Gå til innhold

Lån for å holde formuen nede, hva med årsskiftet? (Løst)

Gjest b407b...4f9

Anbefalte innlegg

Gjest b407b...4f9

Hei.

Tok et forbrukslån nå nylig for å gripe en investeringsmulighet, og for å holde formuesgrensen under Lånekassens nivåer i og med at jeg ikke eier bolig.

Det jeg lurer på er, har jeg skjønt det rett ved at om jeg har dette lånet til over nyttår, og innfrir f.eks i januar, så blir jeg stående med lavere formue  for 2021 enn dersom jeg hadde innfridd det nå i desember? 

Anonymous poster hash: b407b...4f9

Modmelding: La til (løst) i tittelen etter ønske fra TS. 
Mod: Omnia

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
19 minutes ago, Guest b407b...4f9 said:

Det jeg lurer på er, har jeg skjønt det rett ved at om jeg har dette lånet til over nyttår, og innfrir f.eks i januar, så blir jeg stående med lavere formue  for 2021 enn dersom jeg hadde innfridd det nå i desember? 

Kommer an på hva du har investert i. Setter du de i banken går du i null. Er de investert i noe med lavere ligningsverdi enn det du har betalt, f.eks bolig eller aksjer du har betalt for mye for, så får du lavere formue i ligningen.

Lenke til kommentar
Gjest b407b...4f9

1000kr Aksjer teller vel som 600 eller 650 på ligningen? (husker ikke eksakt)

Får en større lønn i januar som var tiltenkt å innfri lånet. Tenkte jeg kanskje kunne trikse med noen tusenlapper der..litt mye  for lite da, men..

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Guest b407b...4f9 said:

1000kr Aksjer teller vel som 600 eller 650 på ligningen? (husker ikke eksakt)

Får en større lønn i januar som var tiltenkt å innfri lånet. Tenkte jeg kanskje kunne trikse med noen tusenlapper der..litt mye  for lite da, men..

Verdisettingsrabatt vel 35% nå ja, så du kan høvle av litt formue på den måten, og bytte det mot aksje-risiko i stedet.

Men støtten fra lånekassen blir redusert forholdsmesig etter hvor langt over grensene du er også, det er ikke enten eller, så regnestykket du må se på er reduksjon i studiestøtte mot omkostninger på lånet og aksjekjøp og sånt. Det blir fort ikke mange kronestykker om å gjøre her.

Lenke til kommentar
Gjest b407b...4f9

Men vil lånet stå i ligningen for 2021 om jeg gjør det opp i januar? Eller er det da såpass tidlig på nyåret at det blir nullet ut som om jeg skulle betalt det ned i dag?

Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Lån for å holde formuen nede, hva med årsskiftet? (Løst)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...