forøvrig har jeg ikke sett bevis for at Kina er premissleverandør for noe som helst bortsett fra selve batteriene.

I dag for eksempel har Toyota kvalitet i alle ledd. Du må ikke blande kvalitet og luksus. Toyota handler om kvalitet, ikke luksus.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (1 minutt siden):

I dag for eksempel har Toyota kvalitet i alle ledd. Du må ikke blande kvalitet og luksus. Toyota handler om kvalitet, ikke luksus.

Okey? Kan du nevne en motorstamme de siste 20 årene ikke Toyota har hatt store problemer med? Forøvrig kan alle lage noe driftssikkert hvis det er ribbet for teknologi.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Med et stort unntak av Nissan, virker Japan å henge veldig etter på elbil-trenden. Kunne godt tenkt meg å sett noen elektriske Subaru, Suzuki, Honda og Mazda. (ok, noen av disse er riktignok i startgropa, men det kunne definitivt vært større utvalg).

Er det noe konkret som holder Japan så markant tilbake? (med stort unntak av Nissan selvsagt). Generell tro på en hydrogen-framtid? Skitten el-produksjon og høye elpriser?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Med et stort unntak av Nissan, virker Japan å henge veldig etter på elbil-trenden. Kunne godt tenkt meg å sett noen elektriske Subaru, Suzuki, Honda og Mazda. (ok, noen av disse er riktignok i startgropa, men det kunne definitivt vært større utvalg).

Er det noe konkret som holder Japan så markant tilbake? (med stort unntak av Nissan selvsagt). Generell tro på en hydrogen-framtid? Skitten el-produksjon og høye elpriser?

De har fokus på reelle behov og tilgjengelige løsninger og ikke politisk bestemt «grønt» skifte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (3 timer siden):

Liten tvil om det er Tyskland og Kina som er premissleverandørene for elbiler. Så får vi regne med at Toyota som vanlig kommer sigende som et tankskip med kvalitet i alle ledd.

Toyota kommer etter, og det morsomme er at de tilbyr yoke-ratt på sin første ordentlige elbil. De følger altså etter Tesla på det området.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (29 minutter siden):

Toyota kommer etter, og det morsomme er at de tilbyr yoke-ratt på sin første ordentlige elbil. De følger altså etter Tesla på det området.

Jeg håper nå inderlig at Toyota har vettet i behold og tilbyr ordentlige ratt. Dog, noe Toyota får til som er for komplisert for technoking er gradert utslag. Litt sånn som F1 bilene har. Så om det er å dilte etter eller å peke nese får den enkelte vurdere selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (37 minutter siden):

Toyota kommer etter, og det morsomme er at de tilbyr yoke-ratt på sin første ordentlige elbil. De følger altså etter Tesla på det området.

Toyota tilbyr ikke Yoke på noe som helst. De bildene var fra en konseptbil.Tviler vel på at Toyota ville funnet på noe så irrasjonelt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Trestein skrev (51 minutter siden):

Håper det kommer elbiler med lettere batteri snart. Må snart bytte bil og ønsker noe moderne. Syntes batteri teknikk står veldig stille. Aner faktisk ikke hvem som er best på batteri/elmotor og lading. Alle er omtrent like i performance.

Vektmessig skjedde det lite i 2017-20 fordi økt energitetthet (kWh/kg) i hovedsak ble motvirket av at batterikapasiteten (kWh) økte. Fra 2020 har det for enkelte merker gått i en annen retning: Lavere energitetthet for å slippe kobolt og nikkel i batteriene. Det ventes bare mindre justeringer av energitettheten de nærmeste årene og dette kommer sikkert til å bli motvirket av økt batterikapasitet.

Lav vekt er et mye dårligere salgsargument enn km rekkevidde.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (25 minutter siden):

Ingen er så idiotiske at de lanserer en slik løsning med konvensjonell styring. Toyota kommer utelukkende med rundt ratt fra starten, men de sies å ha utviklet en fly-by-wire løsning med totalt utslag på 150 grader lock to lock. Et rent fly by wiresystem vil imidlertid ikke være mulig å få typegodkjent i EU/EØS pr i dag, så vi får nok vente å se. For øyeblikket er det bare et konsept.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...