Joachim Seehusen Skrevet 22. desember 2021 Del Skrevet 22. desember 2021 Japan tror mer på hydrogen enn på batterier i både bil og motorsykkel [Ekstra] Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 22. desember 2021 Del Skrevet 22. desember 2021 Så kan man jo nevne at japan så elektrisitetspriser på 250yen/kwh i sommer (ca 20 kr) (Selv om ca 10 yen/kwh er mer normalt) 1 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 22. desember 2021 Del Skrevet 22. desember 2021 sverreb skrev (47 minutter siden): Så kan man jo nevne at japan så elektrisitetspriser på 250yen/kwh i sommer (ca 20 kr) (Selv om ca 10 yen/kwh er mer normalt) Satsing på hydrogen er jo basert på fornybar strøm (eller atomkraft) i Japan. Så hydrogen er intet alternativ til strøm. I transport er hydrogen kun et alternativ til batterier. Noen ganger et godt alternativ andre ganger et dårlig (som personbiler). Men interessant at de utvikler Ottomotorer (og også dieselmotorer) til å gå på hydrogen. BMW hadde jo en slik motor i en 7 serie allerede i 2007 (V12 og bensinmotor og flytende hydrogen eller bensin som drivstoff). Så vidt jeg forstår er det en utfordring å få en Ottomotor til å gå optimalt på hydrogen til tross for at Wikipedia i sin omtale av BMW 760ih pekte på meget god virkningsgrad når motoren gikk på hydrogen. 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 22. desember 2021 Del Skrevet 22. desember 2021 (endret) 35 minutes ago, Ketill Jacobsen said: Satsing på hydrogen er jo basert på fornybar strøm (eller atomkraft) i Japan. Vel, Japan har også aktiviteter på skipstranport og mottaksterminaler for hydrogen i forskjellige former, så de satser nok endel på import også. Hvis utgangspunktet er at de skal importere energi i form av hydrogen, så er det selvsagt mer interessant med hydrogenkjøretøy. Quote https://www.offshore-energy.biz/kawasaki-heavy-industries-builds-the-worlds-1st-liquefied-hydrogen-receiving-terminal/ Kawasaki Heavy Industries has completed Kobe LH2 Terminal (Hy touch Kobe), the world’s first liquefied hydrogen receiving terminal. The terminal was built for the CO2-free Hydrogen Energy Supply-chain Technology Research Association (HySTRA). Operation testing has started at the facility, which will be used for a demonstration test for an international hydrogen energy supply chain to transport liquefied hydrogen from Australia to Japan. Endret 22. desember 2021 av J-Å Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 22. desember 2021 Del Skrevet 22. desember 2021 J-Å skrev (10 minutter siden): Vel, Japan har også aktiviteter på skipstranport og mottaksterminaler for hydrogen i forskjellige former, så de satser nok endel på import også. Hvis utgangspunktet er at de skal importere energi i form av hydrogen, så er det selvsagt mer interessant med hydrogenkjøretøy. Ja det kan nok være mye i det du skriver at Japan får hydrogen fra Australia som er produsert av solkraftparker der. Singapore vurderer på liknende måte å bygge kabler slik at kan hente strøm fra det nordlige Australia og kombinerte vind og solparker der. Likedan vurderer Tyskland storstilt import av hydrogen fra solcelleparker i Nord-Afrika. Tyskland har begrensede havområder i Nordsjøen til havvindparker (i forhold til strømbehov på lengre sikt). Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 22. desember 2021 Del Skrevet 22. desember 2021 6 minutes ago, Ketill Jacobsen said: Ja det kan nok være mye i det du skriver at Japan får hydrogen fra Australia som er produsert av solkraftparker der. Ja, eller fra brunkull (med CO2 fangst forhåpentligvis) : http://www.hystra.or.jp/dist/img/index/img-service-en.png Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 27. desember 2021 Del Skrevet 27. desember 2021 (endret) Bruk av hydrogen som energibærer vil alltid ligge der som er bærekraftig tilbud rett fra naturen. Batterier ser ut til å forbli begrenset av ladetid, ladeeffekt og evt. rekkevidde. På et gitt tidspunkt vil man kanskje innse at omkostnigene for miljøet og utfordinger ved resirkulering blir for store? Standardiserte batterier for bytte, heller enn store batterier og hurtiglading ville kanskje blitt "folkeløsningen" om bærekraft skulle vært et premiss for "det grønne skiftet". Endret 28. desember 2021 av NERVI Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå