Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er dette brudd på personvernet?

Gjest f10d7...5e4

Anbefalte innlegg

Gjest f10d7...5e4

Jeg kom nettopp utfor en hendelse der en sjåfør kjørte ut av en parkeringsplass via fotgjengerovergangt. For å gjøre dette må sjåfør manøvrere mellom to påler, kjøre opp på et fotgjengerfelt, og ut på fotgjengerovergangen som i tillegg er en fartsdump. Veldig tydelig at dette ikke er lov. Jeg fikk stoppet sjåfør mens han var på vei til å kjøre ut. Sjåfør, en mann i 80 årene, var fullt klar over at dette var et fotgjengerfelt. Jeg spurte om han trengte hjelp til å rygge, men da var svaret nei. Han "brydde seg ikke". Det var flere sjåfører som var vitne til hendelsen og forsøkte å gi beskjed. 

Dette er jo klart ulovlig, så jeg rakk å dra frem kameraet og filmet i det han kjørte ut. Jeg tok i tillegg et screenshot av filmen og la ut bildet på den lokale facebookgruppen. I bildet er reg-nr delvis sladdet (AA 12***), men modell fremkommer. Her har jeg fått beskjed at dette er brudd på personvernet, men jeg er uenig da bildet ikke viser ansikter, eller hele registreringsnummer på bilen. Ja, om man kjenner vedkommende vil man kunne kjenner igjen sjåfør, og her er tanken at siden menneskene er eldre så håper jeg at noen som kjenner de tar en prat med dem. Om man sammenligner det med taushetsplikt ville det vært brudd på dette, men dette er altså personvern. 

Er det noen tanker her?
Filmen blir selvsagt levert inn til politiet. 

Anonymous poster hash: f10d7...5e4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...