Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvor er flaskehalsen som gjør at jeg får mye dårligere hastighet på stasjonær enn på bærbar?

Anbefalte innlegg

på stasjonær får jeg: Ping 39, Download 32 upload 6,65

På bærbar får jeg ping 24 , download 66 upload 29

Får gjerne enda dårligere hastighet på stasjonær enn på bærbar noen ganger. testet speedtest flere ganger.

Jeg ville ha en pc jeg kunne bruke to skjermer på da jeg ikke fikk min bærbare til å fungere. Skal kun bruke den til kontorarbeid og ikke noe tyngre oppgaver.

Jeg kjøpte denne: https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc-og-mac/som-ny-pc/lenovo-thinkcentre-m83-renovert-stasjonaer-pc/p-1145363/

og denne https://www.elkjop.no/product/data/nettverk-og-routere/nettverkskort-og-adapter/NGWNA6100AC/netgear-a6100-wifi-usb-adapter

Dette er bærbar pc som fungerer utmerket https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/laptop/laptop-14-16-tommer/hp-pavilion-15-bc000no/234956.10997/

Adapteret er satt i USB3 port. har sjekket at det er riktig port. Men trodde det skulle gi ca tilsvarende hastighet, men ble overrasket over at det var så mye tregere.

Bruker WI-FI via mobilen så alt bortsett fra pc er jo likt. Får konsekvent mye dårligere hastighet med stasjonær.

Er dette bare å levere tilbake på returretten de har?

Endret av GjestAL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er jo ganske gammelt utstyr. Stasjonær PC fra 2013-2014 wifi dongle tilsvarende alder og en laptop fra 2015-2016. 

Hvis man skulle gjette så skulle vel den første muligheten være å forsøke med en annen Wifi dongle, eller å flytte den over til den portable, og se om hastigheten synker der.

Det er ellers en ganske merkbar og stor forskjell om man bruker 2.4 GHz wifi eller 5 GHz.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Står USB-adapteren rett i en USB-port på pc-en, eller via en kabel som får den til å stå bort fra pc-en?

Tenk litt retningen på ruteren i forhold til pc-en - hvilken USB-port står mest "fritt" mot ruteren? F.eks. kan det i et slikt tilfelle være bedre å ha wifi-adapteren i en USB-port på forsiden, hvis det gir mest "fri sikt" mot ruteren.

Hvilken ruter har du? Støtter den 5 GHz? Er du tilkoblet på 5GHz? 

Spesielt hvis 2,4 GHz wifi benyttes, vil det kunne være uheldig for wifi-ytelsen om det er mye aktivitet på andre USB-porter. USB-porter er ofte parvise - om den ene av paret benyttes til wifi og den andre står tilkoblet en ekstern harddisk, vil man pga. 2,4GHz-interferencen kunne opplever potensielt meget kraftig redusert ytelse.

Det kan også være at wifi-løsningen i den bærbare pc-en er langt langt bedre. For disse USB-løsningene er det ofte en veldig enkel løsning, uten den antennekonstruksjonen man får på pc-er ellers.

Lenke til kommentar

Jeg bruker en Samsung s9 som mobil  WI-FI sone . Ligger rett ved siden av USB adapteren så skulle ha fri sikt.  Den har både 2,5 og 5 ghz. Stasjonær finner ikke 5 GHZ så støtter sikkert ikke det formatet.

Står at USB adapter skal støtte begge formatene.

Tester jeg Speedtest på den bærbare så får jeg 370 download og 34 upload med 5 GHZ . himmelvid forskjell mellom 2,5 GHZ og 5 GHZ.

Ser ut som det hjalp å skru mobiltelefonen til og fra 5GHZ som foretrukket. Fikk nå Download på 47 og Upload på 21 på den stasjonære

Har kun tastatur tilkoblet en USB port på baksiden. forsiden er der USB adapter er tilbkoblet.

Levere hele greia på angrefrist kanskje og kjøpe nytt selv om det er mye dyrere og støtter nye frekvenser.

Endret av GjestAL
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har du testa med USB-mottakaren kopla i den bærbare som foreslått lenger oppe? Har ein teori om at den er det svake leddet her. Kan henda mottakaren er så svak at den rett og slett ikkje "ser" 5 GHz-nettet, som har kortare rekkevidde enn 2,4 GHz.

AC600 har 150 Mbit/s som teoretisk maks på 2,4 GHz-bandet, i praksis antakeleg langt lågare.

Du bør vurdera eit PCIe-nettverkskort med flyttbare antenner om den stasjonære har plass til det (og du er komfortabel med å opna maskinen for å montera det), t.d. eit slikt: https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/nettverk/nettverkskort/tp-link-archer-tx50e/1013352.18409/

Alternativt kan du gå for ein litt meir påkosta USB-mottakar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...