Strato Skrevet 19. desember 2021 Del Skrevet 19. desember 2021 Hei, jeg har følgende oppsett nå. Alt på vannkjøling. 5820K 32GB DDR4 (8*4gb) 2 x GTX 980 SLI Jeg har nettopp fått tak i et RTX 3080 og en Samsung G9 Oddyssey. Det blir gøy! På grunn av vannkjøling og hard tubing er det en del arbeid å oppgradere maskinen. Jeg sparer meg for mye arbeid dersom det kun er GPU/CPU som skal byttes. Dersom hovedkort må ut så må jeg lage til nye rør. Jeg har et lite håp om å slippe dette. Jeg forstår at 5820k vil bottlenecke RTX 3080 i noe grad, men blir det såpass ille at jeg absolutt bør oppgradere CPU? Hvis ja; finnes det noe CPU støttet av mitt HK som kan være verdt å oppgradere til? For å slippe å bytte plattform? Jeg ser fra kompatibilitetslisten at hovedkortet støtter en rekke "ekstreme" (for sin tid) CPU'er som for eksempel 5960X, 6950X, E5-268x og E5-269x. Spesielt serverprosessorene er jo en voldsom oppgradering i forhold til antall kjerner, men har det noe for seg? Ser at E5 kan fås for 1500-2000 kroner på finn.no, litt alt etter chip. På forhånd hjertelig takk for alle innspill. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 19. desember 2021 Del Skrevet 19. desember 2021 Plattformen er såpass gammel at det er ikke verdt å bruke penger på en extreme chip. Folk skal fortsatt ha alt for mye penger for de. Har samme CPU selv og sitter å venter på neste AMD release for å se om de får pengene mine i denne omgangen. Lenke til kommentar
Strato Skrevet 19. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2021 Enig, de er voldsomt dyre på finn.no. Jeg hadde faktisk forventet å kunne plukke opp en såpass gammel CPU for noen hundrelapper... Jeg tenker i utgangspunktet at jeg kjører videre med 5820k 1-2 år. Deretter tar jeg en runde på HK, CPU og DDR5. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 19. desember 2021 Del Skrevet 19. desember 2021 30 minutes ago, Strato said: plukke opp en såpass gammel CPU for noen hundrelapper... Hvorfor det? Ser ingen grunn til å selge for så lite, det ville vært idiotisk. Levetiden på en slik plattform er enorm. Normal pris på ebay ser ut til å være 150-220 dollar. Lenke til kommentar
Strato Skrevet 19. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2021 (endret) 30 minutes ago, kremt said: Hvorfor det? Ser ingen grunn til å selge for så lite, det ville vært idiotisk. Levetiden på en slik plattform er enorm. Normal pris på ebay ser ut til å være 150-220 dollar. Du har selvfølgelig helt rett. Jeg visste bare ikke bedre. Det var bare en forventning jeg hadde helt uten å ha gjort noe research. Endret 19. desember 2021 av Strato Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 23. desember 2021 Del Skrevet 23. desember 2021 Er det ikke den platformen som gir ekstremt ytelse når du blodklokker ram og cpu? Siden du har vannkjøling så oppfordrer jeg deg å blodklokke, så blir ikke cpuen så veldig bottleneck Lenke til kommentar
Strato Skrevet 10. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2022 Det skal jeg gjøre Bygget er ferdig nå. Husker ikke hva jeg har fått utav prosessoren tidligere, men tror jeg har ligget rundt 4,5-4,6ghz. Rammen har jeg ikke hatt særlig stort hell med å overklokke. Tror det er fordi jeg har 8 stikker... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå