Ohphiedee-a Skrevet 22. desember 2021 Del Skrevet 22. desember 2021 hei, har noen av dere sett en god oversikt/figur over hvilke kanaler som lovlig kan brukes til wifi (2,4 + 5 ghz) i Norge? inkludert 40 og 80 mhz kanalbredde? jeg lurer fordi ruteren min mangler flere kanaler og spes bånd på 80 mhz som ifølge wikipedia og andre lister skulle vært ok i Europa. men meget mulig jeg har misforstått noe. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 22. desember 2021 Del Skrevet 22. desember 2021 Hvis du vil gå i detalj, vil jo Fribruksforskriften være det som legger grunnlag i Norge. Samtidig vil europeiske regulativer i teorien kunne være førende, og spesielt i hvert fall på WiFi så følger man dette. Skulle en haug land hatt egne regler hadde det blitt et produktmessig kaos. Oversikten på wikipedia tror jeg no stemmer: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels Sentralt er dette med DFS, der man i praksis ikke kan tvinge en ruter til å bruke en del kanaler hvis ruteren ser at det er trafikk/signaler som kan tyde på at den i området må holde seg unna kanalen. Kanalbredde her er i praksis bare snakk om å bruke flere kanaler samtidig. Det er også rutere som ikke støtter alle kanaler. Det kan være gjort av flere årsaker - overordnet sett kan man vel si at det gjerne handler om å forenkle produktet og gjøre det biligere. Ikke nødvendigvis når det gjelder hardware, men omså også rent programvaremessig. Bor man eksempelvis i et borettslag med mange andre wifi-nett som blir brukt en del tett på, kan større kanalbredde også kunne være en ulempe ytelsesmessig - eks. i stedet for å bli påvirket av ett nabonett, blir man påvirket av to for den kommunikasjonen man skal ha på sitt wifi-nett. Hvilken ruter er det snakk om? 1 Lenke til kommentar
Ohphiedee-a Skrevet 22. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2021 takk for svar! gjelder nok dfs ja - rent konkret er alle kanaler fra 116-144 ledige der jeg bor, og om jeg leser tabellen til Wikipedia riktig er dette 2 kanaler a 80 mhz bredde. men kan ikke velge dem. det er det kanskje en god grunn til? flere dfs-kanaler (eks 128) mangler om jeg velger 20 mhz bredde. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. desember 2021 Del Skrevet 22. desember 2021 Sett alt til auto om du kan, så vil routeren selv bytte kanal og båndbredde når det lønner seg. Min 5GHz ble mye bedre med dette. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 22. desember 2021 Del Skrevet 22. desember 2021 1 minute ago, vidor said: Sett alt til auto om du kan, så vil routeren selv bytte kanal og båndbredde når det lønner seg. Min 5GHz ble mye bedre med dette. Enig. Slik kompleksiteten rundt dette er nå, og så lenge man har en god ruter, vil Auto normalt sett være mye bedre å bruke. En moderne ruter er heller ikke slik at det eksempelvis er kun ved oppstart den gjør en sjekk hvilken kanal som bør brukes. En del tar å skifter kanal manuelt og ser at ytelsen blir bedre. Men det kan være ganske så midlertidig. Og husk - det kan være bedre å dele kanal med trenett som har veldig lite trafikk enn ett nett som har mye trafikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå