Gå til innhold

Skal dårlig opppvekst gi frikort til å begå voldtekter

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Oslo tingrett har nylig dømt en 22 år gammel innvandrer for vold, voldtekt, voldtektsforsøk og seksuelt misbruk av mindreårige

Ifølge forsvareren handler mannens handlinger om at han mangler sosial trening, og at han ikke selv kan lastes for dette.

Ifølge forsvarer Morten Furuholmen er dommen derfor feil. Han mener at den straffedømte mannen «ikke har forutsetninger for å forstå situasjonene han er domfelt for» fordi han ikke har fått «hjelp til sosial trening» og heller «ikke bearbeidet traumer».

Neste rettsrunde vil altså omhandle hvorvidt innvandrere med traumebakgrunn kan idømmes (full) straff dersom traumene ikke er bearbeidet.

Jeg får grøssninger av å tenke på at en del av mine bekjente hadde hard og voldelig oppvekst, men er i dag seriøse voksne med god utdannelse, kone og barn. Ingen tegn til voldelige tendenser eller primitive rovdyrbehov. Tenk om alle disse skulle ende opp lik som tiltalte i denne saken.

Etter min mening en type retorikk for å få mindre straff. Alle kan si at de ikke hadde en 100% god oppvekst. Hvis du bare hadde 50% god oppvekst skal du da få 50% strafferabatt? Hva ER egentlig en dårlig oppvekst?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det vel dei bakanforliggande årsakane som er avgjerande. At ein skal få strafferabatt på bagrunn av dårleg oppvekst er sjølvsagt ikkje rett, men sinnslidingar gir i dag straffefritak så det rettslege spørsmålet blir då om den dårlege oppveksten har gitt sinnslidingar som han skulle hatt behandling for. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

I visse tilfeller så burde soning tilrettelegges. Selvfølgelig ikke i form av lavere straff men at man behandles individuelt utifra de utfordringene man har; og jobber med det. Men det føler jeg at Norske fengsler gjør i stor grad. Problemet begynner vel først når man trer tilbake til det vanlige liv, men det er en annen sak.

Vi har generelt lav strafferamme & mange slipper alt for lett unna. All data viser at fengsels systemet i Norge fungerer, men samtidig så føles det blodig urettferdig at enkelte knapt må sone for grove forbrytelser. 

Elefanten i rommet derimot er at Norske myndigheter henter inn psykisk syke innvandrere som verken har intensjon om å jobbe eller tilpasse seg samfunnet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Dart skrev (13 timer siden):

Oslo tingrett har nylig dømt en 22 år gammel innvandrer for vold, voldtekt, voldtektsforsøk og seksuelt misbruk av mindreårige

Ifølge forsvareren handler mannens handlinger om at han mangler sosial trening, og at han ikke selv kan lastes for dette.

Ifølge forsvarer Morten Furuholmen er dommen derfor feil. Han mener at den straffedømte mannen «ikke har forutsetninger for å forstå situasjonene han er domfelt for» fordi han ikke har fått «hjelp til sosial trening» og heller «ikke bearbeidet traumer».

Neste rettsrunde vil altså omhandle hvorvidt innvandrere med traumebakgrunn kan idømmes (full) straff dersom traumene ikke er bearbeidet.

Jeg får grøssninger av å tenke på at en del av mine bekjente hadde hard og voldelig oppvekst, men er i dag seriøse voksne med god utdannelse, kone og barn. Ingen tegn til voldelige tendenser eller primitive rovdyrbehov. Tenk om alle disse skulle ende opp lik som tiltalte i denne saken.

Etter min mening en type retorikk for å få mindre straff. Alle kan si at de ikke hadde en 100% god oppvekst. Hvis du bare hadde 50% god oppvekst skal du da få 50% strafferabatt? Hva ER egentlig en dårlig oppvekst?

Taler da mer for en forvaringsdom spør du meg 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
debattklovn skrev (10 timer siden):

6 år er altfor kort straff i dette tilfellet.
Her må samfunnets behov for trygghet fra siktede telle mer enn siktedes vanskeligheter med å forstå hva han gjør galt, om det faktisk stemmer. 

Strafferammen for grov voldtekt er 10 år. Ingen har fått mere enn 4 år. Selv ikke en som prøvde å drepe etter en voldsom og brutal ugjerning, som vendte tilbake for å sjekke at offeret var død, og ranet henne så for penger. Så gikk han. Offeret spilte død og overlevde. Han fikk bare 4 år. Hvor mye verre kunne han gjort det før det ble voldtektsdrap? Retten mener altså at tilfellet var 40% ille siden han fikk 4 år av 10 som er strafferamme. Han prøvde å drepe henne og hun var stygt skadet, og han burde hatt 10 år. Men hun spilte død, og da fikk han bare 4 år. 

Eller: hvor ille skal det være om han skulle fått 10 år?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Somaliske har ikke så mange muligheter, den sosiale kontrollen med de somaliske jentene er streng, særlig i Norge. Resten av Afrika har andre regler. 

Lenke til kommentar

Dårlig oppvekst gir ikke frikort til noe som helst. Men mange av de som opplever det faller utenfor på en eller annen måte som med tiden kan føre til en form for hat mot samfunnet.

Det unnskylder likevel ikke straffbare handlinger.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...