Gå til innhold

Kun deler av Teslas norske Supercharger-nettverk vil åpnes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utfordringen er ikke antall ladestasjoner Tesla eller ikke. Å kjøre t/r Nordkapp kan allerede gjøres nesten sømløst. Sett fra Tesla sitt synspunkt er dette "arvesølvet" deres. Jeg vil anta at mange kjøper Tesla pga av lade infrastrukturen. Så jeg forstår dem godt. Å gi bort denne fordelen kan virke mot sin hensikt. Men som de også ser, de er ikke alene lenger, så jeg antar at de vurderer flere måter å få ROI på. Ikke noe nytt her!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oklo skrev (1 time siden):

Grunnen til at jeg tar med den siste her, er fordi staten ikke har som vane å detaljstyre hva virksomheter i Norge har lov til å selge, og hvordan de selger det. Det er helt og holdent opp til de som eier butikken og eier/leier tomten virksomheten benytter.

Dette er tullvas. Kommuner og fylkesmenn legger seg i stor grad opp i hvilken næringsvirksomhet som drives. I Stavanger er det attpåtil gått så langt at de nekter Biltema å selge skrutrekkere som åpenbart er ment for å skru skruer på en bil, mens de tillater Biltema å selge skrutrekkere som brukes til skruer som skal inn i en vegg.


Stavanger - Biltema.no

Endret av StigVidar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er ikke at tesla spør om subsidier. Problemet er at staten tar disse pengene fra oss med tvang og deler ut til hvem de vil, enten det er tesla eller andre. Dette flytter i realiteten forbrukermakten ut av hendene våre og det er staten som definerer hvilke selskaper som har livets rett og hvem som ikke har det.

Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS skrev (58 minutter siden):

Manger det et ord her eller?

"Elbiler har ladeluken forskjellige noe som kan by på utfordringer for de ikke altfor lange ladekablene på Teslas ladestasjoner"

Har ladeluken forskjellige? forskjellige hva? farger? steder? retninger? vinkler? størrelser?

Ladelukene er plassert på ugunstige steder på mange biler, slik at ladekablene på Teslas ladestasjoner blir for korte, eller at bilene med ugunstig plassert ladeport må oppta to til tre plasser for å lade.

Tesla har sine ladeporter bak på venstre lykt. Kablene er ikke lengre enn at det går med litt marginer hvis du rygger inntil laderen.

Endret av Klykken-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Under følger et utdrag fra en podcast med Elon Musk fra The Journal i 7.des 2021
Dette var overraskende for meg og sikkert for noen flere i denne tråden.
Artig type... 

Joanna Stern: What about the support, though, for the charging network? I mean, there are parts of this bill...

Elon Musk: Unnecessary.

Joanna Stern: No?

Elon Musk: No. Do we need support for gas stations? We don't. So, there's no need for support for a charging network. I would delete it. Delete.

Joanna Stern: Okay. All right.

Elon Musk: I'm literally saying, get rid of all subsidies. But also for oil and gas.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Lars Christensen skrev (3 timer siden):

Det burde ikke være lov å bygge ladestasjoner kun for en biltype. Alle ladestasjoner må være åpne for alle. Det bygges ikke en bensinstasjon for Volvo og en for Toyota.

Hvorfor ikke? Det er fullt lov på de fleste områder å bygge ut egen infrastruktur.

Burde vi da ogås bare ha ett mobilnett? En kabeltv leverandør? Dersom du mener det forsår jeg deg, ellers ikke.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (1 time siden):

Problemet er ikke at tesla spør om subsidier. Problemet er at staten tar disse pengene fra oss med tvang og deler ut til hvem de vil, enten det er tesla eller andre. Dette flytter i realiteten forbrukermakten ut av hendene våre og det er staten som definerer hvilke selskaper som har livets rett og hvem som ikke har det.

Og det er helt riktig i mange sammenhenger at staten (som er oss) bestemmer hvilke selskaper som har livets rett. Det å overlate alt til store selkaper er ikke en bedre vei. Da får en Facebook, Oracle og andre grisete selskaper som tvinger deg til å betale masse rett i private lommer. Det er mulig å omgå dem, men det koster. Du kan også omgå skatt, flytt til et annet land ol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (3 timer siden):

Du vet det trolig ikke siden du skriver som du gjør, men det finnes standarder som bilprodusentene følger.

Type 2-pluggen med CCS har vært standard i Europa siden 2012, så hvis det er noen bilprodusenter som tar en Apple og må få fingeren ut av ræva, så er det faktisk Tesla. Heldigvis gjorde de det for få år siden og tilbyr nå ordentlige biler for det europeiske markedet.

Dette har vi vært gjennom mange ganger alt. Da Tesla designet Model S og ladenettverket så fantes det ingen standard. Standarden var ikke ferdig da Tesla satte i gang produksjonen. De kunne ikke vente på alle andres trenering, da de risikerte konkurs hvis de ikke fikk gjort det de skulle.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
gmyhre skrev (43 minutter siden):

Under følger et utdrag fra en podcast med Elon Musk fra The Journal i 7.des 2021
Dette var overraskende for meg og sikkert for noen flere i denne tråden.
Artig type... 

Joanna Stern: What about the support, though, for the charging network? I mean, there are parts of this bill...

Elon Musk: Unnecessary.

Joanna Stern: No?

Elon Musk: No. Do we need support for gas stations? We don't. So, there's no need for support for a charging network. I would delete it. Delete.

Joanna Stern: Okay. All right.

Elon Musk: I'm literally saying, get rid of all subsidies. But also for oil and gas.

Hva er det som er overraskende?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

-birger: staten er ikke "vi". staten er et enormt selskap som har som primær oppgave å tjene penger på oss som befolkning. I din sammenligning, så kan vi velge å ikke bruke facebook eller vi kan velge å bruke postgresql fremfor Oracle om vi ikke ønaker disse gigantene. Dette er ikke valg vi har som innbyggere, vi er pr definisjon statens eiendom og må til enhver tid adlyde deres ordre. Så kan man alltids slenge ut retarderte kommentarer som "er du ikke fornøyd, så flytt" men dette vitner da i såfall om svært begrenset innsikt i hvordan verden fungerer og en sånn kommentar ville vært det samme som å si "er du ikke fornøyd med kiwi, velg en annen kiwi butikk" - det er fortsatt samme eiere.

Lenke til kommentar
3 hours ago, (not the real) Dr. Bombay said:

Du vet det trolig ikke siden du skriver som du gjør, men det finnes standarder som bilprodusentene følger.

Type 2-pluggen med CCS har vært standard i Europa siden 2012, så hvis det er noen bilprodusenter som tar en Apple og må få fingeren ut av ræva, så er det faktisk Tesla. Heldigvis gjorde de det for få år siden og tilbyr nå ordentlige biler for det europeiske markedet.

Her dikter du endel. At CCS-standarden har eksistert siden 2012 betyr ikke at alle bilene solgt i Europa har vært pålagt å følge den. Du har kanskje hørt om Nissan Leaf? De selges fremdeles nye. Og Lexus har introdusert en helt ny modell ganske nylig med CHAdeMO. Det er heller ikke bare pluggen som utgjør standarden. I-Pace og E-tron har hatt bugs i CCS-implementasjonen sin lenge. Og så er det Tesla, med den desidert beste ladeopplevelsen, som liksom må skjerpe seg?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Dette har vi vært gjennom mange ganger alt. Da Tesla designet Model S og ladenettverket så fantes det ingen standard. Standarden var ikke ferdig da Tesla satte i gang produksjonen. De kunne ikke vente på alle andres trenering, da de risikerte konkurs hvis de ikke fikk gjort det de skulle.

Alle kontaktløsningene vi har i dag fantes også når Tesla Model S ble lansert.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, hekomo said:

Hva mener du med "fantes"? CCS-standarden var ikke ferdig da Tesla satte i gang med produksjon av Model S og ladenettverket.

Tesla valgte opprinnelig CCS DC -Mid for Model S i Europa. Så de traff nesten, men ikke helt, ettersom ingen andre valgte denne varianten. Tesla økte også strømstyrken noe, og valgte sin egen kommunikasjonsløsning. Men nå har de altså gått over til DC-High og standardisert kommunikasjonen.

spacer.png

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, J-Å said:

Tesla valgte opprinnelig CCS DC -Mid for Model S i Europa. Så de traff nesten, men ikke helt, ettersom ingen andre valgte denne varianten. Tesla økte også strømstyrken noe, og valgte sin egen kommunikasjonsløsning. Men nå har de altså gått over til DC-High og standardisert kommunikasjonen

 

[min uthev]

M.a.o. de fulgte ikke noen standard men kjørte sitt eget løp. Kommunikasjonsløsningen er en del av standarden. Man følger ikke standarden bare fordi man har lånt en pinout.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...