Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen starter ikke i minusgrader


Elias555

Anbefalte innlegg

Jeg har en dieselbil fra 2006. For en liten stund siden så hadde bilen stått stille i 3 uker og ville ikke starte i ca. 7 minus. Jeg ventet en uke, og da starta den i 5 plussgrader. Da kjørte jeg en drøy halvtime for å lade batteriet litt. Ikke mange dagene etter, tok jeg en drøyt 7-timers kjøretur, og dagen etter hadde gradestokken bikket over til minus, og bilen ville ikke starte. Ca 3 minus. Spørsmålet er om det er batteriet som er problemet? Noen enkel måte å sjekke det evnt? Startmotoren prøver jo, og det er hint til start, men den kan kanskje være svekket? Bytta forøvrig olje november i fjor. Dieseltanken har også vært lite fyllt, som kan ha gitt mye rom for kondensdannelse, som jeg har lest kan være en årsak. 

Har tenkt til å teste og starte den med startkabler nå om et par dager. Om det funker, er det da batteriet som har vært problemet? Og om det ikke funker, hva tippper dere er gærnt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du er kryptisk på mer info om bilen 😜 blir det vanskelig å svare noe mer enn generelt 😉

Dieselmotorer trenger fungerende gløding for å kunne starte når det er kaldt (minusgrader) så det er en mulig årsak. Om glødepluggene er defekte på din bil kan mest sannsynlig en avlesning av diagnosedata via ODB II-porten avsløre.

Batterier svekkes med alderen og greier ikke å yte like godt mer. Hvor gammelt er batteriet i din bil? Med et multimeter kan man avlese spenningen på batteriet og som du ser av skjemaet under så er optimal spenning på batteriet 12.1-12.6++ Volt når motoren er avslått og det ikke er skrudd på noe (eks. radio). Spenningen blr heller aldri være lavere enn 10 Volt når motoren startes.

image.png.d52837bdd490ddbcd721f32cdca5185a.png

Skiftet akkurat batteriet på egen bil og det var tilsynelatende i god stand men jeg merket det på at startmotor ikke gikk fort nok rundt til å starte motoren i enkelte situasjoner. Starteren i seg selv kan også være del av problemet ved at den ikke går fort nok rundt selv om batteriet er (hadde vært) OK.

Ville ha gjort følgende:
Lad batteriet (min. 12 timer, helst lenger) og sjekk så hvilespenningen. Bytt hvis dårlig. Er det mer enn ~6 år og bilen kjøres lite/sjelden ville jeg ha vurdert å bytte uansett.—> Sjekk at glødepluggene fungerer (diagnose) —> Sjekk evt. at starter går fort nok rundt hvis ikke. Blir fort penger av disse tingene, spesielt hvis ikke du er komfortabel med å gjør mye selv/har noen som kan hjelpe deg. Gammel bil så ville ha begynt å tenke på om den er moden for utskifting (les: bilopphuggeri)…

Siden du har latt bilen gå med samme motorolje i mer enn et år så går je ut fra at bilen har såkalt ‘Long Life’ intervall - Har du da brukt korrekt type olje (Long Life) 

Lenke til kommentar

Takk for svar! Glemte å opplyse om at batteriet ble byttet for to år siden. Og bilen er en Renault Megane med 106hk TDI 4-sylinder. Er startknapp, ikke vri om nøkkel, så glødelampeprosessen går av seg sjæl. Skal sjekke ut mulighetene for lading av batteriet. Er glødelamper dyrt å bytte om det er problemet?

Lenke til kommentar
Elias555 skrev (På 24.12.2021 den 14.13):

Takk for svar! Glemte å opplyse om at batteriet ble byttet for to år siden. Og bilen er en Renault Megane med 106hk TDI 4-sylinder. Er startknapp, ikke vri om nøkkel, så glødelampeprosessen går av seg sjæl. Skal sjekke ut mulighetene for lading av batteriet. Er glødelamper dyrt å bytte om det er problemet?

Hvis bilen har problemer med dynamo, kan et batteri fint ta kvelden på langt mindre enn ett år. Med mindre du hører en betydelig forskjell i lyden fra startmotoren i kulda og i plussgrader kan det hende batteriet ditt er ok. 

Å bytte glødepluggene er en del jobb, men mulig å gjøre selv: 

Glødeplugger på litt eldre biler kan også være veeldig vanskelige å få løs, og det er en liten risiko for at de knekker i hullet sitt. Så, du bør bruke en form for penetrerende spray/smøring på dem i noen dager før du går i gang med jobben for å gjøre det enklere for deg selv.

 

Lenke til kommentar

Om det er orginale glødeplugger fra 2006 så tipper jeg de er skutt kaputt. Koster gjerne en 3-4000kr å bytte dem på verksted og kansje en tusenlapp om du gjør jobben selv. 

Om bilen filer som normalt høres det ut som batteriet ikke er så dårlig, men lad det gjerne opp.

Bytt gjerne dieselfilter også om det er lenge siden sist.

Lenke til kommentar

Bytte av glødeplugger på en 15-16 år gammel bil kan fort føre til at den blir vraket til slutt. Svært vanlig at de sitter som sveiset fast etter så lang tid. Flere verksteder tar ikke sånne jobber pga risikoen. Dette er en sånn jobb der du vil bruke verksted, med mindre du er en dreven mekaniker. Å bytte disse på egen hånd kan fort være en jobb som tar flere dager, da man gjerne vil kjøre motor varm, bruke penetrerende spray, vente litt, kjøre varm igjen, for så å prøve å løsne. 

Lenke til kommentar

Byttet tidligere i år glødeplugger selv på min 2005-modell TDI og sprayet da på Würth sin INJECTOR-EX INJEKTOR- OG GLØDEPLUGGLØSER SPRAY over flere uker før jeg prøvde meg på å skru ut glødepluggene. …og det gikk faktisk overraskende greit så det var en ‘enkel’ jobb å bytte pluggene. Mulig det hadde gått like greit uten bruk av nevnte spray (og heller brukt rustløser av noe slag). Sprayen kostet ~300 kr så det var en billig ‘forsikring’, gitt hva det kunne ha kostet hvis en eller flere av pluggene hadde blitt ødelagt ved utskruing.

Jeg forespurte merkeverksted men de kunne ikke si noe sikkert; de hadde erfaring med at plugger hadde brukket/blitt vridd av og at de da i verste fall må ta motoren fra hverandre (~25k kr) for å fjerne restene etter pluggen(e). Så ille blir det neppe men worst case. Det finnes utstyr og verksteder som skal kunne fjerne ødelagte glødeplugger uten å dele motoren men blir uansett krkr.
 

Hvis du velger å gjøre det selv (og lykkes) så må du passe på å skru til de nye med korrekt moment (Newtonmeter, Nm) og trenger da en momentnøkkel/-stav. Mine var oppgitt til ~15 Nm men du må finne ut hva som er riktig moment for din motor, glødeplugger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...