Redaksjonen. Skrevet 21. desember 2021 Del Skrevet 21. desember 2021 Hvis Bybanen skal kjøre ledningsløst over Bryggen, står det om to teknologier [Ekstra] Lenke til kommentar
NZ2593 Skrevet 21. desember 2021 Del Skrevet 21. desember 2021 Dette er slikt man kommer opp med når kommunen har for mye penger. 2 1 Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland Skrevet 21. desember 2021 Del Skrevet 21. desember 2021 NZ2593 skrev (1 time siden): Dette er slikt man kommer opp med når kommunen har for mye penger. I dette tilfellet er det ikke byrådet som vil brenne disse pengene. Det er populiststøttepartiene Sp og R som vil brenne penger på enten batteridrift foran Bryggen eller en tunnell bak Bryggen. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 21. desember 2021 Del Skrevet 21. desember 2021 (endret) Siden bybanen allerede går på 750V likestrøm, så høres det ikke så veldig komplisert ut å forsyne fra et batteri noen minutter, men her er det mange ledd fra den tekniske kompetansen til beslutningstakere, og mange som ser en mulighet for litt ekstra fortjeneste tydeligvis. Trikker "hekter" seg forresten ikke på kjøreledninger. Det er enleder pantograf, det er bare å kjøre den opp og ned. Den opplagte løsningen er jo å asfaltere traseen og kjøre trolleybusser, hvor dette tydeligvis ikke er et problem. De kjører allerede lange strekk på batteri. Det vil gi en mye bedre fleksibilitet også, ettersom de kan passere hverandre, og også fortsette på vanlig vei til forskjellige endedestinasjoner. Men i Bergen bestemte man seg for 20 år siden for at trikkeskinner var tingen, og da nekter man å se på hva som har skjedd på buss-siden de siste 20 årene. Med nye bussløsninger kan man jo faktisk transportere flere passasjerer forbi et punkt per tidsenhet, fordi busser kan kjøre mye tettere, gjerne elektronisk sammenlinket i konvoier om nødvendig. Endret 21. desember 2021 av J-Å 1 2 Lenke til kommentar
Morten Simonsen Skrevet 21. desember 2021 Del Skrevet 21. desember 2021 Med mindre dette med mastefri brygge kan gjøres for en mindre sum penger (<100 millioner), så vil jeg ha utsatt det og kjørt på med master. Så kan man over tid kjøpe nye trikker som håndtere batteridrift og en dag fjerne mastene igjen. 2 Lenke til kommentar
delxzen Skrevet 22. desember 2021 Del Skrevet 22. desember 2021 Det er forskjell på master og master. Dette kan gjøres smekkert og pent. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. desember 2021 Del Skrevet 22. desember 2021 Vanskelig å komme med noe saklig her etter at @J-Å kom med et genialt og komplett innlegg. @J-Å for ordførerposten i Bergen! Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 22. desember 2021 Del Skrevet 22. desember 2021 (endret) Og @Simen1 som byrådsleder Endret 22. desember 2021 av J-Å 1 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 Noen ganger hadde det vært greit å kunne søke råd hos andre enn bergensere. Har man kjørt trikk i Wien, Berlin eller Dresden, så finnes det åpenbart kompetanse innen EØS. Anbudet skal jo likevel være i henhold til EØS-avtalen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå