Gå til innhold

Nytt systemkamera - 10 år siden sist


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt et Nikon D300 de siste 10+ årene.

Nå som vår førstefødte er rett rundt hjørnet ønsker jeg å oppgradere kamera. Jeg er egentlig veldig fornøyd med D300 fortsatt, men lysfølsomheteen er mildt sagt ikke den beste (og får generelt mye støy med ISO > 400), og det gir meg utfordringer når jeg tar bilde av mennesker i bevegelse.

Jeg har ikke fulgt med på utviklingen på kamerafronten de siste ti årene, så jeg aner egentlig ikke hva jeg skal se etter. Men en enkel kravspec/ønskeliste er dette, i prioritert rekkefølge:

  1. Nikon-fatning, helst noe som funker med objektivene jeg allerede har (se liste nederst)
  2. Prislapp brukt på inntil 5000.
  3. Helst så mye som mulig av innstillinger tilgjengelig gjennom dedikerte kamera-knapper. (Altså slippe å ta turen innom menyvalg/software veldig ofte)
  4. Lavere vekt og mindre størrelse er et pluss, men så lenge det ikke er snakk om noe større enn mitt nåværende D300 er det ikke så farlig.

DX vs. FX: Ikke noen sterk mening/preferanse. (Hvis DX typisk innebærer et noe lettere kamera, bedre kompabilitet med objektivene mine, og lavere pris så er det nok best å holde seg til det.)

Speilreflekt vs. speilløst: Aner ikke.

 

Tips mottas med stor takk. Ser at f.eks. D7200/D3500 vil kunne være et aktuelt valg, men er ganske i villrede.

 

Objektiver jeg har:

  • AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G
  • AF-S DX Nikkor 50mm f/1.8G
  • AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G ED
  • AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/4-5.6G ED VR
  • Tokina 11-16mm f/2.8 AT-X 116 PRO DX
  • (Har også en SB-600 blitz som jeg gjerne skulle kunne gjenbruke)
Endret av Cinemarxism
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D300 er et fantastisk kamera som er meget godt å holde i. Jeg vil ikke sånn uten videre anbefale et fra D3000 serien som en oppgradering, da det vil føles som en leketøy i forhold til D300. D5000 serien er en god del større og dermed bedre å holde i, etter min mening og har litt flere muligheter av innstillinger. D7000 serien har jeg knapt holdt i, men er nok den som er nærmest D300 i ergonomi og brukeropplevelse generelt av de "mindre" kameraene til Nikon. Bildekvalitetsmessig er det veldig lite som skiller de ulike modellene med 24Mp sensor.

Alternativer slik jeg ser det er D5500 eller D5600. I praksis veldig lite som skiller disse, D5600 er litt nyere og har litt bedre berøringsskjerm andre ting, begge har utbrettbar skjerm.

D7000 serien er både D7100 og D7200 innenfor budsjettet, mens D7500 er litt utenfor.

Liker du D300, burde du kanskje gå for D500? Dog en god del over budsjettet, men der vil du føle deg hjemme med en gang med tanke på at du kommer fra D300.

Siden du har bare DX obektiver, er det ingen vits i å se på fullformat (FX) så fremt du ikke vil bytte ut alt. Fullformat vil være både litt større og tyngre enn DX, men også overlegen på støy ved høyere ISO.

Ser du har en SB600, lærer du deg å svinge denne bort ifra det du skal ta bilde av innendørs, vil du få fantastiske resultater med det du allerede har. Se f.eks https://neilvn.com/tangents/

Finn er nok stedet for det meste brukt i norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...