11elikri Skrevet 25. desember 2021 Del Skrevet 25. desember 2021 Jeg trenger litt råd. Vi skal skaffe 4k-spiller som også støtter blu-ray og DVD (naturligvis kanskje?) Mitt første spørsmål er da: Kan man bruke 4k-spillere på en tv som ikke kan vise 4k? Jeg skjønner at man ikke da kan oppleve 4k-kvaliteten, men vi vil kjøpe en spiller nå og kunne ha den til den dør. Vi antar at vår neste tv kommer til å være 4k, men vil ikke kjøpe en ny tv nå. Hvor høyt må vi opp i pris før det bare er bortkastede penger på amatører som oss? Igjen vil vi jo ha en spiller som kan vare i mange år uten at nye standarder gjør at den faller bak for fort. Holder feks denne? https://www.komplett.no/product/1152788/tv-lyd-bilde/tv-video/dvdblu-ray-spillere/sony-ubp-x700-4k-hdr-blu-ray-spiller# Lenke til kommentar
bar1 Skrevet 25. desember 2021 Del Skrevet 25. desember 2021 (endret) Ja det kan du. https://www.soundandvision.com/content/can-i-play-4kultra-hd-discs-my-1080p-tv Sonyen du linker til er en av de bedre i prisklassen. Har den selv og er veldig fornøyd. Nye standarder kommer. Sonyen mangler f.eks. HDR+ (men har Dolby Vision). Regn med at et kjøp i dag vil være litt utdatert om 5--8 år. Endret 25. desember 2021 av bar1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 25. desember 2021 Del Skrevet 25. desember 2021 Spør du meg er 4K temmelig oversolgt da det er få titler som egentlig er verdt oppgraderingen. Så lenge man har en god Full HD spiller rekker det normalt i lange baner til filmopplevelsen. En 4K TV oppskalerer automatisk, sånn at det er lite forskjell på normal sitteavstand. Et godt kjøpt er denne som er kraftig spillkonsoll i tillegg, men fremdeles stille nok til film (4K-støtte på utgang og 4K Blu-Ray); https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=236989285 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 27. desember 2021 Del Skrevet 27. desember 2021 vidor skrev (På 25.12.2021 den 22.09): Spør du meg er 4K temmelig oversolgt da det er få titler som egentlig er verdt oppgraderingen. Så lenge man har en god Full HD spiller rekker det normalt i lange baner til filmopplevelsen. En 4K TV oppskalerer automatisk, sånn at det er lite forskjell på normal sitteavstand. Det er riktig at 1080p til 4K forskjellen ikke er så stor på de fleste tittler. Det er HDR som gjør den store forskjellen, men man trenger også en god TV for å virkelig får utbytte av det. Verdt hver krone hvis man har riktig utstyr. De filmene som også er produsert heleveien i 4K er også forskjellen stor. Men dessverre så er disse fortsatt få. De fleste 4K filmer, også på kino er 2K som er oppskalert til 4K, selv om de ser filmet i 3,5-6K som de normalt varierer i mellom om dagen. Men også disse er langt bedre oppskalert enn det TVen greier on-the-fly. Spillkonsollene med UHD spiller fungerer godt nok de. Har Xbox One S selv, og valgte å kjøpe en billig Sony for ren BD avspilling i stedet, da den for meg er for irriterende å bruke som film avspiller kontroll messig. Har Oppo som 4K spiller som er lagt bedre på alle punkter en Xboxen. Xboxen er bedre enn Samsung sin UHD spiller. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. desember 2021 Del Skrevet 27. desember 2021 Panasonic 820 er den beste spilleren på markedet akkurat nå, og grensen på hva en trenger å bruke. Den har desverre steget mye i pris, og det finnes billigere alternativer, som allerede nevnt. Lenke til kommentar
11elikri Skrevet 27. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2021 Dubious skrev (9 timer siden): Panasonic 820 er den beste spilleren på markedet akkurat nå, og grensen på hva en trenger å bruke. Den har desverre steget mye i pris, og det finnes billigere alternativer, som allerede nevnt. Hva tenker du om spilleren jeg allerede har linket til? Hvordan fungerer den? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. desember 2021 Del Skrevet 27. desember 2021 11elikri skrev (1 time siden): Hva tenker du om spilleren jeg allerede har linket til? Hvordan fungerer den? Jeg så på "alle" spillerne, og leste meg opp på masse forum, og de fleste anbefalte Panasonic 820, og den har alt jeg trenger, så jeg har kjøpt 820. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 27. desember 2021 Del Skrevet 27. desember 2021 (endret) DVD-spillere hadde mye større variasjoner da standardene var temmelig merkelige til tider og alt var analogt. Nå er ting godt standardisert og alt går i tillegg over digitalt signal (HDMI) så forskjellene er rimelig små. Med en Xbox får du i tillegg video-streaming fra de fleste i tillegg enkelt oppdatert firmware til en rimelig pris. Skal du absolutt ha det beste så ville jeg sett på Oppo. De utmerket seg veldig godt på DVD-spillere ved at de støttet alle de merkelige standardene som til og med Disney brukte, og bildekvaliteten var vesentlig bedre på Oppo-spillere fordi de fleste andre spillerene feiltolket bildesignalet. Men som sagt, jeg står bak konsoll, da jeg mener det er en god deal for pris/ytelse. Endret 28. desember 2021 av vidor Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. desember 2021 Del Skrevet 27. desember 2021 vidor skrev (2 timer siden): Skal du absolutt ha det beste så ville jeg sett på Oppo. De utmerket seg veldig godt på DVD-spillere ved at de støttet alle de merkelige standardene som til og med Disney brukte, de bildekvaliteten var vesentlig bedre på Oppo-spillere fordi de fleste andre spillerene feiltolket bildesignalet. Oppo lager ikke Blu-ray spillere lengre. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 27. desember 2021 Del Skrevet 27. desember 2021 https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?q=oppo+blu-ray&sort=RELEVANCE Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. desember 2021 Del Skrevet 28. desember 2021 Til de prisene så kan du heller kjøpe en ny 820. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 28. desember 2021 Del Skrevet 28. desember 2021 Dubious skrev (12 timer siden): Jeg så på "alle" spillerne, og leste meg opp på masse forum, og de fleste anbefalte Panasonic 820, og den har alt jeg trenger, så jeg har kjøpt 820. Er blitt litt skeptisk til Panasonic i det siste. Har bestilt 820 spilleren selv nettopp, da det var ett tilbud på den. Min bror kjøpte samtidig toppmodellen dems, UB9000 mkII, og sender den nå i retur. Allerede var det ett par filmer som den ikke taklet, og det er storfilmer som Panasonic burte ha fanget opp og fikset via Firmware. De funket helt fint i Oppo spilleren hans. Skal teste de når jeg får min Panasonic. Så det virker ikke helt lovende med tanke på firmware oppdateringer at de ikke har fulgt opp feil i Blade Runner 2049 og Avengers Infinity War. Spillerens fjernkontroll hadde allerede låst seg ett par ganger også, så virker ikke helt kvalitet. Og det innenfor 14 dagers angreretts perioden. Kunne nok anbefalt å gå for brukt Oppo hvis mulig, men må da bevist ha innstallert siste firmware oppdatering. Litt usikker på om serverene dems er oppe enda for det. Har ikke vært en oppdatering på den de siste 2 årene så vidt jeg husker, men fortsatt ikke opplevd problemer utenom på ett par filmer, men det var disk problemer. (Ga samme resultat i annen spiller) Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 2. januar 2022 Del Skrevet 2. januar 2022 Jeg endte med å kjøpe en Xbox one S for å kunen spille filmer i UHD. Jeg vurderte en BD UHD-spiller fra Sony men den var en del dyrere enn konsollen. Jeg vet ikke om jeg ville sett noe særligg forskjell på konsollen og Sony'en. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 2. januar 2022 Del Skrevet 2. januar 2022 (endret) Ja, de innførte UHD-støtte også på etterfølgeren av den første Xbox One. Jeg trodde først bare One X hadde dette. Bare pass på at det er en One S eller X hvis du trenger UHD-støtte innen One-familien. Endret 2. januar 2022 av vidor Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 2. januar 2022 Del Skrevet 2. januar 2022 (endret) Jeg kjøpte min rett før de nye Xbox'ene ble levert. Regnet med at de ville være vanskelige å få tak i og jeg spillet ikke så mye at det var must å få med en gang. Nå er det vel naturlig man skaffer siste versjon. Endret 2. januar 2022 av ilpostino Lenke til kommentar
vidor Skrevet 2. januar 2022 Del Skrevet 2. januar 2022 Ja, hvis man vil ha det siste innen gaming-konsoll så er Series S eller X et greit valg, men om en bare trenger UHD / 4K så holder ONE S eller X i massevis. For min del spiller jeg endel på One X som er glimrende på 1080p monitor. Blu-Ray går på PS4 Pro, mest fordi den er enklere å bytte plate i sånn den står. 99,98 % av filmsamlingen er vanlig Blu-Ray. Kjøpe Westworld på 4K siden den faktisk er en av få nyere titler som er verdt det for oppløsningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå