Gå til innhold

Hvis Bybanen skal kjøre ledningsløst over Bryggen, står det om to teknologier [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden bybanen allerede går på 750V likestrøm, så høres det ikke så veldig komplisert ut å forsyne fra et batteri noen minutter, men her er det mange ledd fra den tekniske kompetansen til beslutningstakere, og mange som ser en mulighet for litt ekstra fortjeneste tydeligvis. Trikker "hekter" seg forresten ikke på kjøreledninger. Det er enleder pantograf, det er bare å kjøre den opp og ned.

 

Den opplagte løsningen er jo å asfaltere traseen og kjøre trolleybusser, hvor dette tydeligvis ikke er et problem. De kjører allerede lange strekk på batteri. Det vil gi en mye bedre fleksibilitet også, ettersom de kan passere hverandre, og også fortsette på vanlig vei til forskjellige endedestinasjoner. Men i Bergen bestemte man seg for 20 år siden for at trikkeskinner var tingen, og da nekter man å se på hva som har skjedd på buss-siden de siste 20 årene. Med nye bussløsninger kan man jo faktisk transportere flere passasjerer forbi et punkt per tidsenhet, fordi busser kan kjøre mye tettere, gjerne elektronisk sammenlinket i konvoier om nødvendig.

 

Endret av J-Å
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Noen ganger hadde det vært greit å kunne søke råd hos andre enn bergensere. Har man kjørt trikk i Wien, Berlin eller Dresden, så finnes det åpenbart kompetanse innen EØS. Anbudet skal jo likevel være i henhold til EØS-avtalen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...