DUFF_B33R Skrevet 25. desember 2021 Del Skrevet 25. desember 2021 Hei, Trafoen som fulgte med Ubiquiti Doorbell smalt. Jævla tokete av meg, men jeg skulle teste tilførslen med et multimeter og satte en leder på den ene polen, og den andre på den andre. POFF. Sikringa i huset gikk og den ene lederen til multimeteret fikk en smeltet tupp. Den ene polen på transformatoren er også svart (port 6)... Så nå må jeg ha ny. Jeg hadde heldigvis ikke kobla til selve klokka. I følge specs til ringeklokka må tilførslen være: Power requirements 16-24VAC, 20VA, 50/60 Hz Det jeg da lurer på om denne trafoen fra Elektroimportøren duger: https://www.elektroimportoren.no/ringetrafo-8-24v/1615672/Product.html Den har flere outputs og ser at den har 24V som jeg da kan bruke? Den som fulgte med ligger vedlagt på bildet. Hvordan kobler jeg opp de to lederne som skal til klokka? En på 0V og andre på 24V? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. desember 2021 Del Skrevet 25. desember 2021 (endret) Du kan koble enten mellom 1 og 4 og få 24V. Eller mellom 2 og 4 og få 16V. Endret 25. desember 2021 av sedsberg Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 25. desember 2021 Del Skrevet 25. desember 2021 Tipper multimeteret sto på strømmåling? Da er pinnene kortsluttet og det vil si pang om du prøver å måle spenning. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. desember 2021 Del Skrevet 25. desember 2021 9 minutes ago, Complexity said: Tipper multimeteret sto på strømmåling? Da er pinnene kortsluttet og det vil si pang om du prøver å måle spenning. Klassisk tabbe! Lenke til kommentar
DUFF_B33R Skrevet 25. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2021 Complexity skrev (10 minutter siden): Tipper multimeteret sto på strømmåling? Da er pinnene kortsluttet og det vil si pang om du prøver å måle spenning. Den stod på vac, rød på 10a. Jeg trodde dette skulle være mulig? sedsberg skrev (44 minutter siden): Du kan koble enten mellom 1 og 4 og få 24V. Eller mellom 2 og 4 og få 16V. Kanon! Opp å handle mandag Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. desember 2021 Del Skrevet 25. desember 2021 (endret) 3 minutes ago, DUFF_B33R said: Den stod på vac, rød på 10a. Jeg trodde dette skulle være mulig? Hvis rød ledning stod på 10A så er det ikke rart det sa pang. 10A er strøm. Da er multimeteret i praksis en kortslutning. Du må ha ledningen på V/Ohm/diode. Endret 25. desember 2021 av sedsberg Lenke til kommentar
DUFF_B33R Skrevet 25. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2021 sedsberg skrev (2 minutter siden): Hvis rød ledning stod på 10A så er det ikke rart det sa pang. Hva skulle den ha stått på... Sånn til neste gang 🤣 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. desember 2021 Del Skrevet 25. desember 2021 (endret) Sort ledning på COM. Rød ledning bør ALLTID stå i V Hz Ohm CAP Temp. Hvis du skal måle strøm så sett rød ledning tilbake til V Hz etc med en gang du er ferdig. Utrolig fort å glemme seg. Bryteren setter du på det du skal måle. F.eks. VAC (V med bølge over). Har du et noenlunde OK multimeter så skjer det ikke noe hvis du setter bryteren feil. Du får bare gale verdier eller ingen verdier. Endret 25. desember 2021 av sedsberg Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 25. desember 2021 Del Skrevet 25. desember 2021 5 minutes ago, DUFF_B33R said: Hva skulle den ha stått på... Sånn til neste gang 🤣 Lenke til kommentar
DUFF_B33R Skrevet 25. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2021 sedsberg skrev (11 minutter siden): Hvis rød ledning stod på 10A så er det ikke rart det sa pang. 10A er strøm. Da er multimeteret i praksis en kortslutning. Du må ha ledningen på V/Ohm/diode. Bildet viser en R mellom diodene. Skal jeg måle strøm fra kontakten så setter jeg den rød i v/ohm/diode men ikke ha en annen resistans? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. desember 2021 Del Skrevet 25. desember 2021 Merk at det går ledninger ned til strømkilden på det bildet. Om man da måler på R elle rrett på strømkilde spiller liten rolle. Hvis du ikke kan dette så bør du strengt tatt ikke drive å koble slikt. Spesielt ikke hvis det er montert i sikringsskap. 230V er direkte livsfarlig. Lenke til kommentar
DUFF_B33R Skrevet 25. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2021 sedsberg skrev (7 minutter siden): Merk at det går ledninger ned til strømkilden på det bildet. Om man da måler på R elle rrett på strømkilde spiller liten rolle. Hvis du ikke kan dette så bør du strengt tatt ikke drive å koble slikt. Spesielt ikke hvis det er montert i sikringsskap. 230V er direkte livsfarlig. Det er jo derfor jeg er her... For å tilegne meg kompetanse 😁. Dette er ikke plugget i sikringsskapet. Den transformatoren fra Ubiquiti har to inputs, 5 og 6. Den skal da ikke ha jording? Og hvis den ikke skal ha jording hvorfor må den ha to ledere inn, to av det samme? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. desember 2021 Del Skrevet 25. desember 2021 Den er nok dobbeltisolert. Og alt som går på strøm må jo ha minst to ledninger. L+N eller L+L hvis det er IT/TT. Lenke til kommentar
DUFF_B33R Skrevet 25. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2021 sedsberg skrev (1 minutt siden): Den er nok dobbeltisolert. Og alt som går på strøm må jo ha minst to ledninger. L+N eller L+L hvis det er IT/TT. Hva står L og N for? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. desember 2021 Del Skrevet 25. desember 2021 Just now, DUFF_B33R said: Hva står L og N for? Line og neutral i TN-nett. Brun og blå leder. 230V og nøytral/retur. IT/TT har ikke N og bruker to L-ledere for énfas. Men stort sett behandles de likt. Du kan tenke på det som pluss og minus bare at det er AC. Pluss og minus bytter om kontinuerlig. Lenke til kommentar
DUFF_B33R Skrevet 25. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2021 sedsberg skrev (39 minutter siden): Line og neutral i TN-nett. Brun og blå leder. 230V og nøytral/retur. IT/TT har ikke N og bruker to L-ledere for énfas. Men stort sett behandles de likt. Du kan tenke på det som pluss og minus bare at det er AC. Pluss og minus bytter om kontinuerlig. Hvordan funker det da med jord, gul/grønn? Om N er nøytral. Anlegget mitt er nytt (2015), IT/TT er gamle installasjoner? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. desember 2021 Del Skrevet 25. desember 2021 Du trenger ikke tenke så mye på det. Du kan bare koble den som den gamle. Evt. flytte den éne ledningen på toppen fra 0V til 8V hvis du vil ha 16V i stedet for 24V. Jord er for å sikre mot berøringsspenning hvis det skulle oppstå overledning. Trafoen er innekapslet i plast, er montert tørt (forhåpentligvis) og er elektrisk isolert. Den har da egentlig ikke behov for jord. TN har en faseleder (230V) og en nulleder (0V, neutral). IT/TT har to faseledere på ca. 115V hver og ingen nulleder (nøytral). I praksis behandles de som regel likt. For mer utfyllende forklaringer kan du søke IT TN Difference på google eller Youtube. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå