Gå til innhold

Tips til oppgradering av pc - X99

Strato

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har følgende oppsett nå. Alt på vannkjøling.

• 5820K
  • 32GB DDR4 (8*4gb)
  • 2 x GTX 980 SLI

Jeg har nettopp fått tak i et RTX 3080 og en Samsung G9 Oddyssey. Det blir gøy!

På grunn av vannkjøling og hard tubing er det en del arbeid å oppgradere maskinen. Jeg sparer meg for mye arbeid dersom det kun er GPU/CPU som skal byttes. Dersom hovedkort må ut så må jeg lage til nye rør. Jeg har et lite håp om å slippe dette.

Jeg forstår at 5820k vil bottlenecke RTX 3080 i noe grad, men blir det såpass ille at jeg absolutt bør oppgradere CPU? Hvis ja; finnes det noe CPU støttet av mitt HK som kan være verdt å oppgradere til? For å slippe å bytte plattform?

Jeg ser fra kompatibilitetslisten at hovedkortet støtter en rekke "ekstreme" (for sin tid) CPU'er som for eksempel 5960X, 6950X, E5-268x og E5-269x. Spesielt serverprosessorene er jo en voldsom oppgradering i forhold til antall kjerner, men har det noe for seg? Ser at E5 kan fås for 1500-2000 kroner på finn.no, litt alt etter chip.

På forhånd hjertelig takk for alle innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
30 minutes ago, Strato said:

plukke opp en såpass gammel CPU for noen hundrelapper...

Hvorfor det? Ser ingen grunn til å selge for så lite, det ville vært idiotisk. Levetiden på en slik plattform er enorm.

Normal pris på ebay ser ut til å være 150-220 dollar.

Lenke til kommentar
30 minutes ago, kremt said:

Hvorfor det? Ser ingen grunn til å selge for så lite, det ville vært idiotisk. Levetiden på en slik plattform er enorm.

Normal pris på ebay ser ut til å være 150-220 dollar.

Du har selvfølgelig helt rett. Jeg visste bare ikke bedre. Det var bare en forventning jeg hadde helt uten å ha gjort noe research.

Endret av Strato
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det skal jeg gjøre :)

Bygget er ferdig nå. Husker ikke hva jeg har fått utav prosessoren tidligere, men tror jeg har ligget rundt 4,5-4,6ghz. Rammen har jeg ikke hatt særlig stort hell med å overklokke. Tror det er fordi jeg har 8 stikker...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...