Gå til innhold

Mandag blir det dobbel prisrekord på strøm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I januar når fastprisavtalen min utløper så har jeg heldigvis et fullt stort papp og papirspann og masse rester og kapp fra oppussing å fyre med. Jeg må jo bare anta det er det som er meningen når man blir tvunget inn i denne situasjonen av strålende grønn verdensreddende grundig gjennomtenkt politikk. Det rødgrønne regjeringssamarbeidet har hatt lang tid nå til å ta kontroll på situasjonen, men velger å overlate folk til seg selv og vise til gode løsninger for vanlige folk som avbetalingsplaner med renter og gebyr på strømregningene man ikke har økonomi til å betale. Herlig gjeng, som ikke gjenkjenner en bjørnetjeneste om de blir banket i hodet med den.

Endret av bo1e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Kan du se at det har monnet på lang sikt etter pristoppene i 2006, 2010, 2011 og 2018? Jeg kan i hvert fall ikke se noe tegn til det.

Klart det finnes både langsiktige og kortsiktige tiltak, men monner det? Neppe. Den priselastisiteten du påstår skal redde oss fra kollaps en vakker dag den finnes i praksis nesten ikke. Strømforbruket ser faktisk ut til å motsatt vei: øke ved økende pris.

Hvorfor mener du det er relevant? Det er mange ukorrelerte faktorer som styrer forbruket, ikke minst alle periodene med lave strømpriser.

Hva baserer du antagelsen om at tiltakene ikke monner på. Du vet heller ikke hva prisen ville vært om ingen gjorde tiltak.

Det er ingen spesiellt oppsiktsvekkende observasjon at den kortsiktige priselastisiteten er lav, særlig i husholdningene, men det er langt derfra til å påstå den er null. Og igjen må jeg minne deg på at eksemplet i innlegget jeg svarte på forutsatte tre magnituder prisøkning, mens dine punktprøver har maks en magnitude.

Det er heldigvis slik at økonomi er et felt hvor det faktisk gjøres mer rigorøs forskning enn dine punktprøver, så vi har langt mer informasjon enn hva du later til å tro.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0301421519306664

Lenke til kommentar
bo1e skrev (1 time siden):

I januar når fastprisavtalen min utløper så har jeg heldigvis et fullt stort papp og papirspann og masse rester og kapp fra oppussing å fyre med. Jeg må jo bare anta det er det som er meningen når man blir tvunget inn i denne situasjonen av strålende grønn verdensreddende grundig gjennomtenkt politikk. Det rødgrønne regjeringssamarbeidet har hatt lang tid nå til å ta kontroll på situasjonen, men velger å overlate folk til seg selv og vise til gode løsninger for vanlige folk som avbetalingsplaner med renter og gebyr på strømregningene man ikke har økonomi til å betale. Herlig gjeng, som ikke gjenkjenner en bjørnetjeneste om de blir banket i hodet med den.

Papp er ikke så bra å fyre med, lite vatme fra stort volum, men kapp fra umalt og uimpregnert trevirke er fint som ved. 

Tror ikke man skal forvente for mye fra den rødsvarte regjeringen med dieselminister Vedum. Der handler det mest om å bli kvitt ville dyr og øke dieselforbruket, sånn sett passer høye strømpriser fint der.

Ellers er det i stor grad mangelen på grønt skifte sætlig i EU som har ført oss hit. Man øser ut milliarder på såkalte "grønne" teknologier som krever mye energi og gir lite utslippsreduksjoner, så som karbonfangst og lagring, hydrogendrift osv, mens de enkle rimelige og åpenbare løsningene som f.eks å kle offentlige tak med solceller det dropper de. I tillegg har vi f.eks. i Norge regler som forbyr blokker, leilighetsbygg og kontorbygg å installere solceller og fordele strømmen til andelseiere og leietakere. Da må de registrere seg som kraftprodusent og selge strømmen på Nordpool og så må beboerne kjøpe sin egen strøm igjen fra strømselskapene + betale nettleie og avgifter for strømmen som bare går interne i bygget.

Lenke til kommentar

november måned ble ikke akkurat billig den heller..

så nettopp i nettbanken hva som er trukket, og prisen (med nettleie/alt) er kr. 2,20 kWh

men selv dette blir vel bare barnemat i forhold til hva som venter fremover (selv med fratrukket kompensasjon)

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Alt kommer an på værgudene. Blir det kaldt, lite vind og strømmangel nede i europa så må Norge eksportere for fulle mugger for å fylle statskassa. Da vil prisene gå til himmels. Er vi heldige blir det milt og blåsete. Da vil prisene holde seg på bare svinedyrt.

Også Putin då. Når han struper gassleveransane så stig gassprisen og straumprisen.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva tenker dere, bryr strømmen seg om hvor prisene er høyest før den velger sin vei?

– Vi er allerede i en anstrengt situasjon. I januar er det en forventning i markedet på over fire kroner per kilowattime i Tyskland, mens vi har et gjennomsnitt for Norden på omtrent to kroner. Sør-Norge vil nok ligge ytterligere en halv krone over det i rene kraftpriser, sier han, og legger til:

– Med disse værvarslene kan det gå enda høyere, fordi man ikke møter mostand før man møter prisene i Europa. Man kan ikke stoppe eksporten til Europa før prisene er på lik linje, sier Lilleholt.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (52 minutter siden):

Nedover i Europa har de alltid hatt mye dyrere strøm enn oss her i Norge, vi har vel egentlig vært bortskjemt.

Ja, vi er bortskjemt på den måte at vi har masse fjell og daler, med tilhørende vannføring. 

Vannkraft er nemlig veldig billig. Stabilt også. Du trenger bare å putte en forvokst sykkel-dynamo ned i elven, og voila så begynner lyspærene å skinne.

Hvor var det vi prosesserte korn til mel i fordums tider? Jo, nettopp, vannmølla! Vi har brukt møller basert på elvekraft i svært lang tid. Det er enkelt. Billig. Og, hvis du slenger på en liten demning, så har du stabil forsyning hele året i gjennom!

Så ja. Siden vi har fjell, er vi på en måte bortskjemte. Men meg bekjent har vi fortsatt fjell. Og daler. Og elver. Og demninger. Det foreligger ingen strukturelle grunner til at strømmen skal koste mer i dag enn de foregående år: 30-50 øre pr kWh!

Eneste forskjell er kraftige kabler som kan eksportere strøm - og et regelverk som samtidig importerer europeisk pris. 

Vi må ødelegge det siste. Vi kan ikke fortsette med import av priser fra utland! Vi har ekstremt lav kostnad på vår energi. Hvorfor skal vi da ha samme pris som dyr europeisk strøm?

Jeg applauderer samtidig eksport av overflødig energi! Vi bør forsyne naboland med energi. Men ikke samtidig mangedoble innenlandsprisen. Hva er logikken i dette?

(Produksjonskost ligger vel på rundt 10-20 øre et sted. Om ikke lavere. Og den kostnaden er stabil - vinter som sommer, og helt uavhengig av vind, sol temperatur, eksport-kabler, politikk eller noe annet ...)

Endret av qualbeen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...