Mathias Klingenberg Skrevet 25. desember 2021 Del Skrevet 25. desember 2021 Dette er det nærmeste du kommer én ladebrikke for all hurtiglading Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 25. desember 2021 Del Skrevet 25. desember 2021 Hvorfor insisterer TU å fokusere på gammeldagse og utdaterte måter å betale for ladingen på når iso15118 finnes? Ønsker ikke TU å bidra til en så moderne og sømløs elbilverden som mulig? Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 25. desember 2021 Del Skrevet 25. desember 2021 Roger Moore skrev (4 timer siden): Hvorfor insisterer TU å fokusere på gammeldagse og utdaterte måter å betale for ladingen på når iso15118 finnes? Ønsker ikke TU å bidra til en så moderne og sømløs elbilverden som mulig? Tja, ser jo stadig folk i diskusjoner omkring dette som pusher bankkort, en mye mer utdatert løsning (jeg har ikke gått rundt med kort på meg i snart 2 år). Brikke er en meget enkelt og kjapp løsning for å starte lading, tar maks 2-3 sekunder ekstra. Jeg lader mye både hos Tesla og hos de andre, så jeg kjenner godt til forskjellen. Ulempen er at man må registrere brikken mange steder først. Dette tar riktignok maks en time, men burde være unødvendig. Vi burde hatt et felles "clearing-house" for ladebrikker, slik at man kun registrerte brikken sin ett sted og så hentet alle operatørene informasjonen derfra. Pug-and-charge har sine ulemper det også, f.eks hvordan man belaster kostnader på lånebiler. Sist jeg var i Tromsø leide jeg en Model 3 i et døgn på Nabobil og hurtigladet med min egen brikke. Med plug-and-charge hadde det blitt vanskelig for utleier å ta betalt for lading da det kan ta lang tid før kvittering/faktura kommer. 2 Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 25. desember 2021 Del Skrevet 25. desember 2021 Jens Kr. Kirkebø skrev (8 minutter siden): Tja, ser jo stadig folk i diskusjoner omkring dette som pusher bankkort, en mye mer utdatert løsning (jeg har ikke gått rundt med kort på meg i snart 2 år). Brikke er en meget enkelt og kjapp løsning for å starte lading, tar maks 2-3 sekunder ekstra. Jeg lader mye både hos Tesla og hos de andre, så jeg kjenner godt til forskjellen. Ulempen er at man må registrere brikken mange steder først. Dette tar riktignok maks en time, men burde være unødvendig. Vi burde hatt et felles "clearing-house" for ladebrikker, slik at man kun registrerte brikken sin ett sted og så hentet alle operatørene informasjonen derfra. Pug-and-charge har sine ulemper det også, f.eks hvordan man belaster kostnader på lånebiler. Sist jeg var i Tromsø leide jeg en Model 3 i et døgn på Nabobil og hurtigladet med min egen brikke. Med plug-and-charge hadde det blitt vanskelig for utleier å ta betalt for lading da det kan ta lang tid før kvittering/faktura kommer. Hvis det tar lang tid for å få faktura/kvittering/viderebelaste så er det noe galt med infrastrukturen i bakkant. (Det _er_ _mye_ galt i infrastrukturen i bakkant). Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 25. desember 2021 Del Skrevet 25. desember 2021 Mer har avtale med BMW også. At personen som sendte den informasjonen til TU ikke har fått med seg hvem de selv har avtaler med, er ekstremt 🤦🏼 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 25. desember 2021 Del Skrevet 25. desember 2021 Det fine med elbilforeningen er at man trenger ikke være medlem for å bruke brikka. Man må bare melde seg inn. Så om man bare vil ha brikke og ikke er interessert i å støtte elbilforeningen så tar man et års abb og støtter litt og lader og koser deg hvor du vil! 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 25. desember 2021 Del Skrevet 25. desember 2021 Roger Moore skrev (39 minutter siden): Hvis det tar lang tid for å få faktura/kvittering/viderebelaste så er det noe galt med infrastrukturen i bakkant. (Det _er_ _mye_ galt i infrastrukturen i bakkant). Ofte får man månedsfaktura på slike ting. Man får ikke belastning/regning for hver eneste ladesesjon tilsendt på mail. Det hadde blitt mange mail for min del... 1 Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 25. desember 2021 Del Skrevet 25. desember 2021 Jens Kr. Kirkebø skrev (5 minutter siden): Ofte får man månedsfaktura på slike ting. Man får ikke belastning/regning for hver eneste ladesesjon tilsendt på mail. Det hadde blitt mange mail for min del... Det er jo fordi ting gjøres feil. Det er ingen grunn for at dette ikke skal fungere som på en hver bensinpumpe. Du betaler i fart. Alt annet er flerfoldige år med tilbakesteg. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 25. desember 2021 Del Skrevet 25. desember 2021 Roger Moore skrev (3 minutter siden): Det er jo fordi ting gjøres feil. Det er ingen grunn for at dette ikke skal fungere som på en hver bensinpumpe. Du betaler i fart. Alt annet er flerfoldige år med tilbakesteg. Å betale "i fart" vil koste mer og ta vesentlig mer tid enn å bruke ladebrikke. Jeg kan ikke se hvordan det skal være et fremskritt for min del. Dessuten er det en del tekniske begrensninger som slår inn om man bruker kort, f.eks ref. alle bensinkundene som plutselig har fått reservasjoner på 1500,- på kontoen som ikke forsvinner på lang tid. Skal man støtte betaling på andre måter bør det i så fall være litt mer moderne betalingsmåter som Apple Pay, Google Pay osv. Ikke gammeldagse bankkort. De går snart samme veien som sjekkheftet. 2 Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 25. desember 2021 Del Skrevet 25. desember 2021 Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden): Å betale "i fart" vil koste mer og ta vesentlig mer tid enn å bruke ladebrikke. Jeg kan ikke se hvordan det skal være et fremskritt for min del. Dessuten er det en del tekniske begrensninger som slår inn om man bruker kort, f.eks ref. alle bensinkundene som plutselig har fått reservasjoner på 1500,- på kontoen som ikke forsvinner på lang tid. Skal man støtte betaling på andre måter bør det i så fall være litt mer moderne betalingsmåter som Apple Pay, Google Pay osv. Ikke gammeldagse bankkort. De går snart samme veien som sjekkheftet. Lever du i en paralell verden? Aldri i mine drøye 20 år som eier av bil med forbrenningsmotor opplevde jeg annet en å svinge inn, fylle tanken, kjøre videre og pengene var trukket på konto før jeg hadde rukket å låse tanklokket. Det finnes ingen gode grunner for at ladeopplevelsen skal være annerledes. 2 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 25. desember 2021 Del Skrevet 25. desember 2021 1 hour ago, Jens Kr. Kirkebø said: Skal man støtte betaling på andre måter bør det i så fall være litt mer moderne betalingsmåter som Apple Pay, Google Pay osv. Ikke gammeldagse bankkort. De går snart samme veien som sjekkheftet. Det ligger vel "i kortene" at en betalingsterminal vil støtte Google Pay og andre mobilbaserte løsninger, slik det er i de fleste butikker. Men jeg har sett at det har vært vanskelig å få knyttet bonusavtaler til Google Pay, selv om kortkontoen som faktureres er registrert. . 2 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 25. desember 2021 Del Skrevet 25. desember 2021 Roger Moore skrev (2 timer siden): Lever du i en paralell verden? Aldri i mine drøye 20 år som eier av bil med forbrenningsmotor opplevde jeg annet en å svinge inn, fylle tanken, kjøre videre og pengene var trukket på konto før jeg hadde rukket å låse tanklokket. Det finnes ingen gode grunner for at ladeopplevelsen skal være annerledes. Ok, så du måtte aldri finne frem kortet, stikke det inn, vente noen sekunder, trykke kode, vente noen sekunder, ta ut kortet og legge det tilbake der du hadde det? Denne prosessen tar minst 10 ganger så lang tid som å bruke brikke. Hadde bensinstasjoner tilbudt brikke som bare kunne tappes på samme måte som på dagens ladestasjoner, hadde jeg garantert registrert meg og brukt det på den tiden jeg kjørte fossilbil. Mange som kjører fossilbil i dag har jo også skaffet seg egne kort til drivstoffylling, pga. kreditt, rabatter osv. Så den tidsbruken med å registrere en felles ladebrikke er neppe uoverkommelig for de fleste. 3 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 25. desember 2021 Del Skrevet 25. desember 2021 J-Å skrev (1 time siden): Det ligger vel "i kortene" at en betalingsterminal vil støtte Google Pay og andre mobilbaserte løsninger, slik det er i de fleste butikker. Men jeg har sett at det har vært vanskelig å få knyttet bonusavtaler til Google Pay, selv om kortkontoen som faktureres er registrert. . Problemet er at det må være en mye mer omfattende terminalløsning om den også skulle støtte kortbetaling og ikke bare Apple Pay/Google Pay. I Apple Pay er jo autentisering integrert (FaceID på mobiltelefonen i mitt tilfelle) mens når man tæpper et bankkort er det ingen autentisering. Uten autentisering blir det en god del begrensinger som kan forkludre ladesesjonen. Skal man kunne autentisere må man til med display, kodetastatur, chip-leser osv. Det er en svært mye dyrere løsning enn kun en RFID-leser. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 25. desember 2021 Del Skrevet 25. desember 2021 28 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said: Problemet er at det må være en mye mer omfattende terminalløsning om den også skulle støtte kortbetaling og ikke bare Apple Pay/Google Pay. I Apple Pay er jo autentisering integrert (FaceID på mobiltelefonen i mitt tilfelle) mens når man tæpper et bankkort er det ingen autentisering. Uten autentisering blir det en god del begrensinger som kan forkludre ladesesjonen. Skal man kunne autentisere må man til med display, kodetastatur, chip-leser osv. Det er en svært mye dyrere løsning enn kun en RFID-leser. Kompleksiteten er mye det samme. Det er ikke slik at et NFC betalingskort ikke er autentisert, kortet autentiseres det er kun brukeren som ikke er autentisert med mindre PIN er påkrevd. Det er i praksis samme krav til underliggende hardware. Man må ikke bruke PIN for å betale med kort via NFC. Bruk av betalingskort uten PIN er tilsvarende sikkert som å bruke en en RFID tag eller å plugge inn en bil med autocharge eller tilsvarende løsninger. En betalingsterminal som skal akseptere brukerautentisering via brukerens eget utstyr (som en mobiltelefon o.l.) Vil enten måtte ha en pålitelig nettforbindelse (som kan være betydelig fordyrende) eller stole på brukerens eget utstyr, noe som man kan argumentere med er en totalt illusorisk sikkerhet utover hva RFID eller PIN-løs betalingskortbruk. 2 1 Lenke til kommentar
Samms Skrevet 25. desember 2021 Del Skrevet 25. desember 2021 36 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said: Ok, så du måtte aldri finne frem kortet, stikke det inn, vente noen sekunder, trykke kode, vente noen sekunder, ta ut kortet og legge det tilbake der du hadde det? Denne prosessen tar minst 10 ganger så lang tid som å bruke brikke. Hadde bensinstasjoner tilbudt brikke som bare kunne tappes på samme måte som på dagens ladestasjoner, hadde jeg garantert registrert meg og brukt det på den tiden jeg kjørte fossilbil. Mange som kjører fossilbil i dag har jo også skaffet seg egne kort til drivstoffylling, pga. kreditt, rabatter osv. Så den tidsbruken med å registrere en felles ladebrikke er neppe uoverkommelig for de fleste. Hadde sikkerheitsnivået vært det same ved bensinpumpene som med ei ukryptert RFID brikke ser ut å vere ved lading av elbil så hadde svindel med klona brikker vært eit kjempeproblem. Eit gjett til grunnen til at pin kode alltid må slåast inn ved bensinfylling er å unngå svindel med klona eller stjålne kort. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 25. desember 2021 Del Skrevet 25. desember 2021 sverreb skrev (1 minutt siden): Kompleksiteten er mye det samme. Det er ikke slik at et NFC betalingskort ikke er autentisert, kortet autentiseres det er kun brukeren som ikke er autentisert med mindre PIN er påkrevd. Det er i praksis samme krav til underliggende hardware. Man må ikke bruke PIN for å betale med kort via NFC. Bruk av betalingskort uten PIN er tilsvarende sikkert som å bruke en en RFID tag eller å plugge inn en bil med autocharge eller tilsvarende løsninger. En betalingsterminal som skal akseptere brukerautentisering via brukerens eget utstyr (som en mobiltelefon o.l.) Vil enten måtte ha en pålitelig nettforbindelse (som kan være betydelig fordyrende) eller stole på brukerens eget utstyr, noe som man kan argumentere med er en totalt illusorisk sikkerhet utover hva RFID eller PIN-løs betalingskortbruk. PIN er jo påkrevd så lenge man skal over et visst beløp. Med Apple Pay trykker man aldri PIN, det finnes ingen PIN å trykke. Det er brukerens mobiltelefon som gjør all autentisering. Om det er mer eller mindre sikkert har jeg null peiling på, men det er nå engang slik det er. Noen ganger må man med kort bruke PIN selv om man skal betale et lavt beløp også, og noen ganger må kortet stikkes inn (tæpping går ikke). Dermed må man vel i praksis ha chip-leser, display og kodetastatur om man skal akseptere bankkort? Intet av dette trenges for Apple Pay/Google Pay. 1 Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 25. desember 2021 Del Skrevet 25. desember 2021 Jens Kr. Kirkebø skrev (49 minutter siden): Ok, så du måtte aldri finne frem kortet, stikke det inn, vente noen sekunder, trykke kode, vente noen sekunder, ta ut kortet og legge det tilbake der du hadde det? Denne prosessen tar minst 10 ganger så lang tid som å bruke brikke. Hadde bensinstasjoner tilbudt brikke som bare kunne tappes på samme måte som på dagens ladestasjoner, hadde jeg garantert registrert meg og brukt det på den tiden jeg kjørte fossilbil. Mange som kjører fossilbil i dag har jo også skaffet seg egne kort til drivstoffylling, pga. kreditt, rabatter osv. Så den tidsbruken med å registrere en felles ladebrikke er neppe uoverkommelig for de fleste. Hva skal du med brikke når alt du trenger å gjøre er å plugge i kabelen? 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 25. desember 2021 Del Skrevet 25. desember 2021 (endret) 13 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said: PIN er jo påkrevd så lenge man skal over et visst beløp. Med Apple Pay trykker man aldri PIN, det finnes ingen PIN å trykke. Det er brukerens mobiltelefon som gjør all autentisering. Om det er mer eller mindre sikkert har jeg null peiling på, men det er nå engang slik det er. Noen ganger må man med kort bruke PIN selv om man skal betale et lavt beløp også, og noen ganger må kortet stikkes inn (tæpping går ikke). Dermed må man vel i praksis ha chip-leser, display og kodetastatur om man skal akseptere bankkort? Intet av dette trenges for Apple Pay/Google Pay. Meg bekjent er eneste grunnen til å ha chipleser nå som backup. Det er ikke sikrere på noen måte. Terminalen og kortet gjør en kryptografisk handshake som autentiserer kortet, akkurat slik mobiltelefonen og NFC lesern gjør. Meg bekjent er alt dette eksakt samme hardware. Det pinkoden gjør er å autentisere brukeren. I.e. det er å følge sikkerhetskonseptet om at man autentiserer via både noe du hr og noe du vet. Om du godkjenner betaling på mobilen din ved ansiktsgjenkjenning pin kode på mobil el.lignende, da har autentiseringen av 'noe du vet' blitt overlatt til utstyr utenfor betalingsformidlerens kontroll og er dermed enkelt gjenstand for forfalskning om man ikke har en felles kilde til tillit. I dette tilfellet er det altså enten Apple Eller Google du stoler på til å ikke la andre overta din identitet. Jeg tror ikke man rimeligvis kan kreve at alle skal måtte stole på disse aktørene. Bankene stiller strenge krav til sikkerhet fordi de er ansvarlige ved misbruk. Hvem som er ansvarlige for misbruk ved løse rfid kort, eller betaling vi silicon-valley selskaper er noe mindre åpenbart. De godtar pr.i dag opp til 500 kr betalt uten brukerautentisering. (i.e. PIN) Endret 25. desember 2021 av sverreb 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 26. desember 2021 Del Skrevet 26. desember 2021 Jens Kr. Kirkebø skrev (15 timer siden): Tja, ser jo stadig folk i diskusjoner omkring dette som pusher bankkort, en mye mer utdatert løsning (jeg har ikke gått rundt med kort på meg i snart 2 år). Brikke er en meget enkelt og kjapp løsning for å starte lading, tar maks 2-3 sekunder ekstra. Jeg lader mye både hos Tesla og hos de andre, så jeg kjenner godt til forskjellen. Ulempen er at man må registrere brikken mange steder først. Dette tar riktignok maks en time, men burde være unødvendig. Vi burde hatt et felles "clearing-house" for ladebrikker, slik at man kun registrerte brikken sin ett sted og så hentet alle operatørene informasjonen derfra. Pug-and-charge har sine ulemper det også, f.eks hvordan man belaster kostnader på lånebiler. Sist jeg var i Tromsø leide jeg en Model 3 i et døgn på Nabobil og hurtigladet med min egen brikke. Med plug-and-charge hadde det blitt vanskelig for utleier å ta betalt for lading da det kan ta lang tid før kvittering/faktura kommer. Bankkortet ditt kunne vært eneste chip du trengte, du trenger i realiteten ikke en ekstern brikke utenom. Skal være helt enig i at en brikke/kort med chip er til tider langt bedre løsning enn app-løsning. De ladesesjoner jeg har opplevd problemer med, foruten allerede defekte ladere, er ladesesjoner som ikke er startet med chip, men med kort. Overrasket over at du på leiebil med Nabobil må betale med eget kort. Ligger ikke det i bilen et kort som støtter andre ladere enn SuC? Og er ikke bilene allerede utstyrt med konto for lading på Tesla sine SuC, og pris for leie av bilen er ment å dekke lading? Med min bruk av konkurrenten Hertz Bilpool, hang brikke fra Fortum på nøkkelknippe. Og de hadde egen avlåsing av nøkler i hanskerommet, som du måtte åpne med egen kode ved start av leien. Og med Tesla i stallen, har de vel egen Tesla-konto, der du bare får en midlertidig nøkkel til bilen, så det burde jo være sømløst. For firmaer som krever betaling for strøm brukt/ladet i løpet av leieperioden, så ville jeg forventet at de kunne lese dette ut fra appen eller kontoen hos Tesla via PC. Altså null problemer å finne summen og fakturere deg for dette. 2 Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 26. desember 2021 Del Skrevet 26. desember 2021 Jens Kr. Kirkebø skrev (19 timer siden): Problemet er at det må være en mye mer omfattende terminalløsning om den også skulle støtte kortbetaling og ikke bare Apple Pay/Google Pay. I Apple Pay er jo autentisering integrert (FaceID på mobiltelefonen i mitt tilfelle) mens når man tæpper et bankkort er det ingen autentisering. Uten autentisering blir det en god del begrensinger som kan forkludre ladesesjonen. Skal man kunne autentisere må man til med display, kodetastatur, chip-leser osv. Det er en svært mye dyrere løsning enn kun en RFID-leser. Og derfor legger en all funksjonaliteten i bilen sånn at du bare plugger i kabelen og så skjer resten av seg selv. Trenger ikke noe kort du kan miste. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå