Gå til innhold

Kun deler av Teslas norske Supercharger-nettverk vil åpnes


Anbefalte innlegg

Selvstendigsaas skrev (2 timer siden):

-birger: staten er ikke "vi". staten er et enormt selskap som har som primær oppgave å tjene penger på oss som befolkning. I din sammenligning, så kan vi velge å ikke bruke facebook eller vi kan velge å bruke postgresql fremfor Oracle om vi ikke ønaker disse gigantene. Dette er ikke valg vi har som innbyggere, vi er pr definisjon statens eiendom og må til enhver tid adlyde deres ordre. Så kan man alltids slenge ut retarderte kommentarer som "er du ikke fornøyd, så flytt" men dette vitner da i såfall om svært begrenset innsikt i hvordan verden fungerer og en sånn kommentar ville vært det samme som å si "er du ikke fornøyd med kiwi, velg en annen kiwi butikk" - det er fortsatt samme eiere.

Oida, libertarianer? Men du vil gjerne fortsette å bruke samfunnsstrukturen? Kjøre på veiene,  lære å lese, bli behandlet på sykehus?  Eller lever du i skogen under en stubbe? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sverreb skrev (5 timer siden):

[min uthev]

M.a.o. de fulgte ikke noen standard men kjørte sitt eget løp. Kommunikasjonsløsningen er en del av standarden. Man følger ikke standarden bare fordi man har lånt en pinout.

Ja, standarden fantes jo ikke da Tesla begynte med Model S og ladenettverket.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, sverreb said:

[min uthev]

M.a.o. de fulgte ikke noen standard men kjørte sitt eget løp. Kommunikasjonsløsningen er en del av standarden. Man følger ikke standarden bare fordi man har lånt en pinout.

Tipper de alternative kommunikasjonsløsningene ikke var tilstrekkelig. Tesla ville man bare skulle plugge i bilen så skulle ladingen starte uten ekstra styr - og det fikk de jo til i 2012 mens andre fortsatt ikke har det på plass.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Complexity said:

Tipper de alternative kommunikasjonsløsningene ikke var tilstrekkelig. Tesla ville man bare skulle plugge i bilen så skulle ladingen starte uten ekstra styr - og det fikk de jo til i 2012 mens andre fortsatt ikke har det på plass.

Hva baserer du den antagelsen på?

Lenke til kommentar
11 minutes ago, sverreb said:

Hva baserer du den antagelsen på?

Det var jo ikke engang blitt enige om en standard plugg for lading. Type 1 (som bare støtter 1 fase?) Og Chademo(som da bare støttet 50kW) ble brukt og begge var for dårlige for Tesla. 

Og somsakt er det fortsatt ikke noe god kommunikasjonsløsning blandt bilene virker det som. Fortsatt ett virrvarr av apper og Tesla måtte utvikle en for at andre biler skal kunne betale for seg på Tesla sine ladere siden de fortsatt ikke kan kommunisere direkte slik Tesla sine biler gjør. Er vel begynt å komme noen få biler som støtter dette på Ionity ladere? Men det har tatt dem lang tid 

Ikke at det nødvendigvis ligger hindringer i kommunikasjonen fortsatt, men bilene sin software virker ikke å være klargjort for å ordne betalingen for deg.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Complexity said:

Det var jo ikke engang blitt enige om en standard plugg for lading. Type 1 (som bare støtter 1 fase?) Og Chademo(som da bare støttet 50kW) ble brukt og begge var for dårlige for Tesla. 

Og somsakt er det fortsatt ikke noe god kommunikasjonsløsning blandt bilene virker det som. Fortsatt ett virrvarr av apper og Tesla måtte utvikle en for at andre biler skal kunne betale for seg på Tesla sine ladere siden de fortsatt ikke kan kommunisere direkte slik Tesla sine biler gjør. Er vel begynt å komme noen få biler som støtter dette på Ionity ladere? Men det har tatt dem lang tid 

Ikke at det nødvendigvis ligger hindringer i kommunikasjonen fortsatt, men bilene sin software virker ikke å være klargjort for å ordne betalingen for deg.

CCS var alt definert inklusive høynivåkommunikasjonen som lar en bil identifisere seg til laderen i 2011 og ble da standardisert i EU. I første omgang støttet de 100kW som var godt over det de som deltok i standardiseringen trengte i første ombag, men utformet slik at det ville værre triviellt å utvide. Begrensingen lå først og fremst i kabler og kontakter, ikke protokollen. Om tesla hadde vært intressert i standardisering og hadde deltatt ville de naturligvis fått med sine krav. Den som ikke deltar i standardisering kan knappest klage over at standardene ikke møter deres behov.

 Omtrent samtidig som tesla s kom til markedet kom også BMW i3 med fungerende CCS

Hva ditt prat om 'apper' angår, så ser jeg ikke relevansen. Alt du trenger for å implementere en løsning som teslas er å få en id fra bilen, noe som ligger i CCS protokollen, ingen 'apper' trengs. Fastned har det samme og kaller det Autocharge. Denne typen løsninger har imidlertid en del sikkerhetsmessige utfordringer og egner seg dårlig som almenn infrastruktur. Man må ha full kontrollover både biler, ladere og betalingsformidling for i hele tatt ha litt sikkerhet.

At bilen ordner betalingen for deg impliserer at bilen bærer med seg kontraktsinformasjonen og kan autentisere en betaling hos en anonym ladestasjon uten at noen enkelt entitet har kontroll på alle enhetene (i.e. en ladestasjon operert av en vilkårlig operatør). Dette kalles plug-and-charge og er noe helt annet enn autocharge/teslas løsning.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, sverreb said:

CCS var alt definert inklusive høynivåkommunikasjonen som lar en bil identifisere seg til laderen i 2011 og ble da standardisert i EU. I første omgang støttet de 100kW som var godt over det de som deltok i standardiseringen trengte i første ombag, men utformet slik at det ville værre triviellt å utvide. Begrensingen lå først og fremst i kabler og kontakter, ikke protokollen. Om tesla hadde vært intressert i standardisering og hadde deltatt ville de naturligvis fått med sine krav. Den som ikke deltar i standardisering kan knappest klage over at standardene ikke møter deres behov.

 Omtrent samtidig som tesla s kom til markedet kom også BMW i3 med fungerende CCS

Hva ditt prat om 'apper' angår, så ser jeg ikke relevansen. Alt du trenger for å implementere en løsning som teslas er å få en id fra bilen, noe som ligger i CCS protokollen, ingen 'apper' trengs. Fastned har det samme og kaller det Autocharge. Denne typen løsninger har imidlertid en del sikkerhetsmessige utfordringer og egner seg dårlig som almenn infrastruktur. Man må ha full kontrollover både biler, ladere og betalingsformidling for i hele tatt ha litt sikkerhet.

At bilen ordner betalingen for deg impliserer at bilen bærer med seg kontraktsinformasjonen og kan autentisere en betaling hos en anonym ladestasjon uten at noen enkelt entitet har kontroll på alle enhetene (i.e. en ladestasjon operert av en vilkårlig operatør). Dette kalles plug-and-charge og er noe helt annet enn autocharge/teslas løsning.

The proposal for a "Combined Charging System" (CCS) was published at the 15th International VDI-Congress of the Association of German Engineers on 12 October 2011 in Baden-Baden. Står det på Wikipedia. Altså at forslaget kom i 2011 og ikke standardiseringen.

Tesla var jo da allerede i full gang med å produsere biler og sette opp ladere.

Bmw I3 kom vel forøvrig ikke før i 2013?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Complexity said:

The proposal for a "Combined Charging System" (CCS) was published at the 15th International VDI-Congress of the Association of German Engineers on 12 October 2011 in Baden-Baden. Står det på Wikipedia. Altså at forslaget kom i 2011 og ikke standardiseringen.

Tesla var jo da allerede i full gang med å produsere biler og sette opp ladere.

'Forslaget' Eng. proposal betyr at dette er et utkast til ratifisering. Standardiseringsarbeidet skjer i komite før det presenteres. En del andre forslag som. f.eks kommunikasjonsprotokollen ble foreslått i 2009

15 minutes ago, Complexity said:

Bmw I3 kom vel forøvrig ikke før i 2013?

Ikke tesla model s heller. det er Europa vi snakker om, ikke USA. Første tesla DC ladere i Norge kom i 2013 sammen med de første bilene (som ble levert fra august 2013)

Nå blir jo heldigvis hele denne diskusjonen tråden handler om stadig mindre relevant. Antallet CCS ladepunkter i norge økte bare i 2021 med mer enn det totale antallet DC ladepunkter eid av tesla.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 minutes ago, sverreb said:

'Forslaget' Eng. proposal betyr at dette er et utkast til ratifisering. Standardiseringsarbeidet skjer i komite før det presenteres. En del andre forslag som. f.eks kommunikasjonsprotokollen ble foreslått i 2009

Ikke tesla model s heller. det er Europa vi snakker om, ikke USA. Første tesla DC ladere i Norge kom i 2013 sammen med de første bilene (som ble levert fra august 2013)

Ja jeg må inrømme jeg tenkte litt feil der.

Men det var nok uansett for sent for Tesla å snu. De hadde vel handlet inn en større andel av pluggen de bestemte seg for tidligere og måtte gå for den. Baklyktene i bilene hvor ladeporten er plassert har heller ikke plass til CCS, så de måtte redesignet baklyktene og kansje deler av karosseriet også.

Tesla var så liten i starten at de fikk jo ikke kjøpt inn elektriske bremsekraftforsterkere engang. De første bilene har vakumstyrt forsterker og en vakumpumpe til å drive dem til tross for at elektriske bremsekraftforsterkere ikke akkurat var noe nytt i 2012.

Bmw hadde nok litt mere midler og BMW i3 var en meget gjennomført bil i sin tid.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Håper man stopper den biten om CCS vs Tesla ladeløsning i starten. Dette er så ferdigdiskutert som det går an, og man får bare de samme argumentene om igjen. Å fortsette dette vil ødelegge nok en tråd.

Er det mulig å spore tilbake til hva diskusjonen egentlig handler om, nemlig åpning eller ei. Tesla har allerede gått over til CCS, så det er ingen vits i å piske opp gammelt grums.

På forhånd takk!

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 12/21/2021 at 10:33 PM, Snowleopard said:

Håper man stopper den biten om CCS vs Tesla ladeløsning i starten. Dette er så ferdigdiskutert som det går an, og man får bare de samme argumentene om igjen. Å fortsette dette vil ødelegge nok en tråd.

Det er jo ikke noe å diskutere hvis man holder seg til fakta. Men når de samme faktafeilene og historieomskrivingene nok en gang blir presentert er det vel ikke noe å ta på vei for når bløffen blir synet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...