Serpentbane Skrevet 19. desember 2021 Del Skrevet 19. desember 2021 (endret) Ingen barn tar skade av å tro på julenissen. Personlig elsket jeg nissen, og syntes det var en fantastisk tradisjon. Etter hver begynner barn å forstå, og vil trekke konklusjoner mot at noen kanskje har kledd seg ut. Men selv da valgte jeg å ignorere mine tanker om akkurat det. Når jeg var 11-12 år hintet min mor om at nissen kanskje ikke kom, siden alle barna var så store. Det var altså ikke aktuelt, og resultatet ble at min bror måtte "ut et ærend" og jeg 10nminutter senere oppriktig ønsket nissen velkommen inn. Nå er jeg passert 40, og ikke en eneste jul siden da har gått uten nissen. Jeg er nisse for mine brødre, og de er nisse hos oss. For min del kjenner jeg at jeg blir drit sur om noen skulle prøve å gjøre dette til noe negativt. Og jeg mener at man ikke skal fortelle at nissen ikke finnes uansett alder, og holde på at joda, nissen finnes samme hvor gamle kidsa er. Min eldste er nå 17, og jeg påstår fremdeles at nissen finnes til henne. Jeg skal alltid ut på andre ærender på julaften, ikke for å være nisse. Og hun har skjønt hva som er greia for mange mange år siden, og koser seg med det. Endret 19. desember 2021 av Serpentbane 2 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 19. desember 2021 Del Skrevet 19. desember 2021 Dart skrev (23 timer siden): Hvorfor er det så viktig for oss voksne å lyve om at julenissen fins? Det må være mulig og fortelle historier uten at det er løgn og bedrag. Det er forskjell på historier, eventyr og ren indoktrinering. Føler du undervurderer barna her, de fleste forstår hva det er. Blir jo umulig og lese en bok til unga med denne tankegangen her, for det er jo "løgn". 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 19. desember 2021 Del Skrevet 19. desember 2021 23 hours ago, plankeby said: "Problemet" er vel heller at noen holder i slike historier, som en virkelighet, til barnet for lenge. Man holder ikke på slikt med f eks. En 10-åring. Ellers kan man selvsagt ha det gøy med rollespillet nissen. Pappa nissen, morfar nissen osv. Man kan ha det like gøy med det. De fleste barn slutter å tro på dette av seg selv. Min 11 år gamle stedatter tror ikke på julenissen, selv om hun sikkert gjorde det for noen år tilbake, og det er ikke fordi vi som foreldre bestemte oss for å "endelige fortelle henne sannheten". Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 19. desember 2021 Del Skrevet 19. desember 2021 (endret) Ikke noe verre enn tannfeen, storken som leverer barn, tusser og troll etc. Og ikke minst den største av dem alle - Gud. Endret 19. desember 2021 av Theo343 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 19. desember 2021 Del Skrevet 19. desember 2021 (endret) Theo343 skrev (2 timer siden): Ikke noe verre enn tannfeen, storken som leverer barn, tusser og troll etc. Og ikke minst den største av dem alle - Gud. Storken som leverer barn døde jo veldig raskt ut. Tusser og troll fortelles jo som fantasi og eventyr. Gud/Allah har nok levd og gjort sine ting, men måten Allah dyrkes på er underlig. Endret 19. desember 2021 av plankeby Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 19. desember 2021 Del Skrevet 19. desember 2021 Dart skrev (På 18.12.2021 den 19.45): Hvorfor er det så viktig for oss voksne å lyve om at julenissen fins? Er det bedre for barna om vi lar være? Er det en form for okkultisme? Vi savner mystikk. Eller er det ikke så farlig hva vi utsetter barn for, fordi vi mangler respekt for barn? Da jeg var barn måtte mine foreldre sette en stopper for oldemors historier om nisser og troll. Eller er det en uskadelig nysgjerrighets-trimmer? Hvorfor skal man lyve? Akkurat som vi fint klarer å kose oss med spillefilmer selv om vi egentlig vet at det bare er skuespill, så klarer også barn å leve seg inn i julenissen selv om de vet han ikke er ekte. Man bør ikke lyve til barn. Men man bør selvsagt tilpasse ting til deres alder og forståelse. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 19. desember 2021 Del Skrevet 19. desember 2021 vidor skrev (På 18.12.2021 den 20.06): Julenissen er vel relativt harmløst å la barna tro på en periode. Det er enkelte som indoktrinererer dem med mye verre ting. Jeg synes det er bedre å vise barna helt fra starten at foreldrene er til å stole på. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 19. desember 2021 Del Skrevet 19. desember 2021 GJZwart skrev (22 timer siden): Vil bare bifalle det Simen1 skriver. Det er viktig å fostre fantasien til barn, da en godt utviklet fantasi er grobunn for kreativitet. Uten fantasi ender man opp med bare blåruss. Man trenger ikke å lyve til barn for å fostre fantasien deres. Barn klarer utmerket godt å leve seg inn i og kose seg med julenissen selv om de egentlig vet han ikke finnes. 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 19. desember 2021 Del Skrevet 19. desember 2021 hekomo skrev (26 minutter siden): Jeg synes det er bedre å vise barna helt fra starten at foreldrene er til å stole på. Hvor mange her har unger egentlig ? De er ikke så jævla dumme at de ikke greier og skille mellom far som forteller en skrøne å far som er seriøs. De greier og lese kroppsspråk vel så bra eller bedre enn voksne. Det er ingen grunn til og bli forby fiksjon bare fordi det er oppdikta, vi alle liker historier, samme med barn. Om det faktisk er en kult som indoktrinerer barn til og tro på nisser eller guder å lignende møl så er det en annen sak, men dette er bare fortellinger som blir fortalt gjerne en spesifikk dag i året, resten av året forblir disse eventyrene stort sett ikke nevnt. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 20. desember 2021 Del Skrevet 20. desember 2021 (endret) Historier, eventyr, mytologier og annet er som Simen1 sier en viktig komponent i å utvikle barns indre liv. Mitt største mareritt måtte være å få et barn som på ingen måte klarte å leke for seg selv med det som er tilgjengelig der og da. Hvis barnet ditt ser litt "åndsfraværende" ut når det dagdrømmer så bare vær glad for at du har et barn som utvikler et rikt indre liv. Det er altfor mange som avbryter barn i gode prosesser. En viktig del av dette er å lese for barnet før det kan lese selv. Endret 20. desember 2021 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 20. desember 2021 Del Skrevet 20. desember 2021 Julenissen er en flott innføring i kritisk tenking for små barn! Så kan de fundere over alle de ulogiske faktorene som må til for at nissen skal fungere. Når de har bestått nisse-prøven kan de gå over til kritisk tenking del II: Guds eksistens. 3 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 20. desember 2021 Del Skrevet 20. desember 2021 On 12/18/2021 at 9:36 PM, Dart said: Påstand: Hvis barn lyves for av viktige omsorgspersoner kan det gjøre skade. Det er viktig at foreldre er trygge baser for sine barn. En hver som ikke starter eventyrstunden med sine barn med følgende tekst; "Ting du hører i denne historien er ren fiksjon, og en hver form for magisk egenskap er oppdiktning. Et hvert form for stunt, triks eller ekstraordinær egenskap må ikke forsøkes å gjenskapes, ettersom dette er sterkt overdrevet eller oppdiktet." bør meldes til barnevernet asap. Barn skal lyves til underveis i oppveksten, noe anent er absurd; "det er ingenting farlig som kan skje fordi politiet passer på" osv. Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 20. desember 2021 Del Skrevet 20. desember 2021 Hehe, om man bare forteller rene fakta til barn, blir de garantert miljøskadd. Såklart rosemaler og skjermer man små barn for livets brutaliteter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 20. desember 2021 Del Skrevet 20. desember 2021 En i slekta leide inn en "ekte" julenisse som kom med gaver. Komplett med striesekk sydd med pynt, ekte skjegg, proff kostyme fra topp til tå, inkludert flotte støvler, breit belte med diger jernspenne, skinnkanter på jakka, proff lue med skinnkant, kjørende på rød korrekt dekorert snøskuter med lysdekor og ekte nissedame som fører. Det kosta mye for 5 min besøk, men familiens unger fra 3-12 år ble helt stumme. Hun på 12 år var til vanlig ganske spydig i f m nisser og sånt helt fra hun var 5-6 år, men da ble hun stum en stund. Alle familiens medlemmer var til stede, og den svære kraftige mannen med jernrøsten var totalt ukjent. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 20. desember 2021 Del Skrevet 20. desember 2021 Dart skrev (23 timer siden): En ung dame i familien trodde ikke på nissen lenger. Men far hentet grøtbollen og sleiva, hadde oppi litt grøt og satte det ut på låven. Etterpå strødde han ut sagflis rundt så de senere kunne se om noen hadde gått nær bollen. Forts.... Neste dag sjekket hun bollen og låvegulvet. Det var ingen spor, sagmuggen var urørt. Men grøten var omhyggelig spist opp og skeia lå pent ved siden av. Det var fristende å lage noen spøkefulle "nissespor" i sagmuggen, men det ble ikke gjort, så ingen vet i dag hvem som spiste grøten. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 20. desember 2021 Del Skrevet 20. desember 2021 skaftetryne32 skrev (14 timer siden): Hvor mange her har unger egentlig ? De er ikke så jævla dumme at de ikke greier og skille mellom far som forteller en skrøne å far som er seriøs. De greier og lese kroppsspråk vel så bra eller bedre enn voksne. Det er ingen grunn til og bli forby fiksjon bare fordi det er oppdikta, vi alle liker historier, samme med barn. Om det faktisk er en kult som indoktrinerer barn til og tro på nisser eller guder å lignende møl så er det en annen sak, men dette er bare fortellinger som blir fortalt gjerne en spesifikk dag i året, resten av året forblir disse eventyrene stort sett ikke nevnt. Så fordi de kanskje klarer å gjennomskue løgner så er det greit å lyve til dem? Nei, det er ikke noe poeng i å lyve. Fortell dem sannheten, men tilpasset deres nivå. Da lærer de at de kan stole på foreldrene. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 20. desember 2021 Del Skrevet 20. desember 2021 Theo343 skrev (6 timer siden): Historier, eventyr, mytologier og annet er som Simen1 sier en viktig komponent i å utvikle barns indre liv. Mitt største mareritt måtte være å få et barn som på ingen måte klarte å leke for seg selv med det som er tilgjengelig der og da. Hvis barnet ditt ser litt "åndsfraværende" ut når det dagdrømmer så bare vær glad for at du har et barn som utvikler et rikt indre liv. Det er altfor mange som avbryter barn i gode prosesser. Hva har dette med å tro på julenissen å gjøre? Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 20. desember 2021 Del Skrevet 20. desember 2021 Fibonacci skrev (5 timer siden): Hehe, om man bare forteller rene fakta til barn, blir de garantert miljøskadd. Såklart rosemaler og skjermer man små barn for livets brutaliteter. Det kommer helt an på hvordan man legger frem fakta. Det må selvsagt tilpasses barnets alder og utvikling. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 20. desember 2021 Del Skrevet 20. desember 2021 Dart skrev (7 timer siden): En i slekta leide inn en "ekte" julenisse som kom med gaver. Komplett med striesekk sydd med pynt, ekte skjegg, proff kostyme fra topp til tå, inkludert flotte støvler, breit belte med diger jernspenne, skinnkanter på jakka, proff lue med skinnkant, kjørende på rød korrekt dekorert snøskuter med lysdekor og ekte nissedame som fører. Det kosta mye for 5 min besøk, men familiens unger fra 3-12 år ble helt stumme. Hun på 12 år var til vanlig ganske spydig i f m nisser og sånt helt fra hun var 5-6 år, men da ble hun stum en stund. Alle familiens medlemmer var til stede, og den svære kraftige mannen med jernrøsten var totalt ukjent. Coca cola nissen hører ikke hjemme i Norge, det er det verste med denne historien, at denne listhaugianern (bare gjetter) driver og pumper amerikansk kultur inn hjernen på unga synes jeg er forferdelig, vi har vår egne nisser og vi trenger ikke denne satan claws å amerikaniseringen av samfunnet vårt. Ekte julenisse meg i ræva 😉 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 20. desember 2021 Del Skrevet 20. desember 2021 hekomo skrev (3 timer siden): Så fordi de kanskje klarer å gjennomskue løgner så er det greit å lyve til dem? Greier du ikke forstå forskjellen på en historie og løgn så er det egentlig ditt problem, unger skjønner det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå