Gå til innhold

Krav til egenkapital i holdingselskap

Don Quijote

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nylig opprettet et aksjeselskap med formål å eie unoterte aksjer i selskapet jeg er ansatt i.
Da jeg opprettet dette selskapet så plasserte jeg inn minimumskravet til aksjekapital (30 000kr)
som man får tilgang til gjennom selskapets bank. Jeg prøver å lese meg opp på hva kravene til egenkapital og merker at jeg blir litt forvirret her:

1) Er det krav om at det skal være ved enhver tid minst 30 000kr i kapital tilgjengelig i selskapet eller kun ved stiftelse?
2) Kan jeg bruke noe av disse pengene til å direkte kjøpe aksjer i selskapet som holdingselskapet skal eie (slik at egenkapitalet går under 30 000kr)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Nei
2) Ja

Klipt og limt fra aksjelovens kapittel 3:

Selskapet skal til enhver tid ha en egenkapital og en likviditet som er forsvarlig ut fra risikoen ved og omfanget av virksomheten i selskapet.

Hvis det må antas at egenkapitalen er lavere enn forsvarlig ut fra risikoen ved og omfanget av virksomheten i selskapet, skal styret straks behandle saken. Styret skal innen rimelig tid innkalle generalforsamlingen og gi den en redegjørelse for selskapets økonomiske stilling. Dersom selskapet ikke har en forsvarlig egenkapital i samsvar med § 3-4, skal styret på generalforsamlingen foreslå tiltak for å rette på dette.

Hvis styret ikke finner grunnlag for å foreslå tiltak som nevnt i første ledd tredje punktum, eller slike tiltak ikke lar seg gjennomføre, skal det foreslå selskapet oppløst.

Lenke til kommentar
11 hours ago, Don Quijote said:

2) Kan jeg bruke noe av disse pengene til å direkte kjøpe aksjer i selskapet som holdingselskapet skal eie (slik at egenkapitalet går under 30 000kr)?

Selvsagt. Merk at egenkapitalen ikke endres når du kjøper aksjer. Du bare bytter ut en eiendel mot en annen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...