Redaksjonen. Skrevet 27. desember 2021 Del Skrevet 27. desember 2021 Grønn ammoniakk bygger industri på CO2-kutt Lenke til kommentar
Herr Akkar Skrevet 27. desember 2021 Del Skrevet 27. desember 2021 Virker ikke som om det er grenser for oppfinnsomheten når det gjelder å eliminere kraftoverskuddet vårt. 1 1 Lenke til kommentar
naviga Skrevet 29. desember 2021 Del Skrevet 29. desember 2021 Under dampreformering av metangass ved 800 °C vhja. en nikkelkatalysator produseres det 7,05 Kg CO2 for hvert Kg H2 gass, der omtrent 1/3 av metangassen brukes til å vedlikeholde den påkrevde temperaturen. Kilde Wikipedia. Det vil være en meget stor omveltning rent HMS-messig, at en del skip går over til NH3-ammoniakk som drivstoff, der NH3 må håndteres trygt og sikkert i hele den distribuerte forsyningskjeden og kunne lagres i lang tid, samt håndteres ifm ulykker og opphugging av farkoster. NH3 virkning på kroppens organer etterlater ingen tvil om hvor farlig NH3 er for alle levende organismer. NH3 i daglig og utstrakt bruk som drivstoff vil i betydelig grad øke både HMS- og samfunnsrisikoen for veldig mange, og da legge forholdene godt til rette for grupper som ønsker å skade våre samfunn på aller verste vis. Teknisk sett er det jo NH3 som drivstoff en grei og velkjent idè i stadig ny drakt, men samfunnsmessig er det ikke like beint fram i ulike perspektiv, det fikk vi erfare i 2011, da det i etterkant ble lagt restriksjoner på hva slags type kunstgjødsel som ble allment tilgjengelig over disk uten spesielle tillatelser og kundekontroll. Ved å ha store mengder NH3 fritt tilgjengelig i samfunnet som generelt 'drivstoff' uten større kontroll på forbrukt mengde, så vil ikke de bestemmelsene basert på erfaringene fra 2011 ha særlig effekt når det kommer til generell samfunnssikkerhet, både i vanlig og uvanlig bruk. CO2-reduksjon kan vise seg å bli veldig dyrekjøpt til en pris som ingen av oss egentlig ønsker å betale når det kommer til liv & helse, sikkerhet & trygghet, hverken som mannskap eller publikum. Da bør vi mye heller se på hvordan verdens handelsflåte egentlig seiler, og hvordan vi kan begrense den ekstreme trafikkveksten på alle verdens hav, og legge opp til å la de skip som seiler få seile langt mer energi-økonomisk, samt legge om våre forbruksvaner fra fjernt til nært. Det kan man få til UTEN å bygge ny tonnasje spesielt tilpasset NH3 som drivstoff, samt etablere og vedlikeholde HMS-kritiske forsyningskjeder for NH3 som jo vil innebære store CO2-utslipp i seg selv. Skipstrafikken mellom 1992 og 2014 ble firedoblet ifølge AGU 17 .nov. 2014. Hvorfor det? Eksempelvis når vår industri i Norge må importere kull fra Sør-Amerika fremfor Spitsbergen, og store lass med soya kommer samme vei for å bli 'billig' mat til fisk i merder langs kysten vår, attpåtil på bekostning av tap av regnskog, så bør det gå opp et lite lys for noen og enhver av oss at det kan være flere måter å redusere CO2-utslipp i meget stor skala innenfor den kjente og dagligdagse sfæren ved å stille oss konstruktiv kritisk til våre egne utslipp, personlige forbruk og at vi motivere for langt mer naturvennlig drift av eksisterende tonnasje. Lenke til kommentar
naviga Skrevet 29. desember 2021 Del Skrevet 29. desember 2021 Dersom man sammenligner NH3 - Ammoniakk med diesel som drivstoff, så er det spesifikke energitettheten, energi per liter, til NH3 omtrent 1/3, dvs NH3 har 12.7MJ/liter, der diesel har 36.2 MJ/liter NH3 har 18.6MJ/Kg og der diesel har 43.1MJ/Kg. Altså må sammenlignbare drivstofftankene være tre ganger så store i volum for NH3 sammenlignet med diesel for å oppnå samme rekkevidde. Hva med vann/saltvann i tanker, der man kan bruke settling/dagtanker og separatorer for å skille diesel og vann. Når man eventuelt benytter NH3 for katalytisk forbrenning så kan noe av avfallet bli salpetersyre, HNO3, samt div NOx ved eventuell feil blanding, temperatur, trykk, katalysatorsvikt ol, noe som igjen ville kunne tære meget hardt på maskineriet og dets eksos-system, men en annen måte er jo å eventuelt gå veien via fast-stoff-brensel-celler ifølge K.Hofstad på snl[.]no. Lenke til kommentar
naviga Skrevet 31. desember 2021 Del Skrevet 31. desember 2021 En produsent som ligger meget langt fremme innen utforskning av nye drivstoff-typer er Wärtsilä. Kaj Portin,General Manager, Fuel & Operational Flexibility, Wärtsilä Marine Power: “Wärtsilä focus is on keeping things safe and simple, because if it’s not simple, it’s not safe." Jan Torrkulla, General Manager, R&D, Catalyst Systems, Wärtsilä: "One of the biggest unknowns is how to handle potential emissions of nitrous oxide (N2O), which is a powerful greenhouse gas that, if released untreated, would negate the benefits of using ammonia as a fuel." Kilde Wärtsilä Q&A om bruk av nye energibærere 28. Juni 2021 N2O (lystgass/lattergass), dinitrogenoksyd, er anslått å være 273 ganger så kraftig drivhusgass sammenlignet medCO2. Kilde Miljøstatus, Miljødirektoratet. N2O (lattergass) er også med på å bryte ned Ozon-laget som jo består av O3. Muligens at samfunnet vårt ville være aller best tjent med at ammoniakk-produksjonen går til å fremstille gjødsel som fremmer opptak av CO2 i grønne vekster, og at vi som samfunn heller prøver å begrense og redusere veksten i drivstoff-krevende transport? Prisen på NH3 er sagt å bli 2 til 4 ganger så høy som fossil energi, og det var før strømpris-sjokket rammet sør i Norge i 2021. Hva slags transport kan bære slike kostnadsøkninger? Kilde TU 18. Feb. -21 Det må bred og sammensatt samfunnsøkonomisk analyse til i samband med slike planer som foreligger nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå