Gå til innhold

Kun deler av Teslas norske Supercharger-nettverk vil åpnes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jens Kr. Kirkebø skrev (8 timer siden):

Leste du ikke saken?

"Tesla luftet heller ikke noe ønske om tilskudd til ladenettverket fra myndighetene, forteller Vasara.  "

Mange av Teslas superladestasjoner er eldre v2 stasjoner, disse støtter ikke CCS-biler utenom Tesla sine egne. Kun de nye v3 stasjonene støtter dette, så svært mange eldre må oppgraderes før de evt. kan åpnes. 

Er det noen gang Tesla ikke har gjort alt de kan for å få ut så mye subsidier som mulig? Handling snakker høyere enn ord, la oss se når Tesla sender inn en søknad for å karre til seg litt statstøtte. Når det kommer til stykket er ikke Tesla bedre enn noen andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (9 timer siden):

Så Tesla skal åpne så få som mulig sånn at de akkurat klarer å karre til seg noen subsidier? Alt må åpnes om en skal få statlige penger.

Hatet ditt blinder deg tydeligvis for de fakta som står i artikkelen. Jeg syns ærlig talt synd på deg. Patetisk...

Snakk om å dra Roger Moore sitt navn ned i søla.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Hatet ditt blinder deg tydeligvis for de fakta som står i artikkelen. Jeg syns ærlig talt synd på deg. Patetisk...

Hvis Tesla ikke ber om en krone i subsidier så skal jeg si at jeg tok feil. Om Tesla ikke åpner samtlige stasjoner for andre og ber om subsidier så vil jeg gnåle til evig tid om at jeg hadde rett. Så får vi håpe jeg tar feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (7 minutter siden):

Om Tesla ikke åpner samtlige stasjoner for andre og ber om subsidier så vil jeg gnåle til evig tid om at jeg hadde rett. Så får vi håpe jeg tar feil.

Kommer vi til å merke noe forskjell fra det nåværende gnålet ditt?

Og JA, du tar feil, som vanlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (22 minutter siden):

Er det noen gang Tesla ikke har gjort alt de kan for å få ut så mye subsidier som mulig? Handling snakker høyere enn ord, la oss se når Tesla sender inn en søknad for å karre til seg litt statstøtte. Når det kommer til stykket er ikke Tesla bedre enn noen andre.

Tesla har aldri spurt om å få generelle eller spesieller subsidieordninger. At de benytter dem som er der er vel ikke væree en noen andre.

De har bygget ut verdens største hurtigladenettverk uten å få subsidier i noen grad.  Om det er noe lokalt her og der så er det ikke de stor greien i alle fall.

Hvorfor bruker du Roger Moore navnet? Han var en flott og tolerant og opplyst mann,

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Roger Moore said:

Hvis Tesla ikke ber om en krone i subsidier så skal jeg si at jeg tok feil. Om Tesla ikke åpner samtlige stasjoner for andre og ber om subsidier så vil jeg gnåle til evig tid om at jeg hadde rett. Så får vi håpe jeg tar feil.

Tesla er vel den eneste leverandøren av hurtigladere som ikke har mottatt subsidier i Norge?

Til og med bensin- og dieselpumper er subsidiert i dette landet.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Lars Christensen said:

Det burde ikke være lov å bygge ladestasjoner kun for en biltype. Alle ladestasjoner må være åpne for alle. Det bygges ikke en bensinstasjon for Volvo og en for Toyota.

Skal vi lykkes med det grønne skiftet må alt være åpent og standard.

Problemet er at de andre produsentene kjører samarbeid på å trenen prosessen i det uendelige, mens politikerene tror markedet på magisk vis kan fikse alt alene (litt som strøm generelt). Når man derimot har et selskap som går mot strømmen, får man være fornøyd med det man får. Vil vi ha åpne nettverk må politikerne og de andre selskapene få fingra ut av ræva - det er disse som sitter med all skyld her.

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (8 minutter siden):

Problemet er at de andre produsentene kjører samarbeid på å trenen prosessen i det uendelige, mens politikerene tror markedet på magisk vis kan fikse alt alene (litt som strøm generelt). Når man derimot har et selskap som går mot strømmen, får man være fornøyd med det man får. Vil vi ha åpne nettverk må politikerne og de andre selskapene få fingra ut av ræva - det er disse som sitter med all skyld her.

Du vet det trolig ikke siden du skriver som du gjør, men det finnes standarder som bilprodusentene følger.

Type 2-pluggen med CCS har vært standard i Europa siden 2012, så hvis det er noen bilprodusenter som tar en Apple og må få fingeren ut av ræva, så er det faktisk Tesla. Heldigvis gjorde de det for få år siden og tilbyr nå ordentlige biler for det europeiske markedet.

Endret av (not the real) Dr. Bombay
  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Lars Christensen said:

Tesla ønsket å få gratis tomt av bodø kommune for å bygge ladestasjon. så det er mange måter å be om subsidier på.

Det er godt mulig, og de har forhandlet til seg gode avtaler på de fleste ladetomter, vil jeg tro. Måten dette foregår på, er at man kontakter de som eier en tomt, og spør "hva er det verdt for dere om vi sørger for at x antall biler stopper her, og blir stående i minst en halvtime hver dag?" De fleste som da driver bensinstasjon, kjøpesenter, eller kommuneadministrasjon, innser da ganske raskt at dette vil gi store fordeler, og de kan tjene gode penger på det. Dette er ren forretning, og ville være direkte dumt hvis ladeoperatører ikke benyttet seg av. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, (not the real) Dr. Bombay said:

Du vet det trolig ikke siden du skriver som du gjør, men det finnes standarder som bilprodusentene følger.

Type 2-pluggen med CCS har vært standard i Europa siden 2012, så hvis det er noen bilprodusenter som tar en Apple og må få fingeren ut av ræva, så er det faktisk Tesla. Heldigvis gjorde de det for få år siden og tilbyr nå ordentlige biler for det europeiske markedet.

Joda, jeg er fult klar over standardene :) Mitt svar var mer ment i retningen av selve tilgangen til nettverket og utbyggingen av åpne nettverk. F.eks var den tyske bransjen veldig opptatt av at de skulle bygge større og bedre enn alt annet som var før, bare for å ende opp med et mindre og langt dyrere tilbud enn hva som er/var. Men, det positive er at det begynner å løsne seg, selv om det tok alt for lang tid. Ellers har jo Tesla kjørt CCS plugger i årevis i Europa, så er ikke selve standarden som er hovedproblemet.

Endret av The Very End
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

For det første, alle eiere av Tesla har inbakt i prisenn kostnader for bygging av ladenetteverket...når "andre" benytter seg av "tilbudet" så blir det til høyere priser en det Teslas eier har ! Får andre selskaper som setter opp sine ladenettverk subisider, skal da Tesla nektes samme tilsvarende støtteordninger ? ved å åpne for resten av de som ikke har Tesla vil det kunne gi problemer for de som allerede har betalt for ladepunktene...og tilgangen... Så en annen sak, Tesla med Musk angir at de ikke ønkser subsidier av noe slag, slik de har presisert det for den kommende GIGA-fabrikken i Berlin...

Elon Musk’s 2021 taxes equates to over $1.5 million for every day he’s been a US citizen

https://www.teslarati.com/elon-musk-1-million-per-day-us-taxes/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Lars Christensen said:

Skal vi lykkes med det grønne skiftet må alt være åpent og standard.

Ja,

Tesla skjønner det, men det er ikke så mange andre som fulgte etter.
Hadde bare de andre bilfabrikantene fulgt etter i 2014, så hadde vi hatt én standard nå
 

«Tesla deler på teknologien. Tesla la ut alle patentane sine til fri bruk i går.»

https://framtida.no/2014/06/13/no-kan-du-og-bygga-tesla-bilar

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Lars Christensen said:

Det burde ikke være lov å bygge ladestasjoner kun for en biltype. Alle ladestasjoner må være åpne for alle. Det bygges ikke en bensinstasjon for Volvo og en for Toyota.

Hvem skulle ikke det vært lov for? La oss ta et tankeeksperiment: Hva om du eier en litt sær, eldre elbil, som har en helt egen plugg, fra tiden før det ble standardiserte plugger i Europa. Skulle ikke du da hatt lov til å bygge en ladestasjon for din egen bil? Ok, det går an å lage et unntak for din egen, men hva om du så var medlem av en entusiastforening for denne bilen, og dere blir enige om at for å øke muligheten til å bruke bilen, kan dere slå dere sammen, og sette opp ladestasjoner rundt omkring. -På tomter dere selv eier, og i henhold til Plan- og bygningsloven, selvfølgelig. -Skulle dere ikke hatt lov til det?  -Hva om dere begynte å ta betalt for lading, sånn at dere har råd til å sette opp flere stasjoner, for å kunne nå lenger? For å dra det over i en annen bransje, er du også mot at det finnes butikker med bare kvinneklær? -Det burde vel da strengt tatt ikke vært lov å lage butikker med klær for bare "en type" mennesker heller?

Grunnen til at jeg tar med den siste her, er fordi staten ikke har som vane å detaljstyre hva virksomheter i Norge har lov til å selge, og hvordan de selger det. Det er helt og holdent opp til de som eier butikken og eier/leier tomten virksomheten benytter. De som bygger ladestasjoner, gjør det på tomter de har skaffet seg fulle rettigheter til å bygge på. De søker byggetillatelse etter plan- og bygningsloven, som alle andre, søker tilkobling til strømnett på samme måte som alle andre, og bygger når alle tillatelser er på plass. Jeg skjønner godt tanken om at "vi kan ikke ha en ladeløsning pr. bilprodusent", men ettersom det uansett ikke ville vært lønnsomt i det lange løp, kommer det heller ikke til å skje. 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...