Tarzan93 Skrevet 21. desember 2021 Del Skrevet 21. desember 2021 Hei! Jeg har nå en variabel spotprisavtale, vurderer sterkt å binde meg i 3 år, selv om det er lenge slik at jeg betaler 90 øre kwt. Jeg er student og har derfor ikke så mye penger at jeg kan betale de helt syke strømprisene som er nå. Er der flere som har bindet seg til fastpris avtale, som aldri har hatt det før? Hva anbefaler dere? Skal jeg holde ut å håpe på at regjeringa legger et tak på hvor mye de kan prise strømmen til oss i Norge? Eller skal jeg binde meg til 3 års fastprisavtale å betale 90 øre per kwt? Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 21. desember 2021 Del Skrevet 21. desember 2021 Tre år er lenger tid enn jeg hadde turt å binde meg. For et år siden var jo prisene rekord-lave. Hvordan de er om et år eller tre er det ingen som vet. Samtidig så vet du hva du betaler for strømmen hver dag ved å binde deg til 90 øre/kWt. Så kort fortalt så vil du sannsynligvis ikke spare penger på det, men du vil slippe stresset rundt strømsjokk og hvilke tider på døgnet du skal bruke strøm og ikke. Jeg liker forutsigbarhet, så når denne galskapen roer seg på våren kommer jeg nok til å gå over til fastpris igjen. Dessverre gikk min forrige fastprisavtale ut i november. Så jeg gikk fra 44,90/kWt til et par kroner 😮 1 Lenke til kommentar
Tarzan93 Skrevet 21. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2021 Kajac skrev (10 minutter siden): Tre år er lenger tid enn jeg hadde turt å binde meg. For et år siden var jo prisene rekord-lave. Hvordan de er om et år eller tre er det ingen som vet. Samtidig så vet du hva du betaler for strømmen hver dag ved å binde deg til 90 øre/kWt. Så kort fortalt så vil du sannsynligvis ikke spare penger på det, men du vil slippe stresset rundt strømsjokk og hvilke tider på døgnet du skal bruke strøm og ikke. Jeg liker forutsigbarhet, så når denne galskapen roer seg på våren kommer jeg nok til å gå over til fastpris igjen. Dessverre gikk min forrige fastprisavtale ut i november. Så jeg gikk fra 44,90/kWt til et par kroner 😮 Ja, tre år er lenge. Bruddgebyret kommer an på hvor mange måneder som er igjen av avtalen sa de, så er sikkert en del tusen i bruddgebyr. Strømprisene nå skremmer meg, og virker ikke som regjeringen ser alvoret i hvor store økonmiske konvsekvenser det har for nærligslivet og privatpersoner. Kan binde meg for 1 år og, men da betaler jeg 129 øre, kanskje bedre det? Har takket ja til avtalen, men har angrerett på 14 dager Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 21. desember 2021 Del Skrevet 21. desember 2021 Tarzan93 skrev (1 minutt siden): Ja, tre år er lenge. Bruddgebyret kommer an på hvor mange måneder som er igjen av avtalen sa de, så er sikkert en del tusen i bruddgebyr. Strømprisene nå skremmer meg, og virker ikke som regjeringen ser alvoret i hvor store økonmiske konvsekvenser det har for nærligslivet og privatpersoner. Kan binde meg for 1 år og, men da betaler jeg 129 øre, kanskje bedre det? Har takket ja til avtalen, men har angrerett på 14 dager Vanskelig å si. Men regjeringen kommer garantert til å gjøre noe dersom dette vedvarer; selv om staten isolert sett tjener godt på økte strømpriser, taper hele den norske økonomien på det da kjøpekraften synker. Om økonomien stagnerer går det hardt ut over staten på andre måter. I tillegg går strømprisen ut over mer enn bare privatpersoner. Det ville jo sett dumt ut for Støre om en Arbeiderparti-ledet regjering får et ras av bedrifter som må si opp ansatte eller legge ned på grunn av strømprisene. Så det ser mørkt ut akkurat nå, men prisene i dag er ikke bærekraftige. Ikke på langt nær. Så om det fortsette har ikke regjeringen noe annet valg enn å gjøre noe med det. 1 Lenke til kommentar
Tarzan93 Skrevet 21. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2021 Kajac skrev (5 timer siden): Vanskelig å si. Men regjeringen kommer garantert til å gjøre noe dersom dette vedvarer; selv om staten isolert sett tjener godt på økte strømpriser, taper hele den norske økonomien på det da kjøpekraften synker. Om økonomien stagnerer går det hardt ut over staten på andre måter. I tillegg går strømprisen ut over mer enn bare privatpersoner. Det ville jo sett dumt ut for Støre om en Arbeiderparti-ledet regjering får et ras av bedrifter som må si opp ansatte eller legge ned på grunn av strømprisene. Så det ser mørkt ut akkurat nå, men prisene i dag er ikke bærekraftige. Ikke på langt nær. Så om det fortsette har ikke regjeringen noe annet valg enn å gjøre noe med det. Takk for god informasjon og litt spekulasjon Tenker jeg benytter angreretten min, og heller beholder spotpris Lenke til kommentar
Adobyen Skrevet 3. januar 2022 Del Skrevet 3. januar 2022 (endret) Som uføretrygdet, enslig i enebolig, har jeg ikke mulighet til å klare strømregninger på mange tusen kr. Da blir det heller kaldt i huset, så spotpriser tør jeg ikke mer nå. Jeg har ordnet meg en avtale som er mulig for meg å håndtere selv om det blir tap på sikt. Jeg gjorde avtalen i november, med oppstart 1.januar. Dette er sør i landet inkl. avgifter. Endret 3. januar 2022 av Matvrak 1 Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 4. januar 2022 Del Skrevet 4. januar 2022 (endret) Dette illustrerer jo det jeg alltid påpeker når noen strømselgere ringer meg opp for å få meg over på en "lur" avtale. De som har minst, er de som må betale mest. Endret 4. januar 2022 av shockorshot Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 4. januar 2022 Del Skrevet 4. januar 2022 shockorshot skrev (10 minutter siden): De som har minst, er de som må betale mest. Sånn er det dessverre med alt her i verden. Ikke bare når det gjelder strøm. 1 Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 4. januar 2022 Del Skrevet 4. januar 2022 Bor i no3, har spotpris Hadde heller gått over på vedfyring om strømprisen hadde holdt seg høy over tid Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 4. januar 2022 Del Skrevet 4. januar 2022 (endret) Mechablast skrev (6 timer siden): Bor i no3, har spotpris Hadde heller gått over på vedfyring om strømprisen hadde holdt seg høy over tid Vedfyring er jo ikke akkurat billig det heller, med mindre du har egen tilgang på ved. Om ikke man har en svært effektiv ovn og tilgang på veldig billig ved, blir prisen fort noen kroner pr. kWt der også. Endret 4. januar 2022 av Kajac Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4. januar 2022 Del Skrevet 4. januar 2022 (endret) Det er avhengig av ein god del, men du kan få prisen per kWh til 1 kr om du kjøper 40L-sekk til 50 kroner, får god ved og fyrer riktig. Må du derimot opp i 100 kroner per sekk og ikkje nyttar energien optimalt, så kan fort kWh-prisen overgå 1:1 pris for straum (elektrisk ovn, varmekabel eller folie). For dei med fast forbruk kvar vinter er det best å kjøpe større kvanta før vinteren er i gang for å få ned prisen per liter. Her er for øvrig ein fin kalkulator for å samanlikne pris per kWh for straum og ved: https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/916-fyringskalkulator Fastpris er ei forsikring mot dei høgaste prisane. Om du vil spare pengar eller ei over fleire månader eller år er umogleg å spå, men kraftselskapene tilbyr ikkje fastpris for at du skal få billeg straum. Dei ser helst at du betalar meir enn spotprisen sidan dei tar ein risiko. I desse tider er det høgst usikkert kva prisen blir, både på kort og lang sikt. Er du villig til å betale meir gjennom heile året for å unngå dei verste prisane så er det noko å vurdere. Det finnes òg avtalar med pristak der du betalar spot pluss eit påslag, men aldri over pristaket om straumprisen overgår det. I desse dagar er tilbudene på pristak sjølvsagt høge, så det er ikkje sikkert ein kjem så ofte opp i dei prisane. Endret 4. januar 2022 av Zeph Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. januar 2022 Del Skrevet 4. januar 2022 Kajac skrev (5 timer siden): Vedfyring er jo ikke akkurat billig det heller, med mindre du har egen tilgang på ved. Om ikke man har en svært effektiv ovn og tilgang på veldig billig ved, blir prisen fort noen kroner pr. kWt der også. Med litt planlegging, og en øks, så kan en skaffe gratis ved. Kjekt med bil også, men får fint med mye i sekken. Døde trær i alle skoger, og trær som har veltet. Rydding av skogen hindrer skogbrann. 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 4. januar 2022 Del Skrevet 4. januar 2022 Spotpris er over tid det billigste alternativet. Fastpris er dyrere, men det den ekstra kostnaden kjøper deg er forutsigbarhet, og det kan være verdt det avhengig av hvordan økonomien din ellers ser ut og hvor mye du ligger våken om nettene og bekymrer deg. Men det er det vanskelig for oss her å si noe om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå