Gå til innhold

Tesla fjerner mulighet for spilling mens bilen er i bevegelse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke at jeg er noen stor tilhenger av å kunne spille mens man kjører, men spørsmålet er jo hvilke rettigheter har er leverandør til å redusere et produkt etter at det er kjøpt? Det er jo positivt med software oppdateringer som gir deg mer funksjonalitet enn du egentlig kjøpte (ikke det samme som å fikse feil som egentlig ikke skulle være der da du kjøpte). F. Eks. Når jeg kjøpte min første elbil så fikk jeg med gratis app til å kunne styre varmen. (delvis) Etter mange år, så bestemte de seg for at dette ikke lengre skulle være inkludert, men en betaltjeneste. I realiteten tok de tilbake deler av det de hadde solgt. Er det greit at man tillater dtte bare fordi det er snakk om software?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er noe som skurrer når selskapet som angivelig lager «verdens sikreste bil» må få et myndighetspålegg for å fjerne en opplagt sikkerhetsrisiko. Kan det være fordi en aldri har stilt harde spørsmål til og gått ledelsen  sine beslutninger etter i sømmene? Har ingeniørkunst og etikk blitt glemt i en oase av brød og sirkus?

Lenke til kommentar
Yngvejos skrev (35 minutter siden):

Legg heller til en løsning som får bilen til å svinge hardt mot høyre hvis den oppdager at sjåføren spiller.

Nå er vel Tesla frenetisk motstander av sjåførovervåking og har så vidt innført en slags sjåfør monitorering. Det med tydelig motvilje.

Lenke til kommentar

Idioter er det alltid vanskelig å stoppe i å gjøre idiotiske ting.

For å få spille mens man kjøre må man bekrefte på en beskjed at man er passasjer. Spiller vil og befinne seg på passasjersiden av skjermen.

Neste blir vel at de må deaktivere spilling på skjermen bak i bilen på nye S\X da noen sikkert vil finne på å spille på dem og mens man kjører.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (13 minutter siden):

Det er noe som skurrer når selskapet som angivelig lager «verdens sikreste bil» må få et myndighetspålegg for å fjerne en opplagt sikkerhetsrisiko. Kan det være fordi en aldri har stilt harde spørsmål til og gått ledelsen  sine beslutninger etter i sømmene? Har ingeniørkunst og etikk blitt glemt i en oase av brød og sirkus?

Slik som eg kjenner Tesla så har sikkerheit aldri våre topprioriteten. Det måtte nokre ulykker til før batteripakken blei beskytta mot punktering av gjenstandar i køyrebana. Den såkalte autopiloten har muliggjort automatisk køyring utan å sjekke om føraren følger med, sikkerheitstiltaket der er at føraren blir oppfordra til å ikkje ta fokuset vekk frå køyringa. Og den såkalte hyperloopen i Las Vegas er berre ein smal tunnel utan rømmingsvegar, så personsikkerheit har heller ikkje der blitt prioritert. Tunnelen er uansett så smal at det er kanskje tvilsomt at folket kjem seg ut av bilen i det heile tatt om Teslaen skulle få stopp inne i tunnelen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Roger Moore said:

Det er noe som skurrer når selskapet som angivelig lager «verdens sikreste bil» må få et myndighetspålegg for å fjerne en opplagt sikkerhetsrisiko. Kan det være fordi en aldri har stilt harde spørsmål til og gått ledelsen  sine beslutninger etter i sømmene? Har ingeniørkunst og etikk blitt glemt i en oase av brød og sirkus?

Det som skurrer like mye for meg er at stadig flere streamere i norge kjører med mobilen "fastmontert" mens de ser på skjermen og leser chat for å snakke med seerne. Dette virker å være helt greit og stadig fler gjør det uten reaksjoner. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (50 minutter siden):

Nå er vel Tesla frenetisk motstander av sjåførovervåking og har så vidt innført en slags sjåfør monitorering. Det med tydelig motvilje.

Det har med kostnader å gjøre. De har visst at det er sikrere med dette, men er nødt til å gjøre noe nå som selvkjøringen deres begynner å henge heftig langt etter konkurransen.

Edit: Det tok vel ca 2 uker før noen i PR teamet så at dette mest sannsynlig ikke var så lurt. Veldig fint at de også følger opp med kupe-kamera slik som konkurrentene har.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
Complexity skrev (55 minutter siden):

Idioter er det alltid vanskelig å stoppe i å gjøre idiotiske ting.

For å få spille mens man kjøre må man bekrefte på en beskjed at man er passasjer. Spiller vil og befinne seg på passasjersiden av skjermen.

Neste blir vel at de må deaktivere spilling på skjermen bak i bilen på nye S\X da noen sikkert vil finne på å spille på dem og mens man kjører.

Du fremkaller fremdeles helt unødvendige distraksjoner i sjåførens synsfelt. Navigasjon er ille nok om en ikke skal kast på helt unødvendige forstyrrelser i tillegg.

Lenke til kommentar
22 minutes ago, DrAlban3000 said:

Det har med kostnader å gjøre. De har visst at det er sikrere med dette, men er nødt til å gjøre noe nå som selvkjøringen deres begynner å henge heftig langt etter konkurransen.

Edit: Det tok vel ca 2 uker før noen i PR teamet så at dette mest sannsynlig ikke var så lurt. Veldig fint at de også følger opp med kupe-kamera slik som konkurrentene har.

Model 3 har vel hatt kupekamera siden 2018, men det er vel enda ikke tatt i bruk til spesielt mye. 

Og veldig mange teiper over det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Roger Moore said:

Du fremkaller fremdeles helt unødvendige distraksjoner i sjåførens synsfelt. Navigasjon er ille nok om en ikke skal kast på helt unødvendige forstyrrelser i tillegg.

Har ikke Tesla motatt utrolig mye "hets" for at skjermen ikke er i synsfeltet? Og det er vanskelig for noen å se hvor fort man kjører?

Er det som befinner seg lengst unna på skjermen i synsfeltet da?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
44 minutes ago, DrAlban3000 said:

Det har med kostnader å gjøre. De har visst at det er sikrere med dette, men er nødt til å gjøre noe nå som selvkjøringen deres begynner å henge heftig langt etter konkurransen.

Edit: Det tok vel ca 2 uker før noen i PR teamet så at dette mest sannsynlig ikke var så lurt. Veldig fint at de også følger opp med kupe-kamera slik som konkurrentene har.

Hvordan fungerer kjørermonitorering på at øynene lukkes over tid (sjåføren sover) når man kjører med solbriller?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (17 minutter siden):

Hvordan fungerer kjørermonitorering på at øynene lukkes over tid (sjåføren sover) når man kjører med solbriller?

Aner ikke, i min bil registrerer den om jeg snur hodet - typisk ser baki etter noe, rekke seg etter ungen, ser på mobilen osv. Ikke at jeg gjør disse tingene så ofte, men det er det den er laget for å gjøre.

Om jeg snur meg vekk fra kjøreretning og ser bakover vil bilen si tydelig ifra først, så bremse og stoppe etterhvert om jeg ikke ser fremover. Om jeg snur meg og en hindring (f.eks en veisperring) dukker opp vil bilen bremse ned selv uavhengig om jeg har den i ACC eller ikke. Det gjør den også ellers, bremser rolig ned imot bilen foran. Er ekkelt å kjøre biler som ikke gjør det nå.

Complexity skrev (38 minutter siden):

Model 3 har vel hatt kupekamera siden 2018, men det er vel enda ikke tatt i bruk til spesielt mye. 

Og veldig mange teiper over det.

Som ikke hadde noe med sikkerhet å gjøre, eller ble brukt til det. Var på plass for et prosjekt med robot-taxier som nå er skrinlagt. Det hadde jeg teipet over også, det har ingen funksjon.

Når det kommer til passiv sikkerhet har Tesla svært lite sikkerhetsutstyr. Du er trygg når det smeller, men de er ikke spesielt godt bygget for å unngå ulykker.

Endret av DrAlban3000
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (22 minutter siden):

Hvordan fungerer kjørermonitorering på at øynene lukkes over tid (sjåføren sover) når man kjører med solbriller?

Det varierer nok frå system til system. Overvåking på kvar ein har blikket er berre ein del av det som blir overvåka. Ting som at ein sluttar å snur på nakken eller rykker i rattet er også tegn på at føraren er trøtt. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
35 minutes ago, DrAlban3000 said:

Aner ikke, i min bil registrerer den om jeg snur hodet - typisk ser baki etter noe, rekke seg etter ungen, ser på mobilen osv. Ikke at jeg gjør disse tingene så ofte, men det er det den er laget for å gjøre.

Om jeg snur meg vekk fra kjøreretning og ser bakover vil bilen si tydelig ifra først, så bremse og stoppe etterhvert om jeg ikke ser fremover. Om jeg snur meg og en hindring (f.eks en veisperring) dukker opp vil bilen bremse ned selv uavhengig om jeg har den i ACC eller ikke. Det gjør den også ellers, bremser rolig ned imot bilen foran. Er ekkelt å kjøre biler som ikke gjør det nå.

Som ikke hadde noe med sikkerhet å gjøre, eller ble brukt til det. Var på plass for et prosjekt med robot-taxier som nå er skrinlagt. Det hadde jeg teipet over også, det har ingen funksjon.

Når det kommer til passiv sikkerhet har Tesla svært lite sikkerhetsutstyr. Du er trygg når det smeller, men de er ikke spesielt godt bygget for å unngå ulykker.

Var det ikke i fjor en sak om en Tesla sjåfør som sov i bilen i mange kilometer?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...