Redaksjonen. Skrevet 26. desember 2021 Del Skrevet 26. desember 2021 Ett grep mangedobler farten på batteriutviklingen Lenke til kommentar
dahln Skrevet 26. desember 2021 Del Skrevet 26. desember 2021 (endret) Jeg gjetter på at hydrogen er sjanseløst. Det koster for mye. Jeg har mye større tro på aluminium-luft batterier som gir rekkevidde som er betydelig lengre enn med diesel/bensin. Der har vi allerede resirkuleringen klar. Endret 26. desember 2021 av dahln 1 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 26. desember 2021 Del Skrevet 26. desember 2021 Det hadde jo gitt utviklingen et kick. Lenke til kommentar
lmh21 Skrevet 26. desember 2021 Del Skrevet 26. desember 2021 (endret) Hva er maks 9 volt batteri til røykvarsler kan klare 400 volt og 50 amp? Eller ville det vært brannfarlig om det kunne lagret så mye strøm? Synd lition ikke er standard for alt mulig 1.4 volt og 3 volt er for lite i dag. Endret 26. desember 2021 av lmh21 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 26. desember 2021 Del Skrevet 26. desember 2021 lmh21 skrev (7 minutter siden): Hva er maks 9 volt batteri til røykvarsler kan klare 400 volt og 50 amp? Eller ville det vært brannfarlig om det kunne lagret så mye strøm? Synd lition ikke er standard for alt mulig 1.4 volt og 3 volt er for lite i dag. 9V batterier er 9V, og består typisk av 6 stk seriekoblede 1,5V celler. Og siden de cellene er veldig små kan de bare levere lav strøm, typisk i mA området, definitivt ikke 50A. Vet ikke om dette var svar på spørsmålet ditt, men vi trenger noen standardiserte rimelige Li-ion pakker ja. 1 Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 26. desember 2021 Del Skrevet 26. desember 2021 Men hvor er vi reelt med tetthet i kilo og liter? Hvor er vi med faststoff? Hvor er vi med levetid? Hva er utviklingen siste 10 år? Hvor peker pilene de neste 10 år? En million ekstrapoeng om TU lager en slik artikkel og Tesla/Musk ikke nevnes med ett ord. Sånn at vi får en artikkel med edruelige fakta i. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 26. desember 2021 Del Skrevet 26. desember 2021 Savner noen konkrete tall her. Det er lett å bruke AI og maskinlæring til å simulere ulike scenarier for kjemien i et batteri, men hva er utgangspunktet og målene? I dag ligger de fleste litium ion batterier i området 130 til 160 Wt per kg hva angår energitetthet. Dette er for spinkelt om det skal erstatte bensin og diesel som ligger på over 10 000 Wt per kg. Skal man i tillegg kvitte seg med kobolt og andre kontroversielle, dyre og sjeldne materialer vil det bli ekstra utfordrende. Hydrogen kan i enkelte tilfeller være en bedre løsning om prisen på hydrogencellene går ned, spesielt i skip og langtransport. 1 Lenke til kommentar
lmh21 Skrevet 27. desember 2021 Del Skrevet 27. desember 2021 (endret) RJohannesen skrev (12 timer siden): 9V batterier er 9V, og består typisk av 6 stk seriekoblede 1,5V celler. Og siden de cellene er veldig små kan de bare levere lav strøm, typisk i mA området, definitivt ikke 50A. Vet ikke om dette var svar på spørsmålet ditt, men vi trenger noen standardiserte rimelige Li-ion pakker ja. Ja men hvorfor er det? det er fordi produsenten har valgt det slik Man kunne gjort det slik: https://www.instructables.com/How-to-Make-9v-Battery-Pack-Using-18650/ Blir fremdeles 9 volt bare kapasiteten og størrelsen er mye større. Så er vel 6 stk små langt mindre kapasitet en hvis det var kun For problemet små ladbare batterier klarer kun 40 miliamp eller mindre i minuttet. som sier litt å lade i 20-60 minutter gir ekstremt lite strøm. https://www.sustainable-bus.com/news/quantumscape-solid-state-battery-technology-cells/ For vi trenger bedre batteri i mobiler og laptop hvis de skal holde i 5 år før batteriet skal byttes. Er lite miljøvennlig slik det er i dag. LED lyspærer holder lengere en batteri hvis ikke lynedslag eller overspenning er årsaken. Endret 27. desember 2021 av lmh21 Lenke til kommentar
SSDA38GZ Skrevet 27. desember 2021 Del Skrevet 27. desember 2021 Hvor er den billige norske strømmen for batteri produksjon? Hvor er den rene norske strømmen for batteri produksjon? Ref NVE varedeklarasjon for strøm i det norske nettet. 89% er kull, olje, gass, kjernekraft. Jo skuslet bort av politisk vanstyre og strømmafian, en naiv tro på markedskreftenes fire spill. 1 Lenke til kommentar
daha Skrevet 27. desember 2021 Del Skrevet 27. desember 2021 (endret) Godt eksempel på cancel culture fra "Roger Moore" over - https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cancel_culture. A snakke om industrialisering av batteriteknologi uten å nevne Tesla er som å snakke om industrialisering av bilindustrien uten å nevne Ford. Endret 27. desember 2021 av daha 1 1 Lenke til kommentar
lmh21 Skrevet 27. desember 2021 Del Skrevet 27. desember 2021 (endret) SSDA38GZ skrev (1 time siden): Hvor er den billige norske strømmen for batteri produksjon? Hvor er den rene norske strømmen for batteri produksjon? Ref NVE varedeklarasjon for strøm i det norske nettet. 89% er kull, olje, gass, kjernekraft. Jo skuslet bort av politisk vanstyre og strømmafian, en naiv tro på markedskreftenes fire spill. Du må gjerne produsere strøm billigere til 0.300 øre per kw eller 2 kr per kilowatt. Som du sikkert er klar over på solsellepanel er under halv effekt på vinteren om man klarer å produsere 2 kw om sommeren er det knapt en brøkdel på vinteren mellom kl 09 og 15. Er synd med vannkraftverk tror tanken der is kan ødlegge turbiner og mangel på vann etc som kanskje er årsaken til det går lite strøm. Man kunne kanskje produsert strøm av drikkevannet? eller ha turbiner lengere ned i fjell men vil nok bli dyrere i så fall. Endret 27. desember 2021 av lmh21 Lenke til kommentar
lmh21 Skrevet 27. desember 2021 Del Skrevet 27. desember 2021 (endret) https://www.elbil24.no/nyttig/hva-om-man-lader-elbilen-fra-dieselaggregat/74536100 Hva med denne bør byttes mot hydrogen eller biodisel er ikke bare batteri som er problemet når atomkraftverk blir lagt ned i Tyskland kan det økes strømprisene særlig om vinteren. Men hvis man kan lagre 2 mW i halvt år så kanskje. Endret 27. desember 2021 av lmh21 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå