Yessmann Skrevet 19. desember 2021 Del Skrevet 19. desember 2021 Leide bil hos Hertz på Gardermoen for to uker siden. Da jeg skulle levere, hadde jeg såpass dårlig tid til flyet at jeg valgte å la være å fylle bensin - noe som jeg visste innebar et heftig gebyr - men det ville blitt mye dyrere å miste flyet. Så kommer avregningen fra Hertz. Gebyr på kr. 250 for tanking. Dyrt, men greit nok. Det jeg imidlertid reagerer på er prisen på selve bensinen som var fylt. Det kom på kr. 443. Jeg hadde kjørt 207 km. Ved et forbruk på 0,7 liter/mil, gir det en bensinpris på over 30 kr/literen!! Faktisk bensinpris i området var i underkant av 20 kr/liter. Var det forbruket som var veldig høyt? Legger man inn en bensinpris på kr. 20, må forbruket ha vært 1,07 l/mil. I en ny Volvo V90 bensinhybrid? Kjøringen var langkjøring stort sett på motorvei. Spurte Hertz om dette på mail og fikk et nærmest god-dag-mann økseskaft svar, men de skrev faktisk at bensinpris var et snitt over hele landet. På 30 kroner?? Noen andre som har erfart noe tilsvarende? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 19. desember 2021 Del Skrevet 19. desember 2021 Stort settt så tar de det de ønsker når du ikke kan eller ikke har tid til å fylle. Du kommer ikke noen vei med de uansett hvor du vrir å vender på det beklagelig vis. Lenke til kommentar
deleted Skrevet 19. desember 2021 Del Skrevet 19. desember 2021 Vet ikke hvordan det er med Hertz, men med de billigere selskapene skal man være veldig påpasselig. Da jeg leide fra Alamo i Alicante i høst tror jeg de ville ta betalt dobbel pris av egen drivstoffpris (som igjen var litt dyrere enn vanlige stasjoner) hvis man ikke forhåndskjøpte etterfylling. Dette er selvfølgelig noe de spekulerer i. En ny trend er også at bilene blir levert med halv tank. Det er dermed vanskeligere å fylle riktig når man leverer tilbake bilen, og man leverer ofte bilene tilbake med mer drivstoff i frykt for å få kjempegebyrer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. desember 2021 Del Skrevet 20. desember 2021 20 hours ago, Yessmann said: Leide bil hos Hertz på Gardermoen for to uker siden. Da jeg skulle levere, hadde jeg såpass dårlig tid til flyet at jeg valgte å la være å fylle bensin - noe som jeg visste innebar et heftig gebyr - men det ville blitt mye dyrere å miste flyet. Så kommer avregningen fra Hertz. Gebyr på kr. 250 for tanking. Dyrt, men greit nok. Det jeg imidlertid reagerer på er prisen på selve bensinen som var fylt. Det kom på kr. 443. Jeg hadde kjørt 207 km. Ved et forbruk på 0,7 liter/mil, gir det en bensinpris på over 30 kr/literen!! Faktisk bensinpris i området var i underkant av 20 kr/liter. Var det forbruket som var veldig høyt? Legger man inn en bensinpris på kr. 20, må forbruket ha vært 1,07 l/mil. I en ny Volvo V90 bensinhybrid? Kjøringen var langkjøring stort sett på motorvei. Spurte Hertz om dette på mail og fikk et nærmest god-dag-mann økseskaft svar, men de skrev faktisk at bensinpris var et snitt over hele landet. På 30 kroner?? Noen andre som har erfart noe tilsvarende? Dette er helt vanlig. Jeg legger opp retur av leiebil slik at jeg alltid rekker å fylle selv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. desember 2021 Del Skrevet 20. desember 2021 19 hours ago, deleted said: En ny trend er også at bilene blir levert med halv tank. Det er dermed vanskeligere å fylle riktig når man leverer tilbake bilen, og man leverer ofte bilene tilbake med mer drivstoff i frykt for å få kjempegebyrer. De fleste store selskapene opererer med full tank ut og full tank inn. Hos mer lugubre leiefirma i Syd-Europa har jeg ofte blitt belastet for en full tank når jeg henter bilen, til ekstra betaling, og skal levere bilen med tom tank. I praksis skjer dette aldri, og selskapet kan fylle opp tanken og selge en ny full tank til neste leietaker. Lenke til kommentar
Preznek Skrevet 20. desember 2021 Del Skrevet 20. desember 2021 Jobbet for Hertz for et par år siden. Er prisen for drivstoffet inkludert mva eller uten mva? Hvis jeg ikke husker helt feil så må du også betale 25% mva på drivstoffprisen, siden hertz viderefakturerer dette til deg så regnes det som en tjeneste som du må betale mva på. Drivstoffprisen blir jo da en del dyrere enn hvis du fyller selv. Vi hadde ganske mange volvo v90 t8 (hybrid) biler der hvor jeg jobbet, de var kjent for å bruke veldig mye drivstoff når batteriene ikke var ladet. 1 liter pr. mil var tallet vi brukte internt ihvertfall, 1,07l/mil overrasker meg ikke. Ingen utleiestasjoner lader hybridbiler så jeg vil anta disse var ganske tomme. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. desember 2021 Del Skrevet 20. desember 2021 3 hours ago, Preznek said: Er prisen for drivstoffet inkludert mva eller uten mva? Hvis jeg ikke husker helt feil så må du også betale 25% mva på drivstoffprisen, siden hertz viderefakturerer dette til deg så regnes det som en tjeneste som du må betale mva på. Ved viderefakturering av mva-belagt vare/tjeneste skal inngående mva trekkes fra før utgående mva legges på. Her bruker nok leiebilselskapene en "fastpris" på bensinen, så pumpepris er ikke utgangspunktet. Noe annet er det for bompenger, som er uten mva til leiebilselskapene. Når dette viderefaktureres leietaker, skal mva legges på, og bompasseringene blir dermed 25 % dyrere med leiebil enn med egen bil. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. desember 2021 Del Skrevet 21. desember 2021 Det er ikke gratis å fylle tanken. Noen må bruke tid på å kjøre til en stasjon, fylle opp, og kjøre tilbake. Det skal stå hvor mye de har fylt, ellers ville jeg ikke betalt den delen. Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 21. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2021 Preznek skrev (21 timer siden): Jobbet for Hertz for et par år siden. Er prisen for drivstoffet inkludert mva eller uten mva? Hvis jeg ikke husker helt feil så må du også betale 25% mva på drivstoffprisen, siden hertz viderefakturerer dette til deg så regnes det som en tjeneste som du må betale mva på. Drivstoffprisen blir jo da en del dyrere enn hvis du fyller selv. Vi hadde ganske mange volvo v90 t8 (hybrid) biler der hvor jeg jobbet, de var kjent for å bruke veldig mye drivstoff når batteriene ikke var ladet. 1 liter pr. mil var tallet vi brukte internt ihvertfall, 1,07l/mil overrasker meg ikke. Ingen utleiestasjoner lader hybridbiler så jeg vil anta disse var ganske tomme. Det blir jo moms på moms. Er det i det hele tatt lov? En bil med et slik forbruk ville ikke jeg ha kjøpt! Har selv en BMW 7'er hybrid. Den går på mellom 0,7 og 0,8 på langkjøring når batteriet ikke er ladet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. desember 2021 Del Skrevet 21. desember 2021 avis.no sier: Betal ved retur: Hvis du ikke har tid til å fylle opp tanken og ikke har valgt Forhåndsbetalt drivstoff, kan vi fylle opp tanken for deg. Men dette er det dyreste alternativet. Med Betal ved Retur inneholder prisen både kostnaden for drivstoffet og et servicegebyr for å fylle opp tanken når bilen er returnert, men du betaler kun for drivstoffet du bruker. (Sjekk med personalet når du henter leiebilen for å bekrefte hva kostnadene vil være.) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. desember 2021 Del Skrevet 21. desember 2021 2 hours ago, Yessmann said: Det blir jo moms på moms. Er det i det hele tatt lov? Dette er dessverre svært vanlig, også for bedrifter. Jeg får ofte fakturaer som inneholder viderefakturerte bilag, der utsteder har "glemt" å trekke ut den viderefakturerte momsen før de legger på egen moms. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 6. januar 2022 Del Skrevet 6. januar 2022 Dubious skrev (På 21.12.2021 den 1.53): Det er ikke gratis å fylle tanken. Noen må bruke tid på å kjøre til en stasjon, fylle opp, og kjøre tilbake. Det skal stå hvor mye de har fylt, ellers ville jeg ikke betalt den delen. Dem tar jo et gebyr på 250 for dette. De skal ikke ha i begge ender. Da må de jo heller justere opp gebyret, framfor å ta 30 kr/literen i tillegg. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 6. januar 2022 Del Skrevet 6. januar 2022 Leiebilselskaper driver med mye shady shit. De fleste er vel drevet som franchise foretak og har små marginer, så der de tjener penger er alt mulig lureri av deres kunder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå