Gå til innhold

Ett grep mangedobler farten på batteri­utviklingen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg gjetter på at hydrogen er sjanseløst. Det koster for mye.

 

Jeg har mye større tro på aluminium-luft batterier som gir rekkevidde som er betydelig lengre enn med diesel/bensin. Der har vi allerede resirkuleringen klar.

Endret av dahln
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er maks 9 volt batteri til røykvarsler kan klare 400 volt og 50 amp? Eller ville det vært brannfarlig om det kunne lagret så mye strøm? Synd lition ikke er standard for alt mulig 1.4 volt og 3 volt er for lite i dag.

Endret av lmh21
Lenke til kommentar
lmh21 skrev (7 minutter siden):

Hva er maks 9 volt batteri til røykvarsler kan klare 400 volt og 50 amp? Eller ville det vært brannfarlig om det kunne lagret så mye strøm? Synd lition ikke er standard for alt mulig 1.4 volt og 3 volt er for lite i dag.

9V batterier er 9V, og består typisk av 6 stk seriekoblede 1,5V celler. Og siden de cellene er veldig små kan de bare levere lav strøm, typisk i mA området, definitivt ikke 50A. 

Vet ikke om dette var svar på spørsmålet ditt, men vi trenger noen standardiserte rimelige Li-ion pakker ja.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvor er vi reelt med tetthet i kilo og liter? Hvor er vi med faststoff? Hvor er vi med levetid? Hva er utviklingen siste 10 år? Hvor peker pilene de neste 10 år?

En million ekstrapoeng om TU lager en slik artikkel og Tesla/Musk ikke nevnes med ett ord. Sånn at vi får en artikkel med edruelige fakta i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Savner noen konkrete tall her. Det er lett å bruke AI og maskinlæring til å simulere ulike scenarier for kjemien i et batteri, men hva er utgangspunktet og målene? I dag ligger de fleste litium ion batterier i området 130 til 160 Wt per kg hva angår energitetthet. Dette er for spinkelt om det skal erstatte bensin og diesel som ligger på over 10 000 Wt per kg. Skal man i tillegg kvitte seg med kobolt og andre kontroversielle, dyre og sjeldne materialer vil det bli ekstra utfordrende. Hydrogen kan i enkelte tilfeller være en bedre løsning om prisen på hydrogencellene går ned, spesielt i skip og langtransport.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (12 timer siden):

9V batterier er 9V, og består typisk av 6 stk seriekoblede 1,5V celler. Og siden de cellene er veldig små kan de bare levere lav strøm, typisk i mA området, definitivt ikke 50A. 

Vet ikke om dette var svar på spørsmålet ditt, men vi trenger noen standardiserte rimelige Li-ion pakker ja.

 

Ja men hvorfor er det? det er fordi produsenten har valgt det slik  Man kunne gjort det slik:

https://www.instructables.com/How-to-Make-9v-Battery-Pack-Using-18650/

Blir fremdeles 9 volt bare kapasiteten og størrelsen er mye større.

Så er vel 6 stk små langt mindre kapasitet en hvis det var kun

 

For problemet små ladbare batterier klarer kun 40 miliamp eller mindre i minuttet. som sier litt å lade i 20-60 minutter gir ekstremt lite strøm.

https://www.sustainable-bus.com/news/quantumscape-solid-state-battery-technology-cells/

For vi trenger bedre batteri i mobiler og laptop hvis de skal holde i 5 år før batteriet skal byttes. Er lite miljøvennlig slik det er i dag. LED lyspærer holder lengere en batteri hvis ikke lynedslag eller overspenning er årsaken.

Endret av lmh21
Lenke til kommentar

Hvor er den billige norske strømmen for batteri produksjon?

Hvor er den rene norske strømmen for batteri produksjon? Ref NVE varedeklarasjon for strøm i det norske nettet. 89% er kull, olje, gass, kjernekraft. 

Jo skuslet bort av politisk vanstyre og strømmafian, en naiv tro på markedskreftenes fire spill. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
SSDA38GZ skrev (1 time siden):

Hvor er den billige norske strømmen for batteri produksjon?

Hvor er den rene norske strømmen for batteri produksjon? Ref NVE varedeklarasjon for strøm i det norske nettet. 89% er kull, olje, gass, kjernekraft. 

Jo skuslet bort av politisk vanstyre og strømmafian, en naiv tro på markedskreftenes fire spill. 

Du må gjerne produsere strøm billigere til 0.300 øre per kw eller 2 kr per kilowatt. Som du sikkert er klar over på solsellepanel er under halv effekt på vinteren om man klarer å produsere 2 kw om sommeren er det knapt en brøkdel på vinteren mellom kl 09 og 15. Er synd med vannkraftverk tror tanken der is kan ødlegge turbiner og mangel på vann etc som kanskje er årsaken til det går lite strøm.

Man kunne kanskje produsert strøm av drikkevannet? eller ha turbiner lengere ned i fjell men vil nok bli dyrere i så fall.

Endret av lmh21
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...